Nowy Kodeks budowlany zastąpi ustawę Prawo budowlane

Kinga Grodzicka-Lisek
Kinga Grodzicka-Lisek
03.10.2016AKTUALNE

Nowy Kodeks budowlany zastąpi ustawę Prawo budowlane

Dziś, 3 października br. do uzgodnień trafił projekt nowej ustawy Kodeks urbanistyczno-budowlany. Ta regulacja prawna ma zastąpić m.in. obecnie obowiązującą ustawę Prawo budowlane. W nowym Kodeksie urbanistyczno-budowlanym miałyby znaleźć się przepisy dotyczące m.in. utrzymania obiektów budowlanych. Zobacz, czy i jakie zmiany w tym zakresie wprowadzi nowa ustawa.

Oddany świeżo do konsultacji międzyresortowych projekt ustawy Kodeks urbanistyczno-budowlany nie zakłada wielkiej rewolucji w zakresie utrzymania obiektów budowlanych. Niemniej jednak zmiany będą. Różnice możemy zauważyć w sposobie zróżnicowania obowiązków dotyczących corocznych kontroli okresowych. Nowe przepisy przewidują, że właściciele obiektów budowlanych należących do kategorii 1-3 będą zwolnieni z owych corocznych kontroli, z tym zastrzeżeniem, że minister będzie mógł rozciągnąć go na poszczególne rodzaje obiektów budowlanych należące do kategorii 3.

Tu warto wspomnieć jakie obiekty należeć będą do określonej kategorii. W projekt Kodeksu zakłada dokonanie podziału kategorie według następującego schematu:

  • Kategoria 1 – obejmuje zarówno roboty budowlane dotychczas nieobjęte ani procedurą zgłoszenia, ani pozwolenia na budowę, jak i niektóre roboty budowlane wymagające aktualnie zgłoszenia albo pozwolenia na budowę. Są to najprostsze prace lub takie, które w powszechnym mniemaniu nie wymagając zgody inwestycyjnej np. remont wewnątrz obiektu budowlanego wymagający na gruncie Pb zgłoszenia.

  • Kategoria 2 – co do zasady są to inwestycje wymagające obecnie zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych, ale także niektóre inwestycje, które wymagają pozwolenia na budowę np. budowa garażu o powierzchni zabudowy do 35 m2.

  • Kategoria 3 – inwestycje wymagające obecnie pozwolenia na budowę wydawanego przez starostę, charakteryzujące się niewielkim stopniem skomplikowania technicznego, wpływem na otoczenie, wysokością lub powierzchnią np. budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego o powierzchni zabudowy do 200 m2.

  • Kategoria 4 – inwestycje wymagające obecnie pozwolenia na budowę wydawanego przez starostę, charakteryzujące się średnim stopniem skomplikowania technicznego, wpływem na otoczenie, wysokością lub powierzchnią np. budowa budynku usługowego o powierzchni zabudowy od 100 do 1 000 m2.

  • Kategoria 5 – inwestycje wymagające obecnie pozwolenia na budowę wydawanego przez starostę charakteryzujące się znacznym stopniem skomplikowania technicznego, wpływem na otoczenie, wysokością lub powierzchnią np. budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego posiadającego od 5 do 10 kondygnacji.

  • Kategoria 6 – inwestycje wymagające obecnie pozwolenia na budowę wydanego przez wojewodę charakteryzujące się najwyższym stopniem skomplikowania technicznego, wpływem na otoczenie, wysokością lub powierzchnią np. budowa wielkopowierzchniowego obiektu handlowego.

Mając zatem na uwadze kategorie, tylko inwestycje z kategorii 4-6 będą wymagały prowadzenia książki obiektu budowlanego, w której będzie trzeba dokonywać wpisów dotyczących przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego, remontów i przebudowy w okresie użytkowani obiektu budowlanego.

