Profilaktyka wypadkowa – ciekawy sposób informowania o wypadkach

03.06.2015AKTUALNE

Profilaktyka wypadkowa – ciekawy sposób informowania o wypadkach

Omówienie wypadku przy pracy jest jednym z bardziej skutecznych sposobów prowadzenia profilaktyki wypadkowej. Dlatego właśnie należy maksymalnie wykorzystać potencjał edukacyjny wypadków przy pracy. Można albo trzeba pracę zespołu powypadkowego opisać w atrakcyjnej formie. Tak, aby konkretne, wnioski i informacje o wypadku przy pracy trafiły do pracowników. Jak to zrobić? Oto kilka wskazówek.

Korzyści 

Ten artykuł podpowie Ci, jak:

  • w ciekawy sposób przekazać informacje o wypadku
  • wyłuskać najważniejsze informacje i wnioski z wypadku dla pracowników
  • wykorzystać zaistniałe wypadki w profilaktyce wypadkowej

Niezależnie od poziomu i dojrzałości kultury bezpieczeństwa wypadki przy pracy są nacechowanymi emocjami poszkodowanych, ale również przypadkami, w których specjaliści ds. bhp widzą konsekwencje niebezpiecznych zachowań, a pracodawcy skutki finansowe podnoszące wypadek przy pracy do rangi zdarzeń biznesowych. Warto więc maksymalnie wykorzystać wypadek przy pracy, który się zdarzył, i omówić go w przystępnej dla pracowników formie. Takie działanie wspiera budowanie kultury bezpieczeństwa w firmie. Trzeba jednak zadbać, aby informacje o wypadku przekazane w notatce powypadkowej skutecznie dotarły do odbiorców. Dlatego tak ważne jest zadbanie o atrakcyjną formę notatki powypadkowej.

Praktyczne wskazówki dotyczące notatki powypadkowej

Poniżej klika podpowiedzi, które pomogą przy tworzeniu treści nowoczesnej notatki powypadkowej.

  • Anonimowość danych personalnych poszkodowanego. Obojętnie czy punktem wyjścia będzie ustawa o ochronie danych osobowych, dobra osobiste pracownika czy po prostu zdrowy rozsądek, dane osobowe powinny być ukryte.
  • Ilustracja miejsca zdarzenia. Zdobycie zdjęcia satelitarnego lub „street view” odległego z punktu widzenia lub siedzenia specjalisty bhp nie powinno być trudnością. Prezentacja w materiale takiego zdjęcia wciąga w informację i skłania odbiorcę do refleksji, że jest to przecież takie zwyczajne miejsce oraz oko bhp sięga wszędzie.
  • Historia człowieka takiego samego jak ja. Tworząc materiał, można przedstawić zdarzenie wypadkowe, rozpoczynając je od początku dnia, w którym wydarzył się wypadek, podając wiele pozornie niezwiązanych szczegółów w taki sposób, aby czytelnik wyciągnął wniosek „wypadek miała tak sam osoba jak ja, przecież też odwożę dzieci do szkoły”.
  • Neutralność. Nie piętnujemy, przedstawiamy fakty, pozwalając odbiorcy na samodzielne wyciągnięcie wniosków. Takim zabiegiem zdejmujemy z poszkodowanego odium winowajcy i wciągamy do rozmowy o wypadku na zasadzie dialogu równych sobie stron.
  • Utrzymywanie zainteresowania. Pokolenie Y uwielbia poruszać się po Intrenecie. Dobrym pomysłem jest wplatanie zdjęć z podobnych wypadków (nawet znośnie cięższych) oraz umieszczanie linków do Youtube, które zawierają atrakcyjne dla odbiorców i poszerzające wyobraźnię z punktu widzenia bhp, krótkie filmiki.
  • Przedstawianie kosztów. Odbiorcami informacji o wypadku są również osoby zarządzające obszarami. Warto dodać informacje, które mogą być bliższe ich sercu – koszty bezpośrednie i pośrednie, które spowodował wypadek. Mogą to być proste stwierdzenia o utracie efektywności, koszcie zastępstwa, podniesieniu składki wypadkowej itp.
Ważne

Nie należy spłycać wypadku przy pracy do przypadku przy pracy, ponieważ zdarzenie, które ma wpływ na całą firmę przez podniesienie składki wypadkowej, jest zdarzeniem biznesowym.

  • Komunikat wyższego przełożonego. To, czego nie można było zrobić wcześniej, trzeba zrobić teraz. Jeżeli wypadek ociera się o rażące niedbalstwo, można i trzeba poprosić wyższego menedżera o ocenę zdarzenia.
Uwaga!

Zdjęcie dyrektora i ojcowskie słowa pouczenia są mocnym przesłaniem do każdego pracownika i przełożonego, dla którego słowa specjalisty bhp mogą wydawać się mało przekonujące.

  • Hasło bhp. Na końcu materiału można pokusić się na stałe umieszczanie tej samej informacji np. wypadek to nie przypadek.
  • Działanie powypadkowe. Rozsyłając e-mailową informację o wypadku, w której załącznikiem jest sporządzany materiał, warto ją streścić do kilku najistotniejszych kwestii i przekazać przełożonym, na co konkretnie powinni zwracać uwagę oraz poprosić o to, czego nauczyli nas starsi koledzy po fachu – pisemne poinformowanie działu bhp o zapoznaniu się z informacją o wypadku.

Interesujący sposób informowania o profilaktyce wypadków

Źródło: Polpharma

Źródło: Polpharma

Autor: 

Wojciech Rychlicki
specjalista ds. bhp w Korporacyjnej Służbie BHP Grupy Polpharma