Rada Ochrony Pracy popiera wzrost budżetu PIP na 2018 r.

Kinga Grodzicka-Lisek
Kinga Grodzicka-Lisek
07.11.2017AKTUALNE

Rada Ochrony Pracy popiera wzrost budżetu PIP na 2018 r.

Na dzisiejszym posiedzeniu Rada Ochrony Pracy w swoim stanowisku poparła starania Państwowej Inspekcji Pracy o wzrost budżetu na 2018 r. Uznała za zasadne przede wszystkim planowany wzrost wynagrodzeń dla inspektów PIP. Wzrost ten ma wynikać głównie z wzrostu liczby planowanego zatrudnienia. Wydaje się iż zaczyna się on już teraz, bowiem GIP zaprezentował dwóch nowych swoich zastępców, zwiększając tym samym ich liczbę do trzech z dotychczasowego jednego.

Zdaniem ROP za poparciem zaprezentowanego przez Głównego Inspektora Pracy projektu budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na 2018 r. przemawia już to, że projekt został przygotowany na podstawie wytycznych ministra finansów z uwzględnieniem wzrastającej liczby zadań uzasadniających wzrost wynagrodzeń kadry inspektorskiej oraz pozostałych wydatków bieżących.

Będą podwyżki wynagrodzeń w PIP i wzrost zatrudnienia w 2018 r.

PIP zaplanowała na przyszły rok 8% wzrost funduszu wynagrodzeń, na który składa się przede wszystkim wzrost zatrudnienia w urzędzie. W projekcie budżetu uwzględniono również 4% podwyżki wynagrodzeń dla pracowników inspekcji.

Wzrost pozostałych wydatków bieżących jest skutkiem zmniejszania budżetu inspekcji w 2017 r. o ponad 9 tys. zł. Natomiast środki zaplanowane na 2018 r. wyrównują kwotę wydatków do poziomu niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania i wypełniania zadań PIP.

Planowane wydatki PIP w 2018 r. ustalono na kwotę 347 mil. 608 tys. zł i są one wyższe niż wydatki przewidziane w ustawie budżetowej na rok 2017 r. o realnie o 5 %.

ROP stwierdza, że przedłożony projekt budżetu PIP na 2018 r. został opalcowany w sposób uzasadniony procesem i zadaniami PIP. Podstawą do zaakceptowania przedstawionego projektu budżetu PIP są zdaniem ROP również raporty NIK z wykonania budżetu inspekcji z poprzednich lat potwierdzające celowość wydatków oraz oszczędne i gospodarne ich realizowanie zgodnie z zasadami ustawy o finansach publicznych. Natomiast planowany w 2018 r. wzrost funduszu wynagrodzeń ROP uznała za w pełni uzasadniony.

Jak podkreślał Przewodniczący ROP poseł Janusz Śniadek, w latach 2009-2015 wynagrodzenie w PIP zostały zamrożone i utrzymywały się na zbliżonym poziomie na skutek ustaw okołobudżetowych. Ustawa budżetowa na 2016 r. zapewniła wprawdzie wzrost funduszu wynagrodzeń niemniej jednak nie zrekompensowała realnej ich obniżki w wyżej wymienionych latach.

Przypominam sytuację gdzie w ogóle PIP została w tyle za innymi instytucjami również państwowymi ze względu na rezygnację w roku 2009 z przyrostu funduszu wynagrodzeń w ogóle.” – wtrącił przewodniczący Rady.

ROP uważa, że realizacja kolejnych zadań nakładanych na PIP wymaga jej wzmocnienia kadrowego. Planowany wzrost funduszu wynagrodzeń powinien przyczynić się m.in. do pozyskania przez PIP wysoko kwalifikowanej kadry inżynierów i pracowników, co jest koniecznością wobec pojawiających się wyzwań i zagrożeń w sferze ochrony pracy.

Będzie nowy schemat organizacyjny GIP

Na ostatnim posiedzeniu ROP zaopiniowała również kandydatury nowych dwóch zastępców GIP. Obok dotychczasowego zastępcy GIP – powołanego jeszcze przez śp. Romana Giedrojcia – Dariusza Mańkowskiego pojawi się dwóch nowych zastępców Bogdan Drzastwa i Andrzej Kwaliński.

Pierwszy z przyszłych zastępców, Bogdan Drzastwa, jest zatrudniony w PIP od 1992 r., najpierw w OIP w Koszalinie a od 1999 r., w związku ze zmianami administracyjnymi Państwa i zmianą terytorialnej właściwości w OIP w Koszalinie został włączony w skład OIP w Szczecinie. Od 1993 r do chwili obecnej przeszedł drogę zawodową od inspektora do nadinspektora pracy. Obecnie od 9 marca 2017 r. pełni obowiązki OIP w Bydgoszczy.

Natomiast drugi kandydat na kolejnego zastępcę GIP – Andrzej Kwaliński – jest zatrudniony w strukturach PIP od 32 lat. W swojej dotychczasowej karierze przeszedł wszystkie szczeble w strukturze insektów PIP. Obecnie wykonuje zadania na stanowisku OIP w Warszawie.

Rodzi się zatem pytanie jak teraz, po powołaniu nowych zastępców, miałby wyglądać zakres ich obowiązków, czym mieliby się zajmować? Po zatwierdzeniu kandydatów na zastępców GIP nowy podział i przydział obowiązków miałby wyglądać następująco:

  • Dariusz Mińkowski z-ca GIP do spr. prawnych;
  • Bogdan Drzastwa z-ca GIP do spr. nadzoru;
  • Andrzej Kwaliński z-ca GIP do spr. organizacyjnych.

Przy takim podziale problematyka bezpieczeństwa i higieny pracy znalazłaby się pod jurysdykcją Bogdana Drzastwa i jego działu nadzoru. To ten zastępca GIP odpowiadałby za nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy w całym kraju.

Dyskusyjne wydaje się rozpoczynanie procesu wzrostu zatrudnia, zwiększenia liczby etatów w PIP od tworzenia dodatkowych stanowisk na szczeblach kierowniczych. Czy taki podział organizacyjny jest zasadny – czas pokaże.

Autor: 

Kinga Grodzicka-Lisek
prawnik specjalizujący się w prawie pracy i bhp

Autor
Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.