Komisja Europejska chce zmian przepisów UE w trosce o warunki pracy marynarzy na statkach krajów UE

01.08.2017AKTUALNE

Komisja Europejska chce zmian przepisów UE w trosce o warunki pracy marynarzy na statkach krajów UE

Komisja Europejska podejmuje działania zmierzające do nowelizacji unijnego prawa w zakresie poprawy warunków pracy marynarzy pływających na statkach pod banderami krajów Unii. Wszystko w trosce o ochronę prawną marynarzy i ich rodzin na wypadek porzucenia w obcych portach, śmierci, kalectwa, wypadków przy pracy czy chorób zawodowych.

"Transport morski odgrywa wciąż kluczową rolę w rozwoju gospodarki Unii. Dzisiejsze propozycje wzmocnią zarówno ochronę marynarzy, jak i uczciwą konkurencję w tym sektorze. (…) Dzięki polepszeniu warunków praca w żegludze stanie się również bardziej atrakcyjna dla młodych Europejczyków" – powiedziała unijna komisarz ds. zatrudnienia Marianne Thyssen.

Celem działań Komisji Europejskiej jest ujednolicenie przepisów krajów UE, co pozwoliłoby na usprawnienie systemu wypłaty odszkodowań oraz innych zadośćuczynień prawnych dla pracowników żeglugi lub ich rodzin. Obecnie w wyniku różnic prawnych pomiędzy krajami, z których pochodzi właściciel, armator czy załoga statku wypłaty owych świadczeń są utrudnione.

Jak zauważa KE potrzebne jest m.in. zwiększenie ochrony prawnej dla członków załogi porzuconych w portach, gdy właściciel statku zalega z wypłatą przez ponad dwa miesiące, lub gdy właściciel nie zapewnia załodze środków koniecznych do utrzymania statku i wykonywania operacji morskich. Dzięki takim działaniom poprawi się sytuacja marynarzy, jak również kapitanatów i innych władz portowych we wszystkich krajach UE, bowiem zmniejszyłoby to liczbę porzuceń statków wraz załogami przez armatorów.

Według danych zebranych przez Międzynarodową Organizację Pracy (dalej: MOP), od 2004 r. porzucono 192 statki handlowe, z czego 21 pod banderami państw UE. W 2016 r. pięć statków z łącznie 58 marynarzami na pokładach zostało porzuconych w portach UE.

Jak zauważa Komisja Europejska transport morski ma zasadnicze znaczenie dla gospodarki europejskiej, tą drogą odbywa się 80 %. światowego handlu. Transport morski wpływa też bezpośrednio na życie obywateli. Co roku ponad 400 mln pasażerów morskich korzysta z europejskich portów.

Trzeba zauważyć, że w 2006 r. MOP przyjęła Konwencję o pracy na morzu (Maritime Labour Convention - MLC). Konwencja ta zawiera przepisy, które mają chronić prawnie wszystkich marynarzy niezależnie od ich narodowości lub bandery statku oraz poprawiać warunki pracy marynarzy na morzu. Konwencję tę ratyfikowała również Polska. Efektem tego było wydanie ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz.U. z 2015 r., poz. 1569) obowiązującej od 9 października 2015 r. Do tej ustawy wydane zostały również rozporządzenia jak: rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 9 grudnia 2015 r. w sprawie zakresu i trybu przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji warunków pracy i życia marynarzy na statku (Dz.U. z 2015 r., poz. 2103)..

Poprawki do Konwencji zostały zatwierdzone przez MOP na spotkaniu w Genewie w 2014 r., a wszystkie państwa członkowskie UE głosowały za ich przyjęciem. Natomiast 5 grudnia 2016 r. partnerzy społeczni w sektorze transportu morskiego UE (Europejska Federacja Pracowników Transportu oraz Europejskie Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej) zawarli umowę w sprawie nowelizacji dyrektywy z 2009 roku w celu uwzględnienia tych zmian.

Opr. red.


Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.