Coraz więcej pracowników tymczasowych – a co z ich bezpieczeństwem?

16.02.2015AKTUALNE

Coraz więcej pracowników tymczasowych – a co z ich bezpieczeństwem?

„Raport Ekonomiczny 2015”, przygotowany i opublikowany przez międzynarodową organizację Ciett, wskazuje znaczny wzrost liczby pracowników zatrudnionych przez agencje pracy tymczasowej. W Polsce w 2014 r w agencjach  pracy tymczasowej zatrudnionych było 559 tys. osób. Zatem tak forma zatrudnienia staje się coraz bardziej popularna. A jak kwestie bhp odnajdują się w tych realiach?

Jak pokazuje „Raport Ekonomiczny 2015”, przygotowany i opublikowany w lutym przez międzynarodową organizację Ciett, reprezentującą rynek agencji zatrudnienia na świecie, zatrudnianie przez agencje pracy tymczasowej staje się coraz bardziej popularne. Dzięki działalności agencji pracy tymczasowej zatrudnienie znalazło na świecie ponad 60 milionów ludzi w 2013 r. i tendencja jest wzrostowa. Ponad 40 mln osób na świecie pracowało w charakterze pracowników tymczasowych w 2013 r.

Jak Polska wypada w statystykach dotyczących agencji pracy tymczasowej?

W Polsce w 2014 r w agencjach  pracy tymczasowej zatrudnionych było 559 tys. osób. Nie jest to spektakularna liczba w porównaniu do innych państw europejskich np. Francji (2 mln pracowników tymczasowych), Anglii (1,15 mln pracowników tymczasowych) czy Niemiec (0,84 mln pracowników tymczasowych). Jednak nie plasujemy się na końcu (tu np. Grecja, Hiszpania, Rumunia, Litwa) i odnotowujemy ciągły wzrost zatrudnienia pracowników przez agencje pracy tymczasowej.

Należałoby teraz zastanowić się nad odzwierciedleniem kwestii bhp w tej formie zatrudnienia.

Jak wiemy to agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracownika tymczasowego, który wykonuje pracę na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika. O samych zasadach zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawcę będącego agencją i kierowania ich do pracy na rzecz pracodawcy użytkownika mówi ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608 ze zm.).

Uwaga!

Do kwestii, które nie zostały uregulowane w ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, a odnoszą się do agencji, pracodawcy użytkownika i pracownika tymczasowego, stosuje się przepisy prawa pracy dotyczące odpowiednio pracodawcy oraz pracownika.

Co należy ustalić w umowie między agencją a pracodawcą użytkownikiem?

W umowie zawieranej między pracodawcą użytkownikiem i agencją pracy tymczasowej należy określić wzajemne prawa i obowiązki tych podmiotów, szczególnie takie, które nie są uregulowane jasno w ustawie.

W pisemnej umowie między agencją a pracodawcą użytkownikiem muszą znaleźć się kwestie dotyczące zakresu:

1) informacji dotyczących przebiegu pracy tymczasowej, które mają wpływ na wysokość wynagrodzenia za pracę pracownika tymczasowego, oraz sposób i termin przekazywania tych informacji agencji pracy tymczasowej w celu prawidłowego obliczania wynagrodzenia za pracę tego pracownika;

2) przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy

Uwaga!

Na pracodawcy użytkowniku spoczywają obowiązki w zakresie bhp:

a) dostarczania pracownikowi tymczasowemu:

  • odzieży i obuwia roboczego oraz
  • środków ochrony indywidualnej,
  • napojów i posiłków profilaktycznych,

b) przeprowadzania szkolenia w zakresie bhp,
c) ustala okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy,
d) przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego oraz
e) informowania o pracownika tymczasowego o ryzyku zawodowym.

3) przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązku pracodawcy dotyczącego wypłacania należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Warto, aby w umowie o kierowaniu pracowników tymczasowych do pracy, znalazły się również szczegółowe postanowienia określające zakres i sposób prowadzenia dokumentów związanych z zatrudnieniem pracowników tymczasowych, a także poddawania ich profilaktycznym badaniom lekarskim.

Proponujemy także określić w takiej umowie procedurę zgłaszania do agencji wypadków pracowników tymczasowych i trybie postępowania powypadkowego. Mimo, że to na pracodawcy użytkowniku ciąży obowiązek ustala okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy.

Dobrze jest także podać nazwisko koordynatora ds. nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników wykonujących pracę w tym samym miejscu. O ile taka osoba jest powołana u pracodawcy użytkownika.


Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.