Jak przygotować szkolenie bhp „szyte na miarę”?

17.11.2015AKTUALNE

Jak przygotować szkolenie bhp „szyte na miarę”?

Zasadnicze znaczenie dla efektywnego rozwijania kompetencji oraz kreowania postaw ma sposób przygotowania szkoleń bhp. Co powinna zrobić osoba prowadząca takie szkolenie, aby wszystkie przekazywane na nim informacje zostały zrozumiane przez uczestników oraz zapadły w pamięć i były wykorzystywane w codziennej pracy? Oto kilka wskazówek dla instruktorów, jak przygotować skuteczne szkolenie bhp.

Korzyści 

Ten tekst pozwoli Ci:

  • podnieść jakość prowadzonych szkoleń bhp

  • przygotować skuteczne szkolenie bhp

  • prowadzić konkurencyjne na rynku szkolenia bhp

Traktując proces szkoleń bhp poważnie trzeba jasno powiedzieć o konieczności zmiany oczekiwań wobec osób szkolących, które w większym zakresie niż do tej pory powinny mieć kompetencje trenerskie. W praktyce oznacza to posiadanie wiedzy w zakresie specyfiki uczenia się osób dorosłych oraz umiejętność wykorzystania tej wiedzy do projektowania i realizacji szkoleń.

Natomiast szkolenia bhp należy traktować jako szeroko rozumianą profilaktykę, której celem jest zmiana postaw i zachowań – co oznacza, obok przekazywania wiedzy, zaangażowanie uczestników oraz uwzględnianie podczas procesu szkolenia wszystkich sfer związanych z kształtowaniem się właściwych postaw pracowniczych. To zaś powoduje że należy potraktować szkolenia bhp jako jedno z największych wyzwań szkoleniowych.

Oto jak należy podchodzić w praktyce do szkoleń bhp

W literaturze możemy znaleźć kilkadziesiąt różnorodnych modeli analizy procesu szkolenia. Większość jednak podkreśla fazowy charakter procesu szkolenia, wskazując na potrzebę podjęcia systematycznych działań, takich jak:

  • zaprojektowanie,

  • zaplanowanie,

  • zrealizowanie

szkolenia w taki sposób, by zaspokajało określone potrzeby. Istotna jest również ocena rezultatów szkolenia.

Czteroetapowy model szkolenia został zaprezentowany na rysunku 1.

Rysunek 1. Model szkolenia systematycznego

Źródło: Amstrong M. (2011), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna

Wolters Kluwer Business, str. 586, Warszawa.

Przygotowanie szkolenia zasadniczym etapem „szkolenia szytego na miarę”

O efektywności procesu szkolenia, w tym szkolenia w zakresie bhp, możemy mówić tylko wtedy, kiedy spojrzymy na szkolenie jak na proces, w którym mamy do wykonania kilka etapów, gdzie każdy poprzedni etap ma wpływ na kolejny, a całość składa się na efektywność szkolenia.

Punktem wyjścia jest analiza potrzeb szkoleniowych. Potrzeby rozumiane są tu jako cele dotyczące możliwych do modyfikowania wyników działań edukacyjnych, w których osiągnięciu ma pomóc szkolenie. Wynikiem takiego działania jest możliwość zaprojektowania szkolenia „szytego na miarę potrzeb danej organizacji”, a nie sprzedawanie uniwersalnego produktu.

Uwaga!

Badanie potrzeb koncentruje się na diagnozowaniu rozbieżności między stanem obecnym a pożądanym.

Analiza potrzeb szkoleniowych dostarcza informacji, które pozwalają skonstruować skuteczny i efektywny program szkoleniowy zawierający treści i formy szkoleniowe dopasowane do aktualnych potrzeb oraz uwzględniające obecny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji uczestników.

Badanie potrzeb daje nam możliwość wyłonienia z większej grupy uczestników szkolenia podgrup zbliżonych poziomem pod względem posiadanej wiedzy lub deklarowanych braków. W przypadku szkoleń bhp, daje możliwość połączenia określonych rodzajów grup stanowisk adekwatnie do specyfiki wykonywanej pracy i związanych z nią zagrożeń.

Ponadto w przypadku zidentyfikowania podczas diagnozy kłopotów z właściwym zachowaniem na stanowisku pracy, podejmowaniem zachowań ryzykownych, nieprzestrzeganiem zasad bhp – pozwala na adekwatne dobranie metod szkolenia do zidentyfikowanych w organizacji problemów.

