SZBP – Jeszcze jeden sposób na oszczędności

Lesław Zieliński
Lesław Zieliński
02.02.2015AKTUALNE

SZBP – Jeszcze jeden sposób na oszczędności

Cięcie koszów to ostatnio najczęstszy temat chyba we wszystkich dziedzinach. Jednak trzeba podkreślić, że stawiając na jakość i raz wydając trafnie pieniądze możemy również mówić o oszczędnościach. Wprowadzenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Pracy w firmie, może być przykładem takiego działania. Oto kilka wskazówek, jak ekonomicznie wprowadzić SZBP i jak na nim skorzystać.

Jednym z najtańszych sposobów wprowadzenia SZBP, jest powołanie i przeszkolenie w ramach organizacji zespołu ds. opracowania oraz wdrożenia SZBP. Zespół ten przygotuje odpowiedni dla firmy, oparty o znane i dostępne wzorce (np. Polską Normę PN-N-18001:2004) system zarządzania bhp, a następnie wdroży go w takim zakresie oraz czasie, jaki jest dla firmy najdogodniejszy.

Trzeba tu jednak jasno powiedzieć, że sposób ten, choć wymaga najmniejszych nakładów finansowych jest jednocześnie sposobem wymagającym dużych nakładów pracy. Oprócz tego, że jest pracochłonny, jest również uciążliwy.

Rodzimi specjaliści

Mając to na uwadze, aby poczynić jeszcze większe oszczędności, możemy skorzystać z wiedzy i doświadczenie osób, które zajmują się w firmie np. systemem zarządzania jakością lub systemem zarządzania środowiskiem. O ile takie lub inne systemy zarządzania już funkcjonują w firmie. Wspomniane osoby razem z zakładową służbą bhp mogą stworzyć zespół zdolny opracować i wdrożyć zintegrowany system zarządzania obejmujący jakość oraz bhp lub środowisko i bhp albo jakość, środowisko oraz bhp.

Natomiast w firmie, w której nie funkcjonuje żaden z systemów zarządzania, rozwiązaniem najmniej kosztownym będzie, utworzenie zespołu specjalistów zdolnych do samodzielnego – lub przy pomocy specjalistów zewnętrznych – opracowania i wdrożenia SZBP.

Firma zewnętrzna

Oczywiście można wybrać drogę najprostszą ale kosztowniejszą, czyli powierzyć wprowadzenia SZBP w zakładzie pracy specjalistycznej jednostce. Jednostka taka:

  • przeszkoli pracowników,
  • przygotuje wzory procedur,
  • opracuje i wdroży odpowiedni program komputerowy wspomagający system,
  • przeprowadzi wstępny audyt bezpieczeństwa,
  • wskaże słabe strony w zakresie bhp w firmie oraz
  • pomoże opracować działania korygujące, które doprowadzą stan warunków pracy do zgodności z przepisami i wymaganiami systemu oceny w celu uzyskania certyfikatu.

Owszem w tym przypadku oszczędzimy np. czas pracy rodzimych pracowników firmy, jednak poniesiemy koszty obsługi, często nie małe firmy zewnętrznej, która pomoże nam uzyskać certyfikat SZBP.

Najważniejsze korzyści dla firmy z wprowadzenia SZBP

Wprowadzenie w firmie SZBP powinno wpłynąć na ograniczenie kosztów spowodowanych:

  • wypadkami przy pracy,
  • chorobami zawodowymi i
  • awariami

Ponadto SZBP pomoże wykazać przed PIP oraz innymi organami kontroli zewnętrznej nad warunkami pracy, że firma ciągle doskonali, monitoruje i kontroluje bezpieczeństwo swoich pracowników.

Trzeba też zaznaczyć, że korzyści z wprowadzenia SZBP zależą w dużej mierze od tego, jak system ten będzie funkcjonował w praktyce. Zatem od tego, jak jego zapisy, procedury i inne wewnętrzne regulacje będą realizowane.

Pamiętajmy również, że duże znaczenie odgrywa, w osiągnięciu sukcesu na tej linii, mentalność załogi w zakresie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i higienę pracy. Czy dostosują się do nowych rozwiązań, czy dostrzegą podniesienie roli BHP w firmie.

Najważniejsze korzyści dla firmy z wprowadzenia SZBP to:

  • jednoznaczne zakresy odpowiedzialności oraz przemyślane działania zmniejszające prawdopodobieństwo zaistnienia wypadku przy pracy lub powstania choroby zawodowej,
  • sprawdzone w praktyce działania prewencyjne zmniejszające straty i skutki wypadku przy pracy lub powstania choroby zawodowej, jeżeli nawet dojdzie do takich sytuacji,
  • działania na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa i poprawy warunków pracy będą działaniami nie tylko eliminującymi określone nieprawidłowości, ale przede wszystkim zapobiegającymi ich powstawaniu,
  • każdy pracownik firmy będzie wiedział, za co odpowiada w zakresie bhp,
  • wysoki poziom bezpieczeństwa realizowany przez wszystkich pracowników będzie jednym z gwarantów ograniczania strat, podniesienia jakości wyrobów (usług) i wzrostu wydajności pracy,
  • nikt w firmie nie będzie zaskoczony kontrolą organów zewnętrznych dotyczącą warunków bhp.

Autor: Lesław Zieliński
były główny inżynier zarządzania bezpieczeństwem pracy,
rejestrowany audytor pomocniczy SZBP wg ISRS

Autor
Lesław Zieliński
Od 1997 roku zajmuje się tematyką oceny ryzyka zawodowego, zarządzania bhp, pracy służby bhp. Były główny inżynier zarządzania bezpieczeństwem pracy w KGHM Polska Miedź SA - O/ZG ”Lubin” . Rejestrowany audytor pomocniczy SZBP wg ISRS. Autor wielu opracowań kart oceny ryzyka zawodowego, instrukcji i programów szkoleń bhp dla różnych stanowisk pracy w przemyśle i usługach. Prowadzi szkolenia otwarte oraz dedykowane z zagadnień bhp.

Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.