Ochrona przed hałasem infradźwiękowym

02.07.2014AKTUALNE

Ze względu na to, że infradźwięki mają znaczną długość fal, są słabo tłumione przez przegrody i powietrze. Rozprzestrzeniają się w sposób swobodny na duże odległości i dlatego ochrona przed nimi jest dużo trudniejsza niż przed hałasem słyszalnym. Zazwyczaj niezbędne jest każdorazowe indywidualne projektowanie zabezpieczenia.

Ochrona przed narażeniem na hałas infradźwiękowy obejmuje metody techniczne i działania organizacyjne. Do metod technicznych można zaliczyć, np.:

  • stosowanie tłumików akustycznych w układach dolotowych maszyn przepływowych,

  • właściwe fundamentowanie maszyn, kabin, urządzeń (stosowanie dylatacji), izolowanie od konstrukcji budynku,

  • stosowanie specjalnych kabin dla operatorów urządzeń,

  • usztywnienie konstrukcji ścian pomieszczeń w przypadku wystąpienia rezonansów,

  • wprowadzenie przegród w pomieszczeniu, gdzie są fale stojące,

  • stosowanie obudów maszyn i urządzeń,

  • stosowanie aktywnych metod redukcji hałasu, w tym także ochronników słuchu z aktywnym tłumieniem, które są szczególnie skuteczne na niskie częstotliwości.

Natomiast działania organizacyjne to, np.:

  • skrócenie czasu ekspozycji,

  • rotacja pracowników,

  • wprowadzenie dodatkowych przerw w pracy,

  • profilaktyka medyczną, głównie badania lekarskie przed przyjęciem do pracy, wykluczające zatrudnienie na stanowiskach pracy, gdzie występuje hałas infradźwiękowy, osób, u których stan czynnościowy organizmu odbiega od normy.

Warto przypomnieć, że w środowisku pracy najczęstszym źródłem emisji hałasu infradźwiękowego są środki transportu (samochody, tramwaje, autobusy, lokomotywy, helikoptery, promy, kutry) i niektóre maszyny oraz urządzenia przemysłowe, w tym:

  • sprężarki tłokowe,

  • pompy próżniowe,

  • dmuchawy,

  • piece hutnicze,

  • młoty kuźnicze,

  • kraty wstrząsowe,

  • formierki maszynowe,

  • urządzenia energetyczne elektrowni cieplnych (młyny, kominy, kotły, wentylatory kotłowe),

  • wentylatory przemysłowe,

  • maszyny drogowe,

  • silniki odrzutowe testowane w hamowniach,

  • urządzenia młynów zbożowych (przesiewacze zbożowe).

Autor: 

Dariusz Borowiecki, Państwowa Inspekcja Pracy