Obowiązek szkolenia bhp pracowników tymczasowych a zmiana agencji

Leszek Skupski
Leszek Skupski
12.06.2015AKTUALNE

Obowiązek szkolenia bhp pracowników tymczasowych a zmiana agencji

Jak wiemy po stronie pracodawcy użytkownika leży obowiązek przeprowadzenia szkoleń bhp zatrudnianych pracowników tymczasowych. Co jednak w sytuacji, gdy nastąpi zmiana agencji pracy tymczasowej, a mimo to nie nastąpi zmiana pracowników tymczasowych? Z zapytaniem o taką sytuację do resortu pracy wystąpił poseł Marek Kwitka, a odpowiedzi udzielił wiceminister pracy Radosław Mleczko.

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bhp przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie. Oczywiście, jak od każdej zasady i tu istnieją pewne wyjątki. Szkoleniu wstępnemu bhp przed dopuszczeniem do pracy nie musi być jednak poddawany pracownik, który podejmuje pracę u tego samego pracodawcy i na tym samym stanowisku, jakie zajmował bezpośrednio przed nawiązaniem z tym pracodawcą kolejnej umowy o pracę.

Pracownicy tymczasowi a kwestie szkoleń bhp 

W odniesieniu do pracowników tymczasowych to pracodawca użytkownik realizuje obowiązek dotyczący szkolenia bhp – zgodnie z przepisami o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. W praktyce pojawiały się wątpliwości, czy zobowiązany jest on ponawiać szkolenia wstępne bhp dla pracowników tymczasowych, którzy zostali przez niego zatrudnieni bezpośrednio po zakończeniu umów o pracę obowiązujących tych pracowników z poprzednią agencją pracy tymczasowej, w sytuacji, gdy wcześniej świadczyli oni pracę u tego samego pracodawcy użytkownika, zostali przeszkoleni w zakresie bhp i zostają zatrudnieni na tym samym stanowisku pracy.

O rozstrzygnięcie tych wątpliwości zwrócił się do ministerstwa pracy poseł Marek Kwitek (zapytanie poselskie nr 8161, znak: K7ZAP8161). Wskazał on na sytuację pracodawcy zatrudniającego niemal 2.000 pracowników, z czego około 700 osób stanowią pracownicy tymczasowi. W trakcie funkcjonowania firmy kilkukrotnie zmieniał on agencję pracy tymczasowej, która kierowała pracowników tymczasowych do zakładu pracy. Nowe agencje pracy tymczasowej często kierowały do pracodawcy użytkownika dokładnie tych samych pracowników tymczasowych, którzy byli już wcześniej zatrudnieni w spółce jako pracownicy tymczasowi na podstawie umów o pracę z poprzednią agencją. Wywoływało to u pracodawcy wątpliwości dotyczące obowiązku ponawiana szkoleń bhp w takiej sytuacji.

To samo stanowisko - nie ma potrzeby ponawiania szkoleń bhp

W odpowiedzi resort pracy wskazał, że nie jest konieczne ponowne przeprowadzanie szkolenia wstępnego takiego pracownika, zakładając że odbył on już takie szkolenie przed podjęciem pracy u tego pracodawcy użytkownika.

Zdaniem MPiPS
(…) w przypadku zatrudniania pracownika tymczasowego u tego samego pracodawcy użytkownika i na tym samym stanowisku pracy jakie zajmował w okresie bezpośrednio poprzedzającym, nie jest konieczne ponowne przeprowadzanie szkolenia wstępnego takiego pracownika, zakładając że odbył on już takie szkolenie przed podjęciem pracy u tego pracodawcy użytkownika. Fakt przejścia pracownika do innej agencji pracy tymczasowej nie ma w tym przypadku znaczenia, bowiem (…) obowiązek szkolenia w zakresie bhp pracowników tymczasowych ciąży na pracodawcy użytkowniku, u którego pracownicy wykonują pracę. Ma tu więc zastosowanie przepis określony w art. 2373 § 2 zd. 2 Kodeksu pracy.
Odpowiedź MPiPS z 20 maja 2015 r. na zapytanie poselskie w sprawie konieczności przeprowadzenia badań wstępnych bhp dla pracowników tymczasowych (nr 8161)


Bezpośrednie” podjęcie pracy

Resort pracy zwraca jednak uwagę, że w przepisach określony został warunek, od spełnienia którego zależy zwolnienie pracownika ze szkolenia wstępnego bhp. Polega on na podjęciu przez pracownika pracy na tym samym stanowisku pracy, które zajmował u danego pracodawcy bezpośrednio przed nawiązaniem z tym pracodawcą kolejnej umowy o pracę. Określenie bezpośrednio oznacza, że podjęcie takiej pracy powinno nastąpić następnego dnia, czyli bez dnia przerwy.

Autor: 

Leszek Skupski

Autor
Leszek Skupski
Radca prawny, specjalizuje się w zagadnieniach związanych z prawem pracy i ubezpieczeniami społecznymi. Autor licznych artykułów z zakresu wynagrodzeń, prawa pracy i rozliczeń z ZUS. Od 2008 r. redaktor publikacji kadrowo-płacowych i ubezpieczeniowych Wydawnictwa Wiedza i Praktyka.