E-palacze na celowniku

Kinga Grodzicka-Lisek
Kinga Grodzicka-Lisek
27.08.2015AKTUALNE

E-palacze na celowniku

Szykują się zmiany w przepisach, które dotkną pracowników palących tzw. e-papierosy. Ministerstwo zdrowia przedstawiło bowiem w sierpniu do konsultacji społecznych projekt zmian do ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 298). Poznaj planowane zmiany i to jaki mogą być ich skutki dla pracowników i pracodawców.

Projektowane przez resort zdrowia zmiany w do ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 298) dotyczą w głównej manierze tradycyjnych wyrobów tytoniowych, jednak są również zmiany, które dotyczą e-papierosów.

Niektóre z projektowany zmiany bezpośrednio uderzaj w palaczy e-papierosów. Palenie e-papierosów stało się bowiem nagminne w miejscach publicznych po wprowadzeniu zakazu palenia tradycyjnych papierosów. Często pracodawcy starali się zabronić pracownikom palenia e-papierosów na terenie swoich firm wprowadzając zapisy zakazujące w regulaminach pracy lub innych dokumentach statusowych. Podobne rozwiązania, zakazu palenia e-persów na swoim terenie, często wprowadzano w urzędach czy różnych instytucjach pożytku publicznego w drodze wewnętrznych regulacji.

W listopadzie 2012 r. Rada Miasta Warszawy wprowadziła regulamin, który zabrania palenia tytoniu oraz używania tzw. e-papierosów w pojazdach lokalnego transportu zbiorowego, na stacjach metra oraz na przystankach. Za palenie e-papierosa w tych miejscach grozi mandat nakładany w drodze art. 54 Kodeksu Wykroczeń: „Kto wykracza przeciwko wydanym z upoważnienia ustawy przepisom porządkowym o zachowaniu się w miejscach publicznych, podlega karze grzywny do 500 złotych albo karze nagany”.

Trzeba jednak wyraźnie powiedzieć, że obecnie powszechnie obowiązujące przepisy prawa nie normują kwestii zakazu palenia tzw. e-papierosów.

Zakaz palenia e-papierosów

Najwyraźniej ministerstwo zdrowia dostrzegło ten problem, bowiem w nowo projektowanych przepisach chce wprowadzić nie tylko zakaz sprzedaży e-papierosów osobom poniżej 18. roku życia ale również zakaz palenia e-papierosów w tych miejscach, w które obecnie objęte są zakazem palenia wyrobów tytoniowych. Nowoprojektowany przepis ustawy Art. 5 ust. 1.:

„Zabrania się palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych, z zastrzeżeniem art. 5a:

  1. na terenie przedsiębiorstw podmiotów leczniczych i w pomieszczeniach innych obiektów, w których są udzielane świadczenia zdrowotne;
  2. na terenie jednostek organizacyjnych systemu oświaty, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, oraz jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, o których mowa w przepisach o pomocy społecznej;
  3. na terenie uczelni;
  4. w pomieszczeniach zakładów pracy innych niż wymienione w pkt 1 i 2;
  5. w pomieszczeniach obiektów kultury i wypoczynku do użytku publicznego;
  6. w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych;
  7. w środkach pasażerskiego transportu publicznego oraz w obiektach służących obsłudze podróżnych;
  8. na przystankach komunikacji publicznej;
  9. w pomieszczeniach obiektów sportowych;
  10. w ogólnodostępnych miejscach przeznaczonych do zabaw dzieci;
  11. w innych pomieszczeniach dostępnych do użytku publicznego

Skutki zakazu palenia nie tylko dla e-palaczy

Z tą zmianą związana jest kolejna, która w sumie dotyczy też pracodawców. Zgodnie bowiem z projektowanymi zmianami art. 5 ust. 1a otrzymałby nowe brzmienie:

„Właściciel lub zarządzający obiektem lub środkiem transportu, w którym obowiązuje zakaz palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych, umieści w widocznych miejscach odpowiednie oznaczenia słowne i graficzne informujące o zakazie palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych na danym terenie lub środku transportu.”

Wynika z tego z właściciel lub zarządzający obiektem lub środkiem transportu – tu również pracodawca – musiałby ponieść koszty związane z nowymi oznaczeniami, wymianą lub uzupełnieniem dotychczasowych. Będą mieli na to 3 lata od wejścia w życie projektowanych zmian (planowane wejście w życie 1 stycznia 2016 r.). Tak przewiduje przepis w projektowanych zmianach mówiący, że: „Dotychczasowe oznaczenia słowne i graficzne informujące o zakazie palenia wyrobów tytoniowych na danym terenie lub w środku transportu dotyczą również papierosów elektronicznych i zachowują ważność przez okres trzech lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.”

Kolejną kwestią wartą zaznaczenia jest fakt że e-palacze będą ponosić takie same kary z palenie w miejscach zakazanych jak zwykli palacze. Nowo projektowany art. 13 ust. 2 mówi bowiem: „Kto pali wyroby tytoniowe lub papierosy elektroniczne w miejscach objętych zakazami określonymi w art. 5” podlega karze grzywny do 500 zł.”  

E-palacze do palarni

Jest jeszcze jedna kwestia. Mianowicie nowa definicja palarni mówi, że jest to miejsce w którym palić mają również e-palacze. Zgodnie bowiem z nowo projektowaną definicją palarnia to – wyodrębnione konstrukcyjnie od innych pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych pomieszczenie, odpowiednio oznaczone, służące wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych lub papierosów elektronicznych zaopatrzone w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy lub para z papierosów elektronicznych nie przenikały do innych pomieszczeń. No cóż ten zapis wydaje się nieco kontrowersyjny zamykać palaczy tytoniu tradycyjnego z palaczami e-papierosów razem. Nasuwa się również myśl, czy w takiej sytuacji nie będzie zachodzić potrzeba dostosowania tych pomieszczeń do przebywania w nich e-palaczy. Ponadto należy zatem zastanowić się, czy zmiana ta nie będzie wymagała dodatkowych nakładów od pracodawców związanych z dostosowaniem pomieszczeń palarni do palenia w nich e-papierosów.

Obecnie projekt znajduje się na etapie konsultacji społecznych. Warto zauważyć, że wiele różnych instytucji nadesłało wiele uwag do przedstawianego przez resort zdrowa projektu zmian do ustawy.

Autor: 

Kinga Grodzicka-Lisek

Autor
Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.

Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.