Ocena skuteczności stosowanych środków ochrony indywidualnej
Z raportu Rady Ochrony Pracy wynika, że aż jedna czwarta spośród 1651 środków ochrony indywidualnej skontrolowanych przez inspektorów pracy w latach 2006-2008 nie spełniała zasadniczych wymagań bezpieczeństwa oraz wymogów formalnych.
Do poważniejszych nieprawidłowości należały:
- wady konstrukcji środków ochrony indywidualnej,
- wadliwe instrukcje użytkowania,
- niewłaściwy materiał, z którego zostały wykonane,
- brak albo niekompletne deklaracje zgodności, nierzadko wystawiane przez osoby do tego nieuprawnione,
- brak oznakowania CE.
Organy celne zwróciły się do inspekcji pracy o wydanie 31 opinii dotyczących importowanych środków ochrony indywidualnej. W 23 przypadkach były one negatywne. Działania podejmowane wspólnie przez PIP i organy celne są szybką i przynoszącą wymierne efekty formą selekcji wyrobów importowanych spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Negatywna opinia powoduje bowiem zatrzymanie całych dostaw niezgodnych z wymaganiami środków,
np. na granicy zatrzymano 500 kamizelek ostrzegawczych z Chin i 1200 rękawic importowanych z Pakistanu.
W ostatnich trzech latach wskutek działań PIP wyeliminowano niezgodności z zasadniczymi i innymi wymaganiami w przypadku 353 typów środków ochrony indywidualnej. Z obrotu wycofanych zostało 21 typów wyrobów. Ponadto do rejonowych prokuratur inspektorzy pracy skierowali powiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez 6 podmiotów gospodarczych, które m.in. nie usunęły niezgodności lub wprowadzały do obrotu wyroby imitujące środki ochrony innych wytwórców. W 4 przypadkach sprawy umorzono z uwagi na niską szkodliwość czynu, 2 sprawy są jeszcze w toku.
Prawidłowe i efektywne funkcjonowanie nadzoru rynku w zakresie środków ochrony indywidualnej wymaga doprecyzowania regulacji prawnych, w szczególności sankcjonujących działania dobrowolne podejmowane przez podmioty odpowiedzialne za nieprawidłowości wyrobów. Należy ponadto kontynuować przedsięwzięcia o charakterze edukacyjno-promocyjnym, a także ścisłą współpracę wyspecjalizowanych organów kontroli z jednostkami notyfikowanymi, zwłaszcza
z Centralnym Instytutem Ochrony Pracy – Państwowym Instytutem Badawczym.