Czynności obsługującego wózek podnośnikowy w czasie pracy – czyli jak bezpiecznie wykonywać pracę z użyciem wózków podnośnikowych

Lesław Zieliński
Lesław Zieliński
12.04.2017AKTUALNE

Czynności obsługującego wózek podnośnikowy w czasie pracy – czyli jak bezpiecznie wykonywać pracę z użyciem wózków podnośnikowych

Specyfika pracy operatora wózka podnośnikowego, szczególnie zatrudnionego w magazynie, firmie spedycyjnej czy logistycznej, wymaga od operatora przestrzegania określonych zasad i procedur. Oto kilka wskazówek dla operatorów wózków podnośnikowych, które pozwolą zapewnić bezpieczeństwo zarówno pracownikom, jak i osobom postronnym. Materiał ten możecie również wykorzystać opracowując instrukcje bhp na stanowisku operatora wózka podnośnikowego.

Korzyści 

Informacje zawarte w tym tekście będą pomocne:

  • przy opracowywaniu instrukcji bhp z użyciem wózków podnośnikowych
  • podczas szkoleń bhp
  • podczas organizacji pracy z wykorzystaniem wózków podnośnikowych

Czynności operatora dotyczące prac transportowych z użyciem wózka podnośnikowego zwykle określone są w instrukcji bhp. Przed przystąpieniem do pracy operator wózka podnośnikowego musi zostać zaznajomiony z tymi czynnościami. Wykonywanie pracy z zachowaniem tych czynności, w odpowiedniej kolejności, pozwala zapewnić bezpieczeństwo samemu operatorowi, jak również innym pracownikom oraz osobom postronnym znajdującym się w pobliżu pracy wózka.  

Czynności operatora dotyczące prac transportowych z użyciem wózka podnośnikowego

Owe czynności wpływające na bezpieczeństwo możemy podzielić na czynności:

  • przed rozpoczęciem pracy,
  • w czasie pracy,
  • po zakończeniu pracy,
  • niedozwolone.

Czynności przed rozpoczęciem pracy wózkiem 

Pierwszą czynnością jest przeprowadzenie oględzin wózka i sprawdzenie zapisów ze zmiany poprzedniej w Książce Pracy Wózka. Następnie należy sprawdzić sprawność poszczególnych układów i mechanizmów, a w szczególności:

  • układ kierowniczy – luz kierownicy (w układach ze wspomaganiem układu próbę należy powtórzyć przy uruchomionym silniku),
  • układ hamulcowy – poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku, kontrola skoku jałowego pedału hamulca (w układach ze wspomaganiem próbę należy powtórzyć przy uruchomionym silniku),
  • układ napędowy – stan ogumienia, ciśnienia w ogumieniu pneumatycznym,
  • mechanizm podnoszenia – osprzęt roboczy (widły, podest i zamontowany osprzęt wymienny), karetka, maszt, łańcuch – sprawdza się wizualnie uszkodzenia mechaniczne, a po uruchomieniu silnika sprawdza się funkcjonowanie układów,
  • mechanizm sterowania – dźwignie robocze, minidźwignie (poprawność i płynność ich działania),
  • oświetlenie i sygnalizacja,
  • działanie przyrządów pomiarowych i sygnalizacyjnych w kabinie,
  • pracę silnika spalinowego/układy rozruchu silnika elektrycznego.
Uwaga!

Jeżeli stan wózka, stan ładunku czy inne okoliczności w miejscu prac nie spełniają wymagań bezpieczeństwa – operator ma prawo (nawet obowiązek) odmówić wykonania pracy, zgłaszając ten fakt przełożonemu.

Czynności w czasie pracy

Wykonując prace transportowe, operator wózka powinien:

  • kontrolować stan transportowanych przedmiotów,
  • kontrolować trasę jazdy,
  • kontrolować miejsca rozładunku i załadunku ładunków,
  • zwracać szczególną uwagę na inne pojazdy oraz osoby mogące znaleźć się w zasięgu pracy wózka.
Ważne

Zauważone w czasie prac usterki i zagrożenia, do usunięcia których operator nie posiada kwalifikacji, ma obowiązek zgłaszać przełożonemu i zapisywać w Książce Pracy Wózka.

Czynności po zakończeniu pracy

Po zakończonej pracy operator wózka podnośnikowego powinien:

  • Odprowadzić wózek i ustawić w miejscu wyznaczonym do jego postoju.  
  • Widły opuścić w dolne położenie, a maszt odchylić do przodu tak, aby końce wideł oparły się na podłożu.
  • Dźwignię kierunku jazdy ustawić w położeniu neutralnym.
  • Zaciągnąć ręczny hamulec postojowy i wyłączyć stacyjkę.
  • Dokonać sprawdzenia stanu układów podstawowych, pomocniczych i sygnalizacyjnych wózka.
  • Wyjąć kluczyk ze stacyjki i przekazać zmiennikowi lub przełożonemu. Uwaga: Przy silniku zasilanym gazem przed wyłączeniem stacyjki należy zamknąć zawór butli, aby silnik wypalił gaz znajdujący się w instalacji.
  • Wypełnić Książkę Pracy Wózka, wpisując zauważone, nieusunięte usterki czy nieprawidłowości. Uwagi należy zgłosić przełożonemu lub konserwatorowi wózka.

