Zobacz, jak możesz postąpić z pijanym pracownikiem, aby spać spokojnie

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
25.05.2018AKTUALNE

Zobacz, jak możesz postąpić z pijanym pracownikiem, aby spać spokojnie

Problem alkoholu w miejscu pracy jest niestety tematem, z którym często muszą mierzyć się zarówno pracodawcy, jak i pracownicy służy bhp. Pomimo wieli starań i działań, zakazów i kar spotykamy się w pracy z pracownikami pod wpływem alkoholu. Rodzi się wówczas problem, jak postąpić z pijanym pracownikiem? Oczywiście odsunąć od pracy, ale co dalej? Często odsunięcie od pracy nie załatwia problemu. Zobacz, jak rozwiązać taką sytuację, aby moc spać spokojnie.

Korzyści 

W tym tekście podpowiadamy:

  • Komu przekazać pijanego pracownika po odsunięciu od pracy, aby zdjąć z siebie ciężar zadbania o jego bezpieczeństwo?
  • Na jakie przepisy powołać się, aby wyciągnąć konsekwencje wobec pijanego pracownika?
  • W jaki sposób dochować najwyższej staranności w zakresie zadbania o zdrowie i życie pracownika?

Rolą pracodawcy, w przypadku gdy pracownik naruszył obowiązek zachowania trzeźwości w miejscu pracy, jest niedopuszczenie go do pracy lub do kontynuowania jej. Przepisy nie regulują natomiast problematyki związanej z „ dalszymi losami pracownika” po odsunięciu go od pracy, w momencie w którym nie jest on zdolny do pracy ani do bezpiecznego powrotu do miejsca zamieszkania. Natomiast świadomy i odpowiedzialny pracodawca, pracownik służby bhp powinien mieć zawsze na względzie bezpieczeństwo i zdrowie pracowników, nawet jeżeli oni sami nie potrafią o siebie zadbać. W przypadku, gdy zachodzi obawa o bezpieczeństwo pracownika zasadnym postępowaniem jest powiadomienie osoby z rodziny. W przypadku gdy pracownik nie ma nikogo bliskiego, wówczas można zawiadomić służby, w których zakresie działania jest utrzymanie porządku publicznego – Policję lub Staż miejską.

Skąd nakaz zachowania trzeźwości w miejscu pracy?

Pracownik zobowiązany jest świadczyć umówioną pracę w sposób wskazany przez pracodawcę i pod jego nadzorem. Aby praca mogła być wykonywana – w tym wykonywana bezpiecznie – pracownik musi znajdować się w stanie gotowości do jej świadczenia. Pod pojęciem gotowości do świadczenia pracy rozumie się powszechnie określony stan psychiczny i fizyczny pracownika, jak również wykazywanie woli do świadczenia pracy.

Przepisy prawa pracy nie zawierają bezpośredniej regulacji wskazującej na obowiązek zachowania trzeźwości w miejscu i czasie pracy. Jednak na podstawie przepisów pośrednich można wnioskować w sposób bezsporny istnienie takiego obowiązku. Warto w pierwszej kolejności wskazać na art 211 kodeksu pracy, zgodnie z którym przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika.

Z obowiązkiem bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy korespondują przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości, która stanowi, iż zabrania się sprzedaży i podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie zakładów pracy oraz miejsc zbiorowego żywienia pracowników. Ponadto proszę zwrócić uwagę na zasadę, zgodnie z którą zabrania się wnoszenia napojów alkoholowych na teren zakładu pracy.

Ważne

Pracownik którego objawy wskazują na spożycie alkoholu w czasie pracy lub stawienie się do pracy w stanie naruszającym zasadę zachowania trzeźwości w miejscu pracy powinien w pierwszej kolejności zostać przez pracodawcę odsunięty od pracy.

Odsunięcie od pracy nietrzeźwego pracownika i co dalej?

Odsunięcie pracownika, który naruszył zasadę zachowania trzeźwości w miejscu i czasie pracy od pracy jest sprawą oczywistą. Znacznie mniej czytelna jest odpowiedź na pytanie, co zrobić z pracownikiem po odsunięciu go od pracy i weryfikacji stanu trzeźwości. Trudno przyjąć aby pracodawca stał się przysłowiową „niańką” dla pianego pracownika, którego zachowania mogą być różne, w tym grożące bezpieczeństwu – zarówno jemu, jak i pracodawcy.

W braku szczególnych wskazań prawnych wydaje się, że dobrym postępowaniem będzie zawiadomienie osoby z rodziny pracownika i zatrzymanie go na terenie zakładu pracy do czasu przyjazdu takiej osoby. Trudno bowiem wyobrazić sobie sytuację, w której pracodawca wypuszcza pijanego pracownika, który ma problemy z zachowaniem równowagi, z zakładu usytuowanego w pobliżu ruchliwej ulicy.

Sprawa się komplikuje jeszcze bardziej, gdy pracownik nie ma nikogo bliskiego – lub nie można z różnych względów nawiązać kontaktu z taką osobą. W takiej sytuacji trudno przyjąć, że obowiązkiem pracodawcy jest spędzenie z pracownikiem czasu w zakładzie – w tym po jego zamknięciu aż pracownik odzyska należyty poziom dyspozycji. W takim przypadku dobrym posunięciem będzie kontakt z najbliższą jednostką Policji lub Straży Miejskiej w celu podjęcia decyzji w zakresie dalszego postępowania z niezdolnym czasowo do samodzielnego funkcjonowania pracownikiem.

Podstawa prawna 
Autor: 

Sebastian Kryczka

Prawnik, ekspert prawa pracy

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.