Blokada alkoholowa w pojazdach a badania techniczne

Kinga Grodzicka-Lisek
Kinga Grodzicka-Lisek
21.05.2015AKTUALNE

Blokada alkoholowa w pojazdach a badania techniczne

Blokada alkoholowa to urządzenie, które ma zwiększy bezpieczeństwo na naszych drogach, eliminując z jazdy kierowców nietrzeźwych. Jednak aby można było zamontować takie urządzenie konieczne są zmiany w przepisach oraz wydanie nowych określających wymagania dla takiego urządzenia. Nad tym już pracuje resort infrastruktury przedstawiając do konsultacji projekty odpowiednich regulacji prawnych.

Resort infrastruktury przedstawił projekty dwóch rozporządzeń:

  • rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. poz. 996 oraz z 2013 r. poz. 1675; dalej: rozporządzenie zmieniające);
  • rozporządzenia nowego w sprawie wymagań funkcjonalnych i wymogów technicznych blokady alkoholowej oraz wzoru dokumentu potwierdzającego kalibrację blokady alkoholowej (dalej: nowe rozporządzenie) .

Skąd potrzeba zmian w przepisach?

Projektowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju rozporządzenia są odpowiedzią na zmiany wprowadzone na mocy ustawy z 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 541) w ustawie o z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, ze zm.).

Chodzi o wprowadzenie możliwości montowania w pojazdach blokady alkoholowej. W związku z tym zachodzi konieczność uwzględnienia tego urządzenia przy przeprowadzaniu badań technicznych pojazdów. Minister właściwego do spraw transportu został upoważniony do określenia w drodze rozporządzenia wymagań funkcjonalnych, wymogów technicznych oraz wzoru dokumentu potwierdzającego kalibrację blokady alkoholowej.

Czym jest blokada alkoholowa?

Blokada alkoholowa jest urządzeniem połączonym z kluczowym obwodem pojazdu, które wymaga od kierowcy poddania się kontroli trzeźwości przed każdym uruchomieniem silnika pojazdu. W przypadku gdy zawartość alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu wynosi co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm3, urządzenie uniemożliwia uruchomienie silnika pojazdu (zarówno silnikowego jak i szynowego). Podstawowym zadaniem blokad alkoholowych jest uniemożliwienie kierowcom jazdy pojazdem po wypiciu alkoholu.

Kto sprawdzi poprawność działania blokady alkoholowej?

Projektowane przepisy rozporządzenia zmieniającego zezwolą uprawnionemu diagnoście na sprawdzenie w toku dodatkowego badania technicznego, czy blokada alkoholowa, jeśli jest zamontowana w pojeździe, spełnia wymagania techniczne. Informacja o podmiocie, który wykonał kalibrację blokady, oraz data wystawienia dokumentu będzie odnotowana w uwagach w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym.

Natomiast w nowym rozporządzeniu zostały określone:

  • wymagania funkcjonalne,
  • wymogi techniczne oraz
  • wzór dokumentu potwierdzającego kalibrację blokady alkoholowej,

które następnie będą weryfikowane przez uprawnionego diagnostę w toku badania technicznego pojazdu wyposażonego w taką blokadę.

Projektowane nowe rozporządzenie w zakresie wymagań technicznych dla blokady alkoholowej odsyła do obowiązujących już wymagań dla tego typu urządzeń zawartych w Polskich Normach:

  1. Polskiej Normie PN-EN 50436-1:2014: Blokady alkoholowe. Metody badania i wymagania dotyczące parametrów. Część 1: Urządzenia przeciwdziałające prowadzeniu pojazdów przez nietrzeźwych kierowców lub normie ją zastępującej;
  2. Polskiej Normie PN-EN50436-2:2014: Blokady alkoholowe. Metody badania i wymagania dotyczące parametrów. Część 2: Urządzenia podstawowego zapobiegania mające ustnik i mierzące zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu lub normie ją zastępującej;
  3. Polskiej Normie PN-EN 50121-3-1:2010: Zastosowania kolejowe - Kompatybilność elektromagnetyczna Część 3-1: Tabor - Pociąg i kompletny pojazd lub normie.

Nowe rozporządzenie odsyła również do regulaminu nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), gdzie znajdują się jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do kompatybilności elektromagnetycznej (Dz. Urz. UE L 116 z 08.05.2010 r., str. 1) – w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.

W załączniku do nowego rozporządzenia określony został natomiast wzór dokumentu potwierdzającego kalibrację blokady alkoholowej, której dokonuje producent urządzenia lub jego upoważniony przedstawiciel.

Autor: 

Kinga Grodzicka-Lisek

Autor
Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.