Osobie prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą też należą się świadczenia w przypadku wypadku przy pracy

Halina Góralska
Halina Góralska
27.06.2017AKTUALNE

Osobie prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą też należą się świadczenia w przypadku wypadku przy pracy

Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i zastanawiasz się, czy przysługuje Ci zasiłek chorobowy i jednorazowe odszkodowanie, jeżeli ulegniesz wypadkowi w pracy. Nie wiesz, jakie dokumenty należy przygotować i wysłać do ZUS czy GUS? Chciałbyś wiedzieć, kto powinien przeprowadzić postępowanie powypadkowe specjalista ds. BHP czy ZUS? Oto najważniejsze informacje dotyczące postępowania powypadkowego w przypadku wypadku przy pracy osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Korzyści 

Jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą z tego artykułu dowiesz się:

  • na jakie świadczenia możesz liczyć w przypadku wypadku przy pracy
  • komu należy zgłosić wypadek i kto przeprowadza postępowanie powypadkowe
  • jakie dokumenty należy przekazać i gdzie.

Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, dla osób prowadzących pozarolniczą działalność oraz współpracujących przy prowadzeniu takiej działalności ustaleń dotyczących okoliczności i przyczyn wypadku dokonuje w karcie wypadku Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).

Szczegółowe zasady postępowania w razie wypadku przy pracy, któremu uległ przedsiębiorca określa rozporządzenie w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia.

Rozporządzenie to ustala, że poszkodowany prowadzący pozarolniczą działalność, w stosunku do którego postępowanie powypadkowe przeprowadza ZUS, zgłasza wypadek w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS, właściwej ze względu na siedzibę prowadzenia działalności.

Ważne

Zgłoszenia wypadku należy dokonać niezwłocznie po jego zaistnieniu.

Zdarzenie, któremu uległ prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, uznaje się za wypadek przy pracy na podstawie ustalenia jego okoliczności i przyczyn, dokonanego przez ZUS, który między innymi:

  • dokonuje oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadanie warunków wykonywania pracy i innych okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,
  • wysłuchuje wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala,
  • zbiera informacje dotyczące wypadku od świadków wypadku,
  • zbiera inne dowody dotyczące wypadku, uznane za niezbędne (w tym dostarczone przez poszkodowanego zaświadczenia medyczne o doznanym urazie).

Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku, w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, ZUS sporządza kartę wypadku.

Ważne

Z tytułu niezdolności do pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej osobom prowadzącym działalność gospodarczą, które są objęte ubezpieczeniem wypadkowym przysługują świadczenia przewidziane ustawą wypadkową, także w przypadku, gdy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu.

Prawo do zasiłku chorobowego z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej przysługuje niezależnie od okresu podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu, tj. bez okresu wyczekiwania. Zatem jeżeli ubezpieczony ulegnie wypadkowi przy pracy nawet krótko od rozpoczęcia prowadzenia działalności pozarolniczej (przed upływem 90 dni ubezpieczenia) będzie miał prawo do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego.

Uwaga!

Prawo do zasiłku chorobowego przysługuje osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, jeśli zgłoszone zdarzenie zostanie uznane za wypadek przy pracy.

W razie nieuznania zdarzenia za wypadek przy pracy, zasiłek chorobowy będzie przysługiwał tylko poszkodowanemu opłacającemu dobrowolną składkę chorobową

Ponadto, świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego nie przysługują ubezpieczonemu w przypadku gdy:

  • wyłączną przyczyną wypadku było udowodnione naruszenie przez ubezpieczonego przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane przez niego umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa,
  • ubezpieczony przyczynił się w znacznym stopniu do spowodowania wypadku, będąc w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych,
  • w dniu wypadku lub w dniu złożenia wniosku o przyznanie świadczeń z tytułu choroby zawodowej, ubezpieczony ma zadłużenia z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. Świadczenia nie przysługują do czasu spłaty całości zadłużenia.

Ubezpieczonemu, który wskutek wypadku przy pracy doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, przysługuje jednorazowe odszkodowanie. Wniosek w tej sprawie należy złożyć po zakończeniu leczenia i rehabilitacji, jeśli była prowadzona do ZUS.

Autor: 

Halina Góralska
Gł. Specjalista ds. bhp
wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp.

Autor
Halina Góralska
mgr administracji, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, Kierownik Działu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Ochrony Przeciwpożarowej w Poczcie Polskiej S.A., główny specjalista d/s BHP, wykładowca akademicki przedmiotów zawodowych z zakresu bhp i prawa pracy z wieloletnim doświadczeniem. Laureat konkursu PIP "Najaktywniejszy Pracownik Służby BHP" w 2013r. Wieloletni pracownik służby bhp w Poczcie Polskiej S.A., gdzie obecnie kieruje zespołem pracowników służby BHP i Ochrony Przeciwpożarowej na terenie województwa pomorskiego. Współuczestniczy w projektowaniu kierunków polityki w zakresie bhp oraz nadzoruje jej realizację przez jednostki organizacyjne Spółki.