Nowe działania w sprawie rejestracji przyczyn i skutków wypadków przy pracy

06.11.2014AKTUALNE

Podczas posiedzenia 04 listopada 2014 r. Rada Ochrony Pracy przyjęła stanowisko w sprawie rejestracji przyczyn i skutków wypadków przy pracy w 2014 r. Za konieczne uznała opracowanie nowej klasyfikacji przyczyn wypadków przy pracy i jak najszybsze wprowadzenie jej do statystycznej karty wypadku.

Wspólnie stanowisko ROP dotyczące rejestracji przyczyn i skutków wypadków przy pracy w 2014 r. opracowane przez Zespół Bezpieczeństwa i Higieny pracy oraz Zespół Prawno-Organizacyjny przedstawiła Prof. Koredacka. Stanowisko jest opracowane na podstawie informacji przekazanych przez GUS, PIP oraz CIOP radzie na posiedzeniu 7 października 2014 r.

Jakie działania zaleciła ROP?

Rada Ochrony Pracy uznaje za konieczne podjęcie natychmiastowych działań, w zakresie rejestracji przyczyn i skutków wypadków przy pracy, poprzez:

  1. Opracowanie nowej klasyfikacji przyczyn wypadków przy pracy i jak najszybsze wprowadzenie jej do statystycznej karty wypadku.
  2. Dokonanie zmian ustawy dotyczącej dostępów do statystyki publicznej, która umożliwia wymianę danych dotyczących wypadków przy pracy pomiędzy GUS, ZUS i PIP.
  3. Wprowadzenie pogłębionych analiz zarejestrowanych danych w celu opracowania rozwiązania docelowego, którym powinna być jednolita baza danych o wypadkach przy pracy zapewniająca pełną rejestrowalność oraz poprawę jakości pozyskiwania danych.
  4. Udoskonalenie programu szkoleń członków zespołów powypadkowych podnoszących ich kwalifikacje w zakresie metod badania wypadków i identyfikacji ich przyczyn źródłowych.

Skąd wynika stanowisko ROP?

W sumie stanowisko ROP odzwierciedla postulaty poszczególnych instytucji, które przekazały informacje w sprawie rejestracji przyczyn i skutków wypadków przy pracy. Odpowiada także na zgłaszane przez nie problemy. Wnika to z dokonanego przez prof. Koredecką podsumowania informacji przekazanych 7 października br. przez poszczególne instytucje:

  • „GUS przedstawił informacje dotyczące podstawowych zasad funkcjonowania systemu rejestrowania danych na temat wypadków oraz możliwości jego doskonalenia. Podkreślono nawiązanie współpracy z PIP w zakresie wymiany informacji na temat zgłaszalności danych dotyczących wypadków przy pracy celem stworzenia specjalnego systemu rejestracji. Zwrócono także uwagę na konieczność zmiany odpowiednich aktów prawnych, których nowelizacja umożliwi poprawę systemu rejestracji danych dotyczących wypadków przy pracy.”
  • PIP przedstawił informacje dotyczące „zmian klasyfikacji przyczyn wypadków przy pracy wykorzystywanych przez inspektorów do rejestracji danych. Przedstawione zmiany zawierają uszczegółowienie informacji dotyczących przyczyn wypadków”.
  • „CIOP przedstawił podstawowe problemy związane ze stosowaniem obecnej klasyfikacji przyczyn wypadków przy pracy, w tym szczególnie jej przydatności do formułowania zadań prewencji wypadkowej. (…) Zwrócono uwagę na brak w klasyfikacji GUS-u przyczyn źródłowych wypadków związanych z: błędami w zarządzaniu, organizacją pracy czy nieodpowiednimi rozwiązaniami stanowisk pracy. Brak tych informacji utrudnia zapobieganiu podobnym zdarzeniom w przyszłości. (…) Przedstawiono również typowe błędy w rejestrowaniu danych o wypadkach, wynikające z nieznajomości zasad klasyfikacji lub niedokładności przy wypełnianiu statystycznej karty wypadku przez przedsiębiorstwa. Wskazano na potrzebę poprawy mechanizmu weryfikacji danych przekazanych do GUS. Na podstawie przekazanych analiz przedstawiono propozycję zmiany statystycznej karty wypadku, w szczególności w części dotyczącej rejestrowania jego przyczyn źródłowych.(…).

CIOP przedstawił wyniki analizy porównawczej przyczyn wypadków przy pracy rejestrowanych w bazach GUS, PIP, ZUS. „Z analiz tych wynika – jak podkreśla prof. Koradecka – że w żadnych z krajowych baz danych nie są rejestrowane wszystkie wypadki przy pracy oraz niezbędne informacje na temat ich okoliczności i przyczyn. (…) Niepełna zgłaszalność liczby wypadków przy pracy do statystyk państwowych występuje we wszystkich krajach Unii, w których statystyki te nie są powiązane z systemem ubezpieczeń. Za niepokojąc uznaje się, że w Polsce niepełna zgłaszalność dotyczy wypadków śmiertelnych i ciężkich. Poprawa stanu istniejącego wymaga udoskonalenia procedur rejestracji wypadków przy pracy, a w szczególności powiązania baz danych GUS z bazami PIP i ZUS.”

Tak więc, stanowisko przyjęte przez ROP to przełożenie na działanie wniosków i postulatów PIP, CIOP i GUS w zakresie rejestracji przyczyn i skutków wypadków przy pracy.

Źródło:

http://www.sejm.gov.pl