O bhp w sklepach przed Sejmową Komisją ds. Kontroli Państwowej

25.09.2015AKTUALNE

O bhp w sklepach przed Sejmową Komisją ds. Kontroli Państwowej

23 września 2015 r. informacje na temat działań kontrolnych podejmowanych przez Państwową Inspekcję Pracy w placówkach handlowych przedstawiła Halina Tulwin, dyrektor Departamentu Prawnego GIP, przed Sejmową Komisją ds. Kontroli Państwowej. Działania te zmierzać miały do poprawy stanu przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy, w placówkach handlowych.

Jak wynika z informacji przedstawionej przez Haline Tulwin sytuacja w kwestii przestrzegania praca pracy i przepisów bhp w placówkach handlowych przedstawia się różnie i zależy od wielkości placówki.

Placówki wielkopowierzchniowe

W placówkach wielkopowierzchniowych sytuacja nie jest najgorsza. Systematyczne prowadzenie kontroli w placówkach wielkopowierzchniowych przynosi pozytywne efekty. Nieprawidłowości stwierdzane są sporadycznie i dotyczą niewielkich grup pracowników.

  W 2014 r. kontrolą PIP w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy objęto 108 placówek u 65 pracodawców. Najczęściej ujawniane nieprawidłowości, dotyczyły niewłaściwego składowania i magazynowania towarów oraz braku ładu i porządku w ciągach komunikacyjnych. Najczęstszą przyczyną tych nieprawidłowości było zazwyczaj nieuregulowanie dostaw towarów i nadmierne natężenie ich przepływu przez placówkę.

Ponadto inspektorzy mieli również zastrzeżenia do stanu bezpieczeństwa ruchu pieszego i wózków. W wielu placówkach nie wyznaczono ciągów komunikacyjnych, ani nie oznakowano miejsc niebezpiecznych.

Inspektorzy PIP stwierdzili również wzrost nieprawidłowości w zakresie przeszkolenia pracowników w dziedzinie bhp, 8% pracowników objętych kontrolą dopuszczono do pracy bez przeszkolenia wstępnego (taki sam odsetek dotyczył pracowników, którzy nie odbyli wymaganego szkolenia okresowego).

Ujawniane uchybienia nie miały charakteru systemowego i były w większości wynikiem błędów osób nadzorujących, planujących i rozliczających pracę w poszczególnych placówkach” - podkreślała Halina Tulwin.

Małe placówki handlowe

Zgoła odmiennie wygląda sytuacja w małych placówkach handlowych. Tu, w ocenie inspekcji, skala nieprawidłowości jest znacznie większa niż w sklepach wielkopowierzchniowych. Największy problem stanowi ewidencjonowanie czasu pracy i wypłata wynagrodzeń i świadczeń ze stosunku pracy. Dotyczy to przede wszystkim wynagrodzenia i dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych.

Stwierdzane podczas kontroli przez inspektorów PIP nieprawidłowości w zakresie bhp dotyczyły szczególnie takich zagadnień, jak:

  • przygotowanie pracowników do pracy (6% pracowników objętych kontrolą nie odbyło szkoleń wstępnych, a 14% - okresowych; 10% pracowników nie posiadało aktualnego orzeczenia o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na danym stanowisku),

  • magazynowanie i składowanie towarów, w tym brak instrukcji magazynowania i bezpiecznego wykonywania prac,

  • udokumentowana ocena ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy (nieprawidłowość dotyczyła co piątego pracownika),

  • eksploatacja urządzeń i instalacji elektrycznych oraz pomiary skuteczności ochron przeciwporażeniowych.

Problematyczną kwestią okazało się również wyposażanie pracowników w odzież i obuwie robocze. Aż w 29% placówek zauważono nieprawidłowości w tej kwestii, a problem dotyczył 19% pracowników objętych kontrolą.

Przedstawiciele PIP zadeklarowali prowadzenie dalszych kontroli wytypowanych placówek. Komisja przyjęła przedstawioną informację.

Opr. Red