24 mln zł na projektowane dodatkowe uprawnienia kontrolne PIP

Kinga Grodzicka-Lisek
Kinga Grodzicka-Lisek
01.04.2015AKTUALNE

24 mln zł na projektowane dodatkowe uprawnienia kontrolne PIP

Portal BHP dotarł do opinii Ministerstwa Finansów w sprawie przeznaczenia 26,4 mln zł (przez okres 10 lat) na pokrycie kosztów wynikających z planowanych zmian zwiększenia uprawnień kontrolnych inspektorów PIP w zakresie prowadzonego przez pracodawcę wykazu stanowisk pracy, na których są wykonywane prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Minister Finansów przedstawiając swoje stanowisko wobec projektu z 13 stycznia 2015 r. zmian do ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy o emeryturach pomostowych, przygotowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, nie wyraził akceptacji dla przewidywanych kosztów związanych z wejściem w życie projektowanych zmian.

Czego dotyczą planowane zmiany w ustawie o PIP?

W projektowanych zmianach do ustawy resort pracy planuje rozszerzenie kompetencji władczych Państwowej Inspekcji Pracy, które pozwolą temu organowi na merytoryczną ocenę procesu kwalifikowania przez pracodawcę wykonywanych u niego prac jako prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, według kryteriów wskazanych w art. 3 ust. 1-3 ustawy o emeryturach pomostowych. Proponowane w projektowanej noweli zmiany mają na celu rozszerzenie zadań Państwowej Inspekcji Pracy o kontrolę prowadzonego przez pracodawcę wykazu stanowisk pracy, na których są wykonywane prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze na podstawie przepisu art. 41 ust. 4 pkt I ustawy o emeryturach pomostowych.

Przewidywane skutki finansowe wejścia w życie planowanych zmian w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy to owe 26,4 mln zł, rozłożone w czasie 10 lat.

Z czym związane są przewidywane wydatki?

Przewidywane koszty wiążą się z uruchomieniem dodatkowych aplikacji inspektorskich, dla 30 pracowników w latach 2016-2017 oraz dodatkowe wynagrodzenie dla tych 30 inspektorów.

Koszty te zdaniem resoru finansów są zbyt wysokie i nieuzasadnione. Bowiem, jak zauważa Minister Finansów, przecież Inspektorzy PIP od 2010 r. dokonują już merytorycznej oceny charakteru pracy wykonywanej przez pracownika na określonym stanowisku. Dzieje się to niezależnie od tego, czy stanowisko pracy pracownika skarżącego jest wpisane, czy nie jest, w prowadzony przez płatnika składek/pracodawcę wykaz stanowisk pracy, na których wykonywane są prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Pozytywne dla pracownika rozpatrzenie jego skargi (pozytywne wyniki kontroli) skutkuje wydaniem przez Inspektora PIP nakazu umieszczenia takiego stanowiska pracy w ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Tak więc, co podkreśla Minister Finansów, obowiązki wynikające z obecnie nowelizowanej ustawy były już wykonywane przez inspektorów PIP. Należy więc zakładać, że posiadali oni dla wykonywania dotychczasowych swoich uprawnień wystarczającą wiedzę. A zatem, projektowane zmiany nie powinny pociągać za sobą dodatkowych skutków finansowych.

Ponadto Minister Finansów podkreślił, że mając na uwadze obecny stan finansów publicznych przeznaczenie środków na pokrycie przewidywanych kosztów, oznaczałoby konieczność zmniejszenia wydatków na inne cele realizowane z budżetu państwa.  

Minister wytknął również resortowi pracy braki w Oceni Skutków Regulacji. Resort nie podał bowiem kalkulacji kosztów, założeń do obliczeń wydatków oraz nie wskazał źródeł ich finansowania.

Podsumowując koszty związane z wprowadzeniem zmian do ustawy o PIP, można również zauważyć, iż nie ma nawet w przybliżeniu policzonych ewentualnych zysków pracowników, wobec skarg których inspektorzy wydali lub prognozuje się, że wydadzą pozytywnych dla nich decyzję. Czyli, czy ewentualne koszty mogły by zostać pokryte przez przypuszczalne zyski.

Autor: 

Kinga Grodzicka-Lisek

Autor
Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.