Kwalifikacja wypadku podczas przerwy śniadaniowej

12.08.2014AKTUALNE

Wypadek, jakiemu uległ pracownik w czasie przerwy śniadaniowej i podczas czynności, które pozostają w związku z celem przerwy śniadaniowej, jest wypadkiem przy pracy, jeżeli nawet zdarzenie powodujące uszczerbek na zdrowiu zostało wywołane zachowaniem pracownika, wykazującym brak należytej ostrożności lub przezorności.

Według przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych za wypadek przy pracy uważa się zdarzenie nagłe wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. Ustawowa definicja wypadku przy pracy składa się z 4 podstawowych elementów:

  1. nagłość zdarzenia,

  2. przyczyna zewnętrzna,

  3. uraz lub śmierć,

  4. związek z pracą.

Zespół powypadkowy, który ustala przyczyny i okoliczności konkretnego wypadku przy pracy, każde zdarzenie wypadkowe powinien traktować indywidualnie określając czy w trakcie danego zdarzenia wystąpiły wszystkie wyżej wymienione przesłanki przedmiotowej definicji.

Poprzez nagłość zdarzenia rozumie się przyjęty okres umowny, który nie powinien przekraczać jednej dniówki roboczej, jednak nie należy w praktyce tej granicy czasowej traktować sztywnie. O nagłości zdarzenia możemy mówić również wtedy, gdy pracownik wykonując pracę w godzinach nadliczbowych uległ zdarzeniu wypadkowemu. Kolejną przesłanką, jaką należy wziąć pod uwagę przy prawnej kwalifikacji zdarzenia wypadkowego, jest przyczyna zewnętrzna. Kryterium przyczyny zewnętrznej określa zdarzenie, które wystąpiło na skutek działania czynników zewnętrznych. Ponadto jednym z ważnych kryteriów uznania danego zdarzenia za wypadek przy pracy jest uraz, czyli uszkodzenia tkanek bądź narządów wewnętrznych. Określenie rodzaju urazu wymaga fachowej wiedzy medycznej i powinno być określone przez lekarza. Ostatnim elementem definicji wypadku przy pracy jest związek z pracą. Zgodnie z przepisami ustawy wypadkowej związek z pracą zachodzi:

  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności albo poleceń przełożonych,

  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności w interesie zakładu pracy, nawet bez polecenia,

  • w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji zakładu pracy w drodze między siedzibą zakładu pracy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

W myśl przytoczonych zapisów pod pojęciem zwykłych czynności mieszczą się również czynności odbiegające od obowiązków pracowniczych, które zwykle mają miejsce podczas świadczenia pracy.

Zatem za wypadek przy pracy należy również uznać zdarzenie, jakiemu uległ pracownik w czasie przerwy śniadaniowej lub podczas korzystania z pomieszczeń higieniczno-sanitarnych zakładu.

Orzecznictwo

Wyrok SN z dnia 22 sierpnia 1979 r. III PR 58/779

Wyrok SN z dnia 9 czerwca 2009 r. II PK 318/08

 

Podstawa prawna 

Art. 3 ustawy z 30 listopada 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. nr 167, poz. 1322 ze zm.)

§ 7 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. nr 105, poz. 870).