Ewidencja czasu pracy i odpoczynku marynarzy – projekt nowego rozporządzenia

09.10.2015AKTUALNE

Ewidencja czasu pracy i odpoczynku marynarzy – projekt nowego rozporządzenia

Ministerstwo Infrastruktury I Rozwoju przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie ewidencji czasu pracy i odpoczynku marynarzy. Projekt określa nie tylko wzór formularza do prowadzenia ewidencji czasu pracy i odpoczynku marynarza ale również sposób prowadzenia samej ewidencji czasu pracy i odpoczynku oraz okres jej przechowywania. Poznaj proponowane rozwiązania wpływające na poprawę warunków pracy.

Podejmowane w obecnym czasie działania w zakresie poprawy warunków pracy marynarzy na statkach wynikają z uchwalonej i czekającej obecnie na ogłoszenie ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu.

Wzór ewidencji czasu pracy i odpoczynku marynarza

Ponadto zgodnie z przepisami UE – które jesteśmy zobowiązani wdrożyć do prawa krajowego – na statku prowadzona jest ewidencja czasu pracy i odpoczynku dla każdego marynarza, której celem nadrzędnym jest dostarczenie mechanizmów pozwalających na zwiększenie warunków bezpieczeństwa pracy na statkach morskich (dyrektywa Rady 1999/63/WE z 21 czerwca 1999 r. dotycząca Umowy w sprawie organizacji czasu pracy marynarzy przyjętej przez Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA) i Federację Związków Zawodowych Pracowników Transportu w Unii Europejskiej (FST)). Wprowadzenie ewidencji ma także umożliwić kontrolę wypełniania norm dotyczących pracy i odpoczynku na statku.

Sam wzór formularza do ewidencjonowania czasu pracy i odpoczynku marynarzy na statkach stanowi załącznik do projektowanego rozporządzenia. Został on opracowany na podstawie załączników do dyrektywy 1999/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 grudnia 1999 r. dotyczącej egzekwowania przepisów odnoszących się do godzin pracy marynarzy na pokładach statków zawijających do portów Wspólnoty z uwzględnieniem przepisów Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. (konwencja MLC). Ponadto, międzynarodowe wzory zostały uchwalone i przyjęte na 27 sesji grupy roboczej IMO/ILO (Londyn 19-23 stycznia 1998 r.) na temat czasu pracy marynarzy i obsady załogi statków.

Zasady i sposób prowadzenia ewidencji

Nowo projektowane rozporządzenie określa również sposób prowadzenia ewidencji czasu pracy i odpoczynku. I tak zgodnie z przedstawionym projektem przepisów nadzór nad ewidencją czasu pracy i odpoczynku marynarza prowadzi kapitan statku lub osoba przez niego upoważniona.

Na statku powinny być dokonywane wpisy dotyczące maksymalnych godzin pracy albo minimalnych godzin odpoczynku. Ponadto do obowiązków kapitana statku należy ewidencjonowanie dziennych godzin pracy w morzu oraz dziennych godzin pracy w porcie a także sumy dziennych godzin pracy i wypoczynku.

Uwaga!

Wszystkie wpisy do ewidencji powinny być dokonane w języku polskim oraz w języku angielskim.

Zarówno godziny wachty jak i godziny przeznaczone na wykonywanie innego rodzaju pracy powinny być sumowane w skali dnia.

Ważne

Wpisy w ewidencji dokonywane są na bieżąco i są jawne.

Dokumentacja ewidencji jest przechowywana w siedzibie armatora przez okres 3 lat od dnia zakończenia określonej podróży morskiej.

Nowe – stare rozwiązania

Warto w tym miejscu zauważyć, ze choć przedstawiony projekt rozporządzenia jest projektem nowym – pisanym na potrzeby obecnych zamian i wprowadzenia przepisów wykonawczych do ustawy o pracy na morzu – to sama treść jego przepisów nie jest novum. Przedstawione bowiem w projektowanym rozporządzeniu rozwiązania wynikają z dotychczas obowiązujących przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 26 maja 2003 r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji czasu pracy, pracy w nocy oraz wypoczynku pracowników zatrudnionych na morskich statkach handlowych (Dz.U. nr 116 poz. 1098). Jedyną zmianą w treści rozporządzenia jest przepis stanowiący, że prowadzona ewidencja czasu pracy marynarzy ma zastosowanie również do marynarzy pracujących na statkach pełniących stałe pogotowie ratownicze.

Opr. Red