Sposoby reagowania na czynniki potencjalnie stresogenne

27.05.2014AKTUALNE

Chcąc zminimalizować występowanie niepożądanych skutków działania czynników stresogennych należy podejmować działania prewencyjne bądź obniżające ich wpływ. W poniższej tabelce przedstawiono czynniki potencjalnie stresogenne oraz wskazano sposoby reakcji na nie.

Czynniki potencjalnie stresogenne

Sposoby reagowania

  • praca w pośpiechu,

  • praca pod presją czasu,

  • praca na dużym wydatkowaniu energii,

  • nagły wzrost ilości pracy,

  • praca w nadgodzinach, w domu

  • częstsze przerwy,

  • unikanie wywierania presji na pracownika i ponaglania go,

  • ustalenie z pracownikami priorytetów,

  • zapewnienie odpowiedniej liczby pracowników

  • brak odpowiedniego przygotowania do wymagań stawianych pracownikowi,

  • zadania trudne umysłowo, wymagające ciągłego skupienia uwagi,

  • odpowiedzialność za ludzi,

  • częste podejmowanie decyzji obarczonych dużymi konsekwencjami dla zakładu pracy, w tym materialnymi

  • dobór pracownika o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu,

  • zapewnienie wsparcia,

  • kierowanie na potrzebne szkolenia i treningi,

  • zapewnienie niezbędnego czasu na podjęcie trudnych decyzji,

  • stworzenie możliwości konsultacji z innymi pracownikami,

  • doradztwo zewnętrzne w razie potrzeby

  • praca monotonna,

  • praca zautomatyzowana,

  • praca powtarzalna,

  • praca nieadekwatna do możliwości i potrzeb pracownika

  • przydzielanie pracownikom różnorodnych obowiązków,

  • zwiększanie zakresu czynności,

  • zapewnienie rotacji pracowników między zadaniami,

  • konsultowanie z pracownikami ich sytuacji w pracy,

  • rozmowa z pracownikami o ich potrzebach i możliwych sposobach ich zaspokojenia przez wykonywaną pracę

  • pracownik nie zna zakresu swoich obowiązków, czynności do wykonania,

  • pracownik nie zna celu swojej pracy oraz jej efektów i użyteczności

  • określenie zakresu czynności dla pracowników,

  • informowanie ich o celach i efektach ich pracy,

  • pewność, że pracownicy znają swoje zadania, ich przeznaczenie i wynik

  • praca w stałych godzinach, w sposób niezmienny,

  • brak możliwości wprowadzenia swojego sposobu wykonywania pracy,

  • brak przerwy w sytuacji potrzeby,

  • sposób i tempo pracy nie są w żaden sposób zależne od pracownika

  • zapewnienie pracownikom potrzebnej przerwy do regeneracji,

  • powierzenie odpowiedzialności nad sposobem wykonania zadania,

  • umożliwienie realizacji poleceń w czasie najdogodniejszym dla pracowników,

  • włączanie pracowników do decydowania o tym, co i jak wykonują

  • wymagania stawiane pracownikowi są sprzeczne ze strony różnych przełożonych, współpracowników oraz klientów,

  • praca wymaga ciągłej dyspozycyjności,

  • brak oderwania się od obowiązków pracowniczych w czasie wolnym,

  • częste wyjazdy,

  • praca nie daje możliwości awansu, nie zaspokaja ambicji pracownika

  • dokładny przekaz pracownikom ich obowiązków, priorytetów,

  • pewność, że pracownicy wiedzą, co należy do ich obowiązków,

  • pewność, że pracownicy znają system awansu i wiedzą, co należy zrobić, by go osiągnąć, wspólne ustalenie z pracownikami ich oczekiwań oraz oczekiwań firmy, odpowiednie wynagradzanie za konieczność pracy dyspozycyjnej,

  • zapewnienie szkoleń

  • pracownik jest pozostawiony sam sobie, nie ma od kogo zasięgnąć informacji, pomocy w razie potrzeby,

  • pracownicy rywalizują ze sobą, zamiast się wzajemnie wspierać, by firma osiągała jak najlepsze korzyści,

  • brak niezbędnych środków do pracy, konflikty,

  • nieinformowanie o zmianach, dyskryminacja,

  • uznaniowe traktowanie

  • zmiana systemu motywacyjnego z rywalizacji na współpracę,

  • zapewnienie wsparcia,

  • dostępność dla pracowników,

  • wspólne konsultacje pracowników i pracodawców,

  • informowanie o zmianach,

  • włączanie pracowników w proces wprowadzania zmian,

  • niedopuszczanie do dyskryminacji ani złego traktowania,

  • łagodzenie konfliktów i rozwiązywanie ich na bieżąco

uciążliwe fizyczne warunki pracy:

  • hałas,

  • brud,

  • substancje niebezpieczne, zagrażające zdrowiu

  • zapewnienie środków ochrony indywidualnej,

  • stworzenie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,

  • gwarancja szkoleń z zakresu bezpiecznej obsługi maszyn,

  • ograniczenie warunków szkodliwych do minimum,

  • skierowanie pracowników do innej pracy, jeżeli warunki nie są dla nich możliwe do wytrzymania ze względów zdrowotnych

Autor: 

Anna Kucharska, psycholog