Egzekwowanie obowiązków właściciela obiektu budowlanego w ramach kontroli stanu technicznego

Nowy Kodeks przewiduje ponadto efektywną metodę egzekwowania obowiązków, nałożonych przez organ nadzoru inwestycyjnego (odpowiednik nadzoru budowlanego) na właściciela obiektu budowlanego w ramach kontroli stanu technicznego obiektu. Organ nadzoru będzie mógł wydać nakaz:

  1. przeprowadzenia kontroli obiektu budowlanego w odpowiednim ze względu na rodzaj potencjalnego zagrożenia zakresie lub przedstawienia ocen technicznych, ekspertyz dotyczących stanu technicznego obiektu,

  2. usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości dotyczących obiektu budowlanego mogących powodować zagrożenie dla enumeratywnie określonych dóbr albo wynikających ze stanu technicznego obiektu,

  3. rozbiórki nieużytkowanego lub niewykończonego obiektu nienadającego się do remontu, odbudowy lub wykończenia.

Uwaga!

W przypadkach stwierdzenia, że nie jest możliwe wykonanie nałożonego obowiązku przez właściciela, zastępczo, na koszt właściciela, będzie go wykonywać gmina.

Warunki techniczne obiektów budowlanych

W zakresie wymagania podstawowych dla obiektów budowlanych oraz warunków technicznych obiektów budowlanych Kodeks zawiera wymagania podstawowe. Generalnie nie odbiegają one od wymagań z art. 5 Prawa budowlanego. Z kolei szczegółowe warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane, podobnie jak pod rządami obecnej ustawy Prawo budowlane, zostaną ustalone przez właściwych ministrów w drodze rozporządzeń.

Na podkreślenie zasługuje, iż projektowany akt prawny wprowadza mechanizm, zgodnie z którym minister odpowiedzialny za przygotowanie projektu aktu prawnego ustalającego wymagane warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać określone rodzaje obiektów budowlanych, już na etapie projektowania tego rozporządzenia rozważać będzie, czy i w jakim trybie możliwe będzie zastosowanie innych rozwiązań technicznych, zapewniających równoważny stopień bezpieczeństwa i użyteczności.

Jak wskazuje uzasadnienie do projektu Kodeksu urbanistyczno-budowlanego w zależności od „ciężaru gatunkowego” danej regulacji, projektodawca będzie mógł przewidzieć stosowanie rozwiązań zamiennych:

  1. bez prewencyjnej kontroli podmiotów zewnętrznych (odpowiedzialność za adekwatność rozwiązania zamiennego spoczywać będzie wyłącznie na głównym projektancie)

  2. po wcześniejszym uzyskaniu ekspertyzy odpowiedniego rzeczoznawcy,

  3. po wcześniejszym uzyskaniu zgody organu administracji publicznej.

Będzie jeszcze ustawa wprowadzająca nowy Kodeks

Istotną kwestią jest również fakt, że ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie Kodeksu za pomocą odrębnej ustawy – Przepisy wprowadzające Kodeks urbanistyczno-budowlany. Taki plan wynika z obszerności wymaganych regulacji przejściowych, dostosowawczych, a przede wszystkim wielość i obszerność zmian koniecznych do dokonania w innych ustawach.

Najistotniejszymi regulacjami ustawy wprowadzającej – Przepisy wprowadzające Kodeks urbanistyczno-budowlany – będzie uchylenie ustaw, których obszar regulacyjny jest w całości przenoszony do Kodeksu, czyli

Znaczne zmiany dotyczyć będą również w ustawie z 17 maja 1989 r. - Prawa geodezyjnego i kartograficznego (Dz. U. z 2015 r. poz. 520, ze zm.) oraz szeregu innych ustaw (przewiduje się, że zmiany obejmą ok. 80 ustaw).

Autor: 

Kinga Grodzicka-Lisek

Źródło:

 http://mib.bip.gov.pl/

Autor
Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.

Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.