Będzie nowe rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego urządzeń transportu bliskiego

Kinga Grodzicka-Lisek
Kinga Grodzicka-Lisek
19.09.2017AKTUALNE

Będzie nowe rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego urządzeń transportu bliskiego

Resort rozwoju przygotował projekt rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu bliskiego. Nowe rozporządzenie ma dostosować unormowania prawne do aktualnego stanu wiedzy technicznej. Zastąpi też i scali w jeden trzy obecnie obowiązujące rozporządzenia regulujące kwestie warunków technicznych dozoru technicznego dotyczących eksploatacji urządzeń technicznych z zakresu transportu bliskiego.

Obecnie kwestie warunków technicznych dozoru technicznego dotyczących eksploatacji urządzeń technicznych z zakresu transportu bliskiego, podlegających dozorowi technicznemu regulują trzy rozporządzenia, mianowicie:

a)      rozporządzenie Ministra Gospodarki z 10 lipca 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać przenośniki kabinowe i krzesełkowe (Dz.U. z 2001 r. poz. 827),

b)      rozporządzenie Ministra Gospodarki z 28 grudnia 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać dźwigniki (Dz.U. z 2002 r. nr 4, poz. 43),

c)      rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 29 października 2003 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń transportu bliskiego (Dz.U. z 2003 r. poz. 1890).

Nowe przygotowane przez resort rozwoju rozporządzenia dokonuje ich konwersji w jedno rozporządzenie. Takie rozwiązanie ma uprościć procedury administracyjne oraz usprawnić współpracę pomiędzy UDT i podmiotami eksploatującymi te urządzenia techniczne w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Ważne

Jeżeli nowo projektowane rozporządzenie wejdzie w życie nastąpi uchylenie trzech wyżej wskazanych rozporządzeń i opublikowanie jednego dotyczącego tematyki UTB.

Wymagania zawarte w projekcie rozporządzenia w swym głównym zarysie oparto o wymagania zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 29 października 2003 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń transportu bliskiego (Dz. U. z 2003 r. poz. 1890).

Jakie zmiany może wprowadzić nowe rozporządzenie?

Nowe przygotowane rozporządzenie ma dotyczyć:

  1. wciągarek i wciągników,
  2. suwnic,
  3. żurawi,
  4. układnic,
  5. dźwigników (podnośników), w tym systemów do parkowania samochodów, z wyjątkiem dźwigników stanowiących wyposażenie pojazdów, dźwigników do pochylania stołów technologicznych i dźwigników przenośnych z napędem ręcznym,
  6. wyciągów towarowych,
  7. podestów ruchomych,
  8. urządzeń dla osób niepełnosprawnych,
  9. schodów i chodników ruchomych,
  10. przenośników okrężnych kabinowych i platformowych,
  11. wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia,
  12. dźwigów do transportu osób lub ładunków, dźwigów budowlanych i dźwigów towarowych małych,
  13. dźwignic linotorowych,
  14. przenośników kabinowych i krzesełkowych o ruchu obrotowym, przeznaczonych do celów rekreacyjno-rozrywkowych,
  15. urządzeń technicznych służących do przemieszczania kontenerów przy pracach przeładunkowych,
  16. przeciągarek pojazdów szynowych.

Nowe przepisy mają zmniejszyć obowiązki po stronie eksploatujących powyższe urządzenia transportu bliskiego (zwane dalej: UTB) związane z obecnością konserwatora podczas badania technicznego wykonywanego przez Urząd Dozoru Technicznego (UDT), jak również wprowadzi możliwość prowadzenia dziennika konserwacji w formie elektronicznej. Ponadto unormowania nowego rozporządzenia uwzględniają uwarunkowania wynikające z aktualnego stanu wiedzy technicznej. Projektowane rozporządzenie ma wyeliminować problem dublowania się przepisów dotyczących wymagań w zakresie wytwarzania dla producentów dźwigników i niektórych urządzeń transportu bliskiego.

W nowym rozporządzaniu doprecyzowano obowiązki w zakresie eksploatacji urządzeń transportu bliskiego, poprzez odesłanie do całości dokumentacji. Ponadto zawężono brzmienie przepisu, poprzez wyeliminowanie obszaru, który jest regulowany odrębnymi przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Nowe rozporządzenie eliminuje również obowiązek wyposażania urządzeń transportu bliskiego przez eksploatującego w stanowiskową instrukcję obsługi. Taki nakaz wynika bowiem z przepisów dotyczących — bezpieczeństwa i higieny pracy.

W przypadku specyficznych warunków eksploatacji UTB, takich jak:

1)      podnoszenie i przenoszenie osób przez UTB, które są zaprojektowane i wytworzone z przeznaczeniem do podnoszenia i przenoszenia ładunków,

2)      podnoszenie i przenoszenie ładunku przez dwa lub więcej UTB,

3)      eksploatacja UTB w warunkach kolizyjnych,

4)      przez obsługującego całej drogi, jaką pokonuje ładunek,

5)      eksploatacja UTB w pobliżu napowietrznych linii elektroenergetycznych

eksploatujący podejmuje lub upewnia się, że zostały podjęte działania określone w przepisach odrębnych, w szczególności z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, prawa budowlanego i prawa energetycznego. Przepis ten odsyła m.in. do przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (Dz.U. z 2003, poz. 401), które dotyczy wykonywania prac w pobliżu napowietrznych linii elektroenergetycznych.

Ponadto nowe przepisy zawierają procedurę postępowania w przypadku konieczności podnoszenia osób przy pomocy UTB nie przeznaczonych do tego celu.

To tylko niektóre z projektowanych rozwiązań prawnych nowego rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu bliskiego. Rozporządzenie to ma regulować kwestie dotyczące:

  • eksploatowania,
  • naprawy i
  • modernizacji

urządzeń transportu bliskiego, które znajdują się w bliskim otoczeniu ludzi. Obecnie projekt nowych przepisów znajduje się na etapie konsultacji publicznych. Natomiast jego wejście w życie planowane jest w terminie 14 dni od dnia jego ogłoszenia w dzienniku ustaw.

Źródło: uzasadnienie do projektu rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu bliskiego.

 

Autor: 

Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy

Słowa kluczowe:
dozór technicznyUDT

Autor
Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.