Postulat o jasne przepisy chroniące przed skutkami stresu w Kodeksie pracy

25.11.2016AKTUALNE

Postulat o jasne przepisy chroniące przed skutkami stresu w Kodeksie pracy

Krajowy Sekretariat Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność postuluje do Minister Pracy Elżbiety Rafalskiej o umieszczenie w Kodeksie pracy zapisów dotyczących ochrony wszystkich pracowników przed skutkami stresu w pracy i wyraźnego obowiązku pracodawcy przeciwdziałania stresowi. Dzięki takim uregulowaniom pracownicy mogliby łatwiej dochodzenie swoich roszczeń w związku ze stresem w pracy.

"Tym samym wnioskujemy o wdrożenie pośrednich lub bezpośrednich przepisów ochronnych przed skutkami stresu zawodowego w Kodeksie pracy i wyrażamy gotowość na udostępnianie projektu postulowanych przez nas zapisów" - czytamy w petycji złożonej przez Krajowy Sekretariat Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność do Minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbiety Rafalskiej.

Zdaniem Związkowców takie zapisy w Kodeksie pracy umożliwiłyby „osobom zatrudnionym (…) dochodzenie swoich roszczeń w przypadku, kiedy wymagania pracy będą zbyt wysokie, a pracodawca nie wprowadzi środków profilaktycznych przed skutkami oddziaływania stresu w miejscu pracy". 
Ponadto jak dodaje Alfred Bujara, przewodniczący Krajowego Sekretariatu Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność. - „Takie rozwiązania prawne funkcjonują w wielu zachodnich krajach UE oraz w aktach prawnych i konwencjach o zasięgu międzynarodowym, w tym m.in. w Europejskiej Karcie Społecznej, Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej i Konwencjach Międzynarodowej Organizacji Pracy.”

Z badań OECD wynika, że w Europie poza Polakami największy poziom stresu odczuwają Grecy (58%) i Turcy (67,5%). Natomiast z badań Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi wynika, że to właśnie pracownicy branży banków, ubezpieczeń i handlu są "na czele branż stresogennych"

Czynniki stresujące bankowców, handlowców i pracowników branży ubezpieczeniowej

"Te nieprawidłowości w sektorze bankowym zaczynają narastać, a wcześniej miały miejsce m.in. w sektorze handlu" – podkreślał Alfred Bujara podczas spotkania związkowców reprezentujących sekretariat, na którym przedstawiono również poradnik radzenia sobie ze stresem w pracy wydany przez związek przy pomocy Fundacji im. Fryderyka Eberta. 

Z badań opublikowanych w poradniku „Pokonać Stres” Agnieszki i Mateusza Warchał, wynika, że wśród pracowników sektora bankowego dominującym czynnikiem stresogennym w pracy były:

  • rozszerzanie zakresu odpowiedzialności (65,1 % wskazań) i

  • wielozadaniowość na stanowisku pracy (43,1 %).

Natomiast dla pracowników handlu najbardziej stresogennymi czynnikami były:

  • niskie wynagrodzenia (78 %),

  • praca w niedzielę (55 %),

  • przeciążenie pracą (42 %),

  • polecenia przełożonych oraz wielozadaniowość na stanowisku pracy (43%).

W przypadku pracowników ubezpieczeń, źródłem stresu w pracy są:

  • niskie wynagrodzenia,

  • nadmiar obowiązków i przeciążenie pracą,

  • zachowania noszące znamiona mobbingu,

  • rozszerzanie zakresu obowiązków oraz

  • obawa przed zwolnieniem i obniżeniem wynagrodzenia.

Patrząc na badania można stwierdzić, że wskazane przez pracowników tych branż czynniki stresogenne występują niemal w każdym zawodzie. Stąd postulat wprowadzenia regulacji prawnych do Kodeksu pracy przeciwdziałających i chroniących pracowników przed skutkami stresu zawodowego.

Opr. red.