Dobrze przeprowadzona analiza potrzeb nada właściwy sens naszej późniejszej pracy.

Ważne

Z punktu widzenia efektywności prowadzonych działań istotne jest, aby w proces analizy potrzeb szkoleniowych były włączone wszystkie grupy nim zainteresowane, a więc dział personalny, dział szkoleń, firma szkoleniowa czy szkoleniowa. W przypadku szkoleń z zakresu bhp nieodzowne jest włączenie działu bhp oraz samych zainteresowanych, czyli pracowników danego zakładu. Możliwość partycypacji okazuje się bardzo istotnym czynnikiem w przestrzeganiu zasad bhp.

Właściwie przeprowadzona analiza pozwala na opracowanie programu szkolenia bhp dostosowanego do potrzeb organizacji, pracowników oraz adekwatnego do zidentyfikowanych w firmie problemów.

Kolejnym krokiem jest organizacja szkolenia bhp. Działania, które należy podjąć na tym etapie, to między innymi ustalenie terminu, miejsca, trenerów, przygotowanie pomocy dydaktycznych i materiałów szkoleniowych. Następnie możemy przystąpić do etapu realizacji szkolenia.

Po zrealizowanym szkoleniu należy przystąpić do jego oceny.

Ocena szkolenia podporą w przygotowaniu kolejnego szkolenia

W przygotowaniu skutecznego „szytego na miarę” szkolenia bhp bardzo ważna jest również ocena efektywności szkolenia. To źródło wiedzy i podpowiedź do przygotowania kolejnych szkoleń bhp dla tej samej grupy szkoleniowej.

Ocenę efektywności szkolenia można zdefiniować jako systemowe gromadzenie informacji o wszystkich elementach systemu szkolenia pracowników.

Ocena efektywności szkolenia jest bardzo ważna, gdyż pozwala stwierdzić:

  • czy i jaka jest skuteczność badanego programu treningowego w osiąganiu wyznaczonych celów,

  • w jakim stopniu spełnił on oczekiwania klientów, pracowników i przedsiębiorstwa,

  • czy uczestnicy poszerzyli swój potencjał kwalifikacyjny,

  • czy dokonany został transfer nowej wiedzy,

  • czy w wyniku tego transferu nastąpiły oczekiwane zmiany, które następnie wpłynęły pozytywnie na efektywność gospodarowania zasobami przedsiębiorstwa.

W literaturze przedmiotu przedstawiono różne modele prowadzenia oceny efektywności szkoleń. Do najbardziej użytecznych i najczęściej stosowanych sposobów ewaluacji realizowanych programów szkoleniowych należy model D. Kirkpatricka (2001).

Analiza efektywności przedsięwzięć szkoleniowych powinna być prowadzona na czterech poziomach korzyści:

  1. poziom reakcji, na którym zbiera się subiektywne opinie i oceny stopnia zadowolenia uczestników szkolenia – pomiaru dokonuje się zazwyczaj tuż po zakończeniu szkolenia;

  2. poziom nauczania, na którym za pomocą testów czy innych form sprawdzania wiedzy dokonuje się oceny stopnia osiągnięcia celów dydaktycznych szkolenia;

  3. poziom zachowania, na którym określa się wpływ programów szkoleniowych na modyfikację zachowań na stanowisku pracy;

  4. poziom rezultatów, na którym identyfikuje się korzyści osiągane przez uczestników szkolenia po jego ukończeniu, uwidoczniające się w wynikach funkcjonowania całej organizacji.

W podsumowaniu warto podkreślić, że prawidłowo przeprowadzona ocena szkolenia pozwala na zebranie informacji zwrotnych oraz ewentualne wprowadzenie działań korygujących, jeżeli szkolenie nie przyniosło zamierzonych rezultatów.

Zgodnie z zaprezentowanym modelem szkolenia opracowano standardy usługi szkoleniowej rekomendowane przez Polską Izbę Firm Szkoleniowych oraz zgodne z ISO 29990:2010 – normy obejmującej usługi edukacyjne dla pozaszkolnych form edukacji oraz szkolenia. Podejście procesowe również przyjmuje większość szkół kształcących trenerów.

Autor: 

Marta Znajmiecka-Sikora
Bogna Kędzierska
Instytut Psychologii
Wydziału Nauk o Wychowaniu
Uniwersytetu Łódzkiego