Czynniki potencjalnie stresogenne
|
Sposoby reagowania
|
-
praca w pośpiechu,
-
praca pod presją czasu,
-
praca na dużym wydatkowaniu energii,
-
nagły wzrost ilości pracy,
-
praca w nadgodzinach, w domu
|
-
częstsze przerwy,
-
unikanie wywierania presji na pracownika i ponaglania go,
-
ustalenie z pracownikami priorytetów,
-
zapewnienie odpowiedniej liczby pracowników
|
-
brak odpowiedniego przygotowania do wymagań stawianych pracownikowi,
-
zadania trudne umysłowo, wymagające ciągłego skupienia uwagi,
-
odpowiedzialność za ludzi,
-
częste podejmowanie decyzji obarczonych dużymi konsekwencjami dla zakładu pracy, w tym materialnymi
|
-
dobór pracownika o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu,
-
zapewnienie wsparcia,
-
kierowanie na potrzebne szkolenia i treningi,
-
zapewnienie niezbędnego czasu na podjęcie trudnych decyzji,
-
stworzenie możliwości konsultacji z innymi pracownikami,
-
doradztwo zewnętrzne w razie potrzeby
|
|
-
przydzielanie pracownikom różnorodnych obowiązków,
-
zwiększanie zakresu czynności,
-
zapewnienie rotacji pracowników między zadaniami,
-
konsultowanie z pracownikami ich sytuacji w pracy,
-
rozmowa z pracownikami o ich potrzebach i możliwych sposobach ich zaspokojenia przez wykonywaną pracę
|
-
pracownik nie zna zakresu swoich obowiązków, czynności do wykonania,
-
pracownik nie zna celu swojej pracy oraz jej efektów i użyteczności
|
-
określenie zakresu czynności dla pracowników,
-
informowanie ich o celach i efektach ich pracy,
-
pewność, że pracownicy znają swoje zadania, ich przeznaczenie i wynik
|
-
praca w stałych godzinach, w sposób niezmienny,
-
brak możliwości wprowadzenia swojego sposobu wykonywania pracy,
-
brak przerwy w sytuacji potrzeby,
-
sposób i tempo pracy nie są w żaden sposób zależne od pracownika
|
-
zapewnienie pracownikom potrzebnej przerwy do regeneracji,
-
powierzenie odpowiedzialności nad sposobem wykonania zadania,
-
umożliwienie realizacji poleceń w czasie najdogodniejszym dla pracowników,
-
włączanie pracowników do decydowania o tym, co i jak wykonują
|
-
wymagania stawiane pracownikowi są sprzeczne ze strony różnych przełożonych, współpracowników oraz klientów,
-
praca wymaga ciągłej dyspozycyjności,
-
brak oderwania się od obowiązków pracowniczych w czasie wolnym,
-
częste wyjazdy,
-
praca nie daje możliwości awansu, nie zaspokaja ambicji pracownika
|
-
dokładny przekaz pracownikom ich obowiązków, priorytetów,
-
pewność, że pracownicy wiedzą, co należy do ich obowiązków,
-
pewność, że pracownicy znają system awansu i wiedzą, co należy zrobić, by go osiągnąć, wspólne ustalenie z pracownikami ich oczekiwań oraz oczekiwań firmy, odpowiednie wynagradzanie za konieczność pracy dyspozycyjnej,
-
zapewnienie szkoleń
|
-
pracownik jest pozostawiony sam sobie, nie ma od kogo zasięgnąć informacji, pomocy w razie potrzeby,
-
pracownicy rywalizują ze sobą, zamiast się wzajemnie wspierać, by firma osiągała jak najlepsze korzyści,
-
brak niezbędnych środków do pracy, konflikty,
-
nieinformowanie o zmianach, dyskryminacja,
-
uznaniowe traktowanie
|
-
zmiana systemu motywacyjnego z rywalizacji na współpracę,
-
zapewnienie wsparcia,
-
dostępność dla pracowników,
-
wspólne konsultacje pracowników i pracodawców,
-
informowanie o zmianach,
-
włączanie pracowników w proces wprowadzania zmian,
-
niedopuszczanie do dyskryminacji ani złego traktowania,
-
łagodzenie konfliktów i rozwiązywanie ich na bieżąco
|
uciążliwe fizyczne warunki pracy:
|
-
zapewnienie środków ochrony indywidualnej,
-
stworzenie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
-
gwarancja szkoleń z zakresu bezpiecznej obsługi maszyn,
-
ograniczenie warunków szkodliwych do minimum,
-
skierowanie pracowników do innej pracy, jeżeli warunki nie są dla nich możliwe do wytrzymania ze względów zdrowotnych
|