Czynności niedozwolone

Operatorowi wózka widłowego zabrania się:

  • kierowania wózkiem bez posiadania uprawnień określających rodzaj wózka podnośnikowego,
  • używania wózka niesprawnego technicznie,
  • przewożenia ładunków niedostosowanych do rodzaju i wyposażenia wózka,
  • obciążania wózka ponad jego dopuszczalny udźwig, z uwzględnieniem redukcji obciążenia,
  • używania wózków w miejscach o nawierzchni i jej nachyleniu nie odpowiadającym warunkom określonym w instrukcji wózka (DTR),
  • używania wózków w miejscach o wytrzymałości podłoża mniejszej niż wymagania dla obciążonego wózka lub o wytrzymałości niesprawdzonej podłoża,
  • używania wózków w warunkach niestabilnego lub śliskiego podłoża uniemożliwiającego bezpieczne manewrowanie transportowanym ładunkiem,
  • używania wózka w miejscach nieoświetlonych (nie dotyczy wózków wyposażonych w światła dodatkowe),
  • używania wózka w pomieszczeniach zagrożonych wybuchem (powyższe nie dotyczy wózków przystosowanych do pracy w takich pomieszczeniach,
  • podnoszenia, opuszczania wideł i pochylania masztu bez zatrzymania jazdy wózkiem (powyższe nie dotyczy krótkich jazd manipulacyjnych),
  • kierowania wózkiem z zabłoconymi, zaoliwionymi pedałami i/lub podeszwami butów,
  • pozostawiania na postoju wózka widłowego z kluczykami w stacyjce,
  • przewożenia i podnoszenia osób na widłach lub na ładunku oraz przewożenia osób na pomostach wózka – jeżeli wózek jest do tego nieprzystosowany,
  • przewożenia osób stojących na schodkach wózka czy elementach konstrukcyjnych, a także w kabinie (chyba że w kabinie jest dodatkowe miejsce),
  • używania wózka widłowego do pchania innego pojazdu lub do ciągnięcia wózków doczepnych, jeżeli ich liczba i masa ładunku przekraczają dopuszczalne wielkości określone przez producenta,
  • wychylania się i wystawiania nóg poza obrys wózka w czasie jazdy,
  • jazdy bez wymaganego przepisami zapiętego biodrowego pasa bezpieczeństwa,
  • pozostawiania wózka z podniesionym ładunkiem lub z podniesionymi widłami (platformą),
  • wykonywania czynności obsługowych w pobliżu ruchomych części układu napędowego bez wyłączenia silnika,
  • rozmawiania przez telefon komórkowy i palenia tytoniu podczas jazdy wózkiem i operowania ładunkiem,
  • przekazywania wózka osobom nieposiadającym uprawnień i nieposiadającym imiennego pozwolenia wystawionego przez pracodawcę,
  • parkowania i pozostawiania wózka w miejscach utrudniających poruszanie się innym pojazdom i pieszym, a w szczególności na drogach ppoż. i w pobliżu wyjść ewakuacyjnych,
  • prowadzenia wózka widłowego w sytuacji, gdy stan zdrowia operatora zagraża bezpiecznej pracy.

Trzeba również wspomnieć, że mimo szkoleń i wymagań co do kwalifikacji, a także wielu zakazów i nakazów oraz nadzoru i kontroli, wśród operatorów wózków podnośnikowych znajdują się również tacy, którzy swoim zachowaniem stwarzają sytuacje wypadkowe, a nawet doprowadzają do wypadków.

Do takich sytuacji (złych przyzwyczajeń czy lekceważenia zasad) należą:

  • jazdy wózkiem niesprawnym (lub tylko „częściowo niesprawnym”),
  • podnoszenie, przewożenie ładunków o nieznanej masie i środku ciężkości,
  • nieprawidłowe przewożenie ładunku, np. nieprzestrzeganie zasady redukcji udźwigu; niesymetryczny rozstaw wideł; brak kontroli nad ładunkiem,
  • operowanie wózkiem z podniesionym ładunkiem lub widłami,
  • operowanie wózkiem przy braku dostatecznej widoczności,
  • podnoszenie osób wózkiem do tego niedopuszczonym,
  • przewożenie niezabezpieczonych narzędzi i materiałów pomocniczych w kabinie i na obudowie wózka,
  • przekraczanie dopuszczalnej prędkości wózków na drogach transportowych,
  • nieużywanie biodrowych pasów bezpieczeństwa,
  • pozostawianie wózka niezabezpieczonego przed uruchomieniem przez osoby postronne, a nawet z pracującym silnikiem,
  • samowolne przeróbki wózka, np. przedłużanie wideł wózka,
  • zdejmowanie kraty ochronnej ładunku,
  • nieprowadzenie na bieżąco Książki Pracy Wózka,
  • niezgłaszanie przełożonym usterek, niesprawności wózka.
Autor: 

Lesław Zieliński
były główny inżynier zarządzania
bezpieczeństwem pracy, rejestrowany
audytor pomocniczy SZBP wg ISRS 

Autor
Lesław Zieliński
Od 1997 roku zajmuje się tematyką oceny ryzyka zawodowego, zarządzania bhp, pracy służby bhp. Były główny inżynier zarządzania bezpieczeństwem pracy w KGHM Polska Miedź SA - O/ZG ”Lubin” . Rejestrowany audytor pomocniczy SZBP wg ISRS. Autor wielu opracowań kart oceny ryzyka zawodowego, instrukcji i programów szkoleń bhp dla różnych stanowisk pracy w przemyśle i usługach. Prowadzi szkolenia otwarte oraz dedykowane z zagadnień bhp.