O stwierdzeniu choroby zawodowej decyduje orzeczenie lekarskie

Aneta Mościcka
Aneta Mościcka
12.06.2015AKTUALNE

O stwierdzeniu choroby zawodowej decyduje orzeczenie lekarskie

Organ inspekcji sanitarnej nie ma prawa do samodzielnej oceny dokumentacji lekarskiej, prowadzącej do odmiennego rozpoznania schorzenia. Orzeczenie lekarskie ma bowiem walor opinii. Związanie to wynika z tego, że orzeczenie lekarskie stanowi jedyny wiarygodny środek dowodowy służący stwierdzeniu choroby zawodowej – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Stan faktyczny

W sprawie, rozpoznanej przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 14 października 2014 r., sygn. akt II OSK 814/13 państwowy powiatowy inspektor sanitarny w Tychach stwierdził u ubezpieczonej chorobę zawodową w postaci przewlekłej choroby obwodowego układu nerwowego wywołanej sposobem wykonywania pracy: zespół cieśni w obrębie nadgarstka, wymienionej w poz. 20.1 wykazu chorób zawodowych stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (Dz.U. nr 105, poz. 869). Inspektor sanitarny powołał się na treść orzeczenia lekarskiego Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Katowicach – Poradni Chorób Zawodowych w Sosnowcu oraz protokół przesłuchania ubezpieczonej, z których wynika, że praca przez nią wykonywana cechowała się monotypią w zakresie stawów nadgarstkowych, co sugeruje zawodową etiologię rozpoznanego schorzenia.

Spółka, w której była zatrudniona ubezpieczona wniosła odwołanie od tej decyzji. Zarzuciła w nim inspektorowi sanitarnemu błędne przyjęcie, że okres narażenia zawodowego datuje się od 2000 roku do teraz, mimo, że z akt osobowych pracownicy oraz karty narażenia zawodowego wynika jednoznacznie, że od marca 1984 r. do września 1984 r. wykonywała pracę na stanowisku chałupnika maszynowego, gdzie występowało przeciążenie kończyn górnych w stawach nadgarstkowych.

Ponadto spółka zarzuciła inspektorowi sanitarnemu przekroczenie granic swobodnej oceny dowodów ze względu na to, że opinia lekarska nie zawierała właściwego uzasadnienia oraz wykazania związku przyczynowego pomiędzy schorzeniem a warunkami pracy. W ocenie spółki inspektor sanitarny nie wziął także pod uwagę pozazawodowych czynników mogących mieć wpływ na powstanie choroby.

Stwierdzenie istnienia warunków narażających na powstanie choroby

Śląski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji. W uzasadnieniu decyzji organ drugiej instancji wskazał, że rozpoznana u ubezpieczonej choroba jest wymieniona w wykazie chorób zawodowych, a jednocześnie ocena warunków pracy pozwala przyjąć z wysokim prawdopodobieństwem, że praca przez nią wykonywana mogła spowodować powstanie choroby zawodowej w obrębie cieśni nadgarstka.

Uwaga!

Organ drugiej instancji zaakcentował, że dla uznania danej choroby za chorobę zawodową wystarczy samo stwierdzenie istnienia warunków narażających na powstanie choroby, nie jest natomiast konieczne udowodnienie, że w danym wypadku warunki takie ją spowodowały.

Spółka odwołała się od decyzji organu inspekcji sanitarnej drugiej instancji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

Konieczności wystąpienia dwóch przesłanek dla uznania choroby za chorobę zawodową

WSA w Gliwicach oddalił skargę spółki. W uzasadnieniu wyroku sąd podkreślił, że o stwierdzeniu choroby zawodowej decyduje zachowanie dwóch przesłanek:

  • pierwsza to zamieszczenie danego schorzenia w wykazie chorób zawodowych stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych,
  • druga to ustalenie, że zostało ono spowodowane działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia, występujących w środowisku pracy lub w związku ze sposobem wykonywania pracy.

