Wskazówki dla instruktorów dot. specyfiki pracy z grupą

Włodzimierz Chojnacki
14.08.2015AKTUALNE

Wskazówki dla instruktorów dot. specyfiki pracy z grupą

Praca z grupą podczas szkolenia bhp nie jest łatwa i z całą pewnością nie każdy instruktor jest do tego predysponowany. Niemniej jednak znając specyfikę pracy z grupą z całą pewnością łatwiej będzie przygotować się i przeprowadzić grupowe szkolenie bhp. W prezentowanym materiale przedstawiamy wskazówki, które wpłyną na jakość i skuteczność szkolenia i pozwolą wykazać profesjonalizm instruktora.

Korzyści 

Ten materiał pozwoli Ci:

  • Podnieść jakość prowadzonych przez Ciebie szkoleń
  • Profesjonalnie przygotować się do szkolenia grupy pracowników
  • Poprawić Twoje relacje ze szkoloną grupą pracowników

Praca z grupą ma swoją specyfikę, polega na umiejętności integrowania grupy przez:

  • ułatwianie komunikacji,
  • budowanie jedności i spójności,
  • rozpoznawanie ról i potrzeb psychicznych leżących u podłoża każdej pełnionej roli (praw i obowiązków),
  • wychodzenie naprzeciw problemom i podejmowanie próby wyjaśniania ich genezy, istoty oraz skutków.

Każdy instruktor może to osiągnąć przez:

  • analizę wypowiedzi członków grupy i udzielonych przez nich wyjaśnień na zgłaszane wątpliwości oraz zgodności w sprawach, które tego wymagają;
  • dostrzeganie podobieństw, wspólnych cech, punktów widzenia, łączenie pomysłów;
  • niedopuszczanie, aby członkowie grupy wzajemnie sobie przeszkadzali oraz zachowywali się nieetycznie;
  • wzmacnianie działań i pomysłów sprzyjających integracji grupy;
  • tworzenie atmosfery pewności, dumy z osiągnięć, otwartości i odpowiedzialności, możliwości podejmowania pewnego ryzyka;
  • wyjaśnienie ograniczeń w działaniu grupy dla bezpieczeństwa i ochrony praw jej członków;
  • dążenie do consensusu szczególnie w sprawach drażliwych z uwzględnieniem zdania każdego członka grupy.

Instruktor bhp prowadzący grupę powinien przede wszystkim starać się wykorzystywać w pracy z nią swoją wiedzę, umiejętności i doświadczenie profesjonalne.

Chodzi tu w głównej mierze o kompetencje techniczne i społeczne, które umożliwią mu szybką orientację, że przekazując wiedzę przez komunikat słowny czy pokaz, wzbudził na tyle zainteresowanie treściami, że członkowie grupy dobrze je rozumieją. Stanowi to podstawę do integrowania grupy i osiągania zamierzonych celów. Aby zrealizować to zadanie, instruktor może stosować:

  • aktywne słuchanie i wzajemne dzielenie się doświadczeniami,
  • parafrazowanie,
  • refleksję,
  • empatię,
  • pozytywne wzmocnienia,
  • wyjaśnianie,
  • udzielanie informacji,
  • podsumowanie.
Autor: 

dr Włodzimierz Chojnacki
specjalista z zakresu edukacji w organizacji i doradztwa zawodowego

Autor
Specjalista z zakresu edukacji w organizacji oraz doradztwa zawodowego i personalnego