Uwzględnienie czynnika stresu w ocenie ryzyka zawodowego

23.06.2014AKTUALNE

Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy, zawarte w porozumieniu dotyczącym zwalczania stresu związanego z pracą, podpisanym w lutym 2013 r. przez centrale 6 organizacji związkowych i pracodawców, zalecenia formalnego uwzględnienia czynnika stresu w ocenie ryzyka zawodowego są nowatorskie i bardzo pożądane w zakresie ochrony przed negatywnym wpływem stresu zawodowego.

NSZZ Solidarność, OPZZ, Forum ZZ, Pracodawcy RP, Konfederacja Lewiatan oraz Związek Rzemiosła Polskiego zaakceptowały i podpisały wspólne rekomendacje dotyczące zwalczania stresu związanego z pracą. Dokument zawiera ramowy katalog dobrych praktyk, zalecanych do stosowania w ramach dialogu między pracodawcami i związkami zawodowymi oraz propozycje modyfikacji 2 rozporządzeń, wydanych przez ministra pracy i polityki społecznej.

PIP popiera tę inicjatywę i zgłasza gotowość wspierania działań służących poprawie stanu świadomości pracodawców i pracowników, dotyczącej zjawiska stresu zawodowego i metod przeciwdziałania jego negatywnym skutkom. Proponuje przy tym, jako miejsce wsparcia, realizację zadań programu „Przeciwdziałanie negatywnym skutkom stresu i innych zagrożeniom psychospołecznym w pracy” przygotowanego i prowadzonego przez PIP w 2014 r.

Dobrym i efektywnym narzędziem wdrażania rekomendacji, zdaniem PIP, będzie załączony do niej Ramowy Katalog Dobrych Praktyk, przewidujący:

  • opracowanie w przedsiębiorstwie procedury składania przez pracowników skarg na psychospołeczne warunki pracy,

  • utworzenie komisji do rozpatrywania takich skarg i wskazywania działań naprawczych,

a także wprowadzający przykłady najczęstszych czynników wywołujących stres w miejscu pracy oraz „listę” zaleceń pozytywnie wpływających na obniżanie jego poziomu.

PIP zauważyła też pewne zagrożenie wynikające z założenia wprowadzenia do programów szkoleń bhp tematyki stresu zawodowego, przy jednoczesnym „zachowaniu obowiązującego minimum godzinowego zawartego w obecnych ramowych programach szkoleń”. Spowoduje to skrócenie czasu poświęconego na omówienie innych zagadnień. Wyraziła jednocześnie przypuszczenie, że ten istotny element katalogu zapewne zostanie jeszcze dopracowany i doprecyzowany w późniejszych regulacjach. To samo odnosi się do zalecanej praktyki dotyczącej odpowiedniego doboru pracowników na poszczególne stanowiska.

Słowa kluczowe:
ryzyko zawodowestres