W ocenie sądu materiał dowodowy w omawianej sprawie potwierdza, że ubezpieczona we wskazanym wyżej okresie zatrudnienia wykonywała czynności powtarzalne i połączone z przeciążeniem kończyn górnych w stawach nadgarstkowych, w wymuszonej pozycji ciała, które stwarzały ryzyko powstania tej choroby zawodowej. Ponadto ubezpieczona w toku postępowania była badana w Wojewódzkim Ośrodku Medycyny Pracy w Katowicach Poradni Chorób Zawodowych w Sosnowcu, którego lekarze orzekli o rozpoznaniu u niej choroby zawodowej. W konsekwencji sąd uznał, że schorzenie ubezpieczonej nosi znamiona omawianej choroby.

Spółka złożyła skargę na wyrok sądu pierwszej instancji do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W uzasadnieniu powtórzyła soją dotychczasową argumentację w sprawie. NSA oddalił skargę spółki.

Naczelny Sąd Administracyjny

W uzasadnieniu wyroku NSA podkreślił, że za chorobę zawodową uważa się chorobę wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy, albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych „narażeniem zawodowym". Rozpoznanie zaś choroby zawodowej u pracownika lub byłego pracownika może nastąpić w okresie jego zatrudnienia w narażeniu zawodowym albo po zakończeniu pracy w takim narażeniu, pod warunkiem wystąpienia udokumentowanych objawów chorobowych w okresie ustalonym w wykazie chorób zawodowych.

Etapy postępowania w sprawie stwierdzenia choroby zawodowej

Postępowanie w sprawie choroby zawodowej składa się z kilku etapów:

  1. W pierwszej kolejności podejrzenie choroby zawodowej zgłasza się właściwemu państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu i okręgowemu inspektorowi pracy.
  2. Inspektor sanitarny po otrzymaniu zawiadomienia wszczyna postępowanie i kieruje pracownika lub byłego pracownika na badanie w celu wydania orzeczenia o rozpoznaniu choroby zawodowej.
  3. Następnie wydawane jest przez lekarza posiadającego odpowiednie kwalifikacje zatrudnionego w określonych jednostkach orzeczniczych, orzeczenie lekarskie dotyczące choroby zawodowej.                            

Dopiero po otrzymaniu ostatecznego orzeczenia lekarskiego właściwy organ inspekcji sanitarnej wydaje na podstawie zebranego materiału dowodowego, a w szczególności na podstawie danych zawartych w orzeczeniu lekarskim oraz formularzu oceny narażenia zawodowego pracownika lub byłego pracownika decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej lub o braku podstaw do jej stwierdzenia.

Ważne

Organ inspekcji sanitarnej nie ma prawa do samodzielnej oceny dokumentacji lekarskiej, prowadzącej do odmiennego rozpoznania schorzenia. Orzeczenie lekarskie ma bowiem walor opinii w rozumieniu art. 80 Kodeksu postępowania administracyjnego. Związanie to wynika z tego, że orzeczenie lekarskie stanowi jedyny wiarygodny środek dowodowy służący stwierdzeniu choroby zawodowej, jeśli nie budzi wątpliwości w świetle pozostałych dowodów.

Organy administracji są związane ustaleniami orzeczeń diagnostycznych i nie dysponując przeciwdowodami, które mogłyby orzeczenia te podważyć, nie mają w tym zakresie podstaw do przyjęcia, że rzeczywisty stan zdrowia ubezpieczonego kształtuje się odmiennie od wyników badań stanowiących podstawę orzeczeń lekarskich.

Autor: 

Aneta Mościcka

Autor
Aneta Mościcka
Prawnik z odbytą aplikacją sądową, od 2000 roku dziennikarka. Specjalizuje się w prawie: pracy, cywilnym, gospodarczym oraz prawie, związanym z nieruchomościami.