Likwidacja szkoleń okresowych bhp dla pracowników administracyjno-biurowych od Nowego Roku

Kinga Grodzicka-Lisek
Kinga Grodzicka-Lisek
27.09.2018AKTUALNE

Likwidacja szkoleń okresowych bhp dla pracowników administracyjno-biurowych od Nowego Roku

25 września 2018 r. Rada Ministrów przyjęła pakiet 50 zmian, których celem jest uproszczenie i ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Dwie z tych zmian dotyczą kwestii BHP. Chodzi o zwolnienie ze szkoleń okresowych bhp pracowników administracyjno-biurowych oraz rozszerzenie kręgu pracodawców mogących samodzielnie wykonywać zadania służby bhp we własnym zakładzie pracy. Już od przyszłego roku zmiany te miałby wejść w życie.

Wraca kontrowersyjna kwestia zmian w Kodeksie pracy w zakresie przepisów dotyczących BHP. Chodzi o zmiany, w które miałyby pozwolić - już od Nowego Roku – na:

a)       zwiększenie możliwości pełnienia zadań służby BHP przez pracodawcę zatrudniającego do 50 pracowników i zakwalifikowanego do nie wyższej kategorii ryzyka niż trzecia w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym, z obecnego limitu 20 pracowników,

b)      ograniczenie obowiązku przeprowadzania szkoleń okresowych BHP dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach o najniższych wskaźnikach wypadkowości i warunkach środowiska pracy, w których występują najmniej szkodliwe czynniki dla zdrowia.

Do Sejmu wpłyną właśnie rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym. Projekt przygotowywany od dłuższego czasu, pracował nad nim sam Premier Morawiecki będąc jeszcze Ministrem Rozwoju. Następnie prace nad nim kontynuowało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Wreszcie sprawa się wyklarowała i mamy projekt, nad którym mogą obradować posłowie. Oczywiście nie oznacza to że jest to ostateczna wersja zmian w przepisach. Pamiętajmy, że w trybie prac Sejmu również mogą zostać wniesione poprawki i zmieniona treść przepisów. Choć wydaje się to mało prawdopodobne by dotyczyły one właśnie kwestii bhp. Przypomnijmy, że większość uwag ekspertów krytykujących propozycję zmian w zakresie bhp nie została uwzględniona na etapie konsultacji podczas opracowywania projektu.

Kiedy (nie) można będzie zwolnić pracownika administracyjno-biurowego ze szkoleń okresowych bhp?

Zgodnie z podpozycją zmian do art. 2373 Kodeksu pracy (poprzez dodanie nowych § 22 - § 24) szkolenia okresowe bhp nie będą obowiązkowe dla pracowników na stanowisku administracyjno-biurowym, zatrudnionych u pracodawcy zakwalifikowanego do grupy działalności, dla której określono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka, chyba że z oceny ryzyka wynika, że jest to konieczne.

Ważną kwestią warunkującą zwolnienie od przeprowadzania szkolenia okresowego bhp pracowników administracyjno-biurowych jest ocena ryzyka zawodowego dla danego stanowiska pracy. Bowiem nawet jeżeli działalność prowadzona przez pracodawcę zakwalifikowana jest do grupy działalności, dla której określono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka, ale z oceny ryzyka zawodowego wynikać będzie, że z uwagi na zagrożenia na stanowisku pracy takie szkolenie okresowe jest konieczne zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Zatem wyniki oceny ryzyka zawodowego mogą tu stanowić o obowiązku przeprowadzenia okresowego szkolenia bhp dla pracownika na danym stanowisku administracyjno-biurowym.

Ważne

W takim przypadku, gdy z oceny ryzyka zawodowego na danym stanowisku, wyniknie konieczność przeprowadzenia szkolenia okresowego bhp pracownika administracyjno-biurowego – zatrudnionego u pracodawcy zakwalifikowanego do grupy działalności, dla której określono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka – należy przeprowadzić takie szkolenie w ciągu 6 miesięcy od dnia dokonania oceny ryzyka.

Natomiast, gdy nastąpi zmiana kategorii ryzyka dla grupy działalności, w której znajduje się pracodawca w trakcie prowadzenia działalności – zostanie ustalona wyższa niż trzecia kategoria ryzyka – wówczas konieczne będzie (i w takim przypadku już obowiązkowe) przeprowadzenie szkolenia okresowego bhp pracownika administracyjno-biurowego, również w ciągu 6 miesięcy od dnia ustalenia wyższej kategorii ryzyka.

Kiedy pracodawca będzie mógł samodzielnie pełnić zadania służby BHP w swoim zakładzie pracy?

Kolejna proponowana zmian dotyczy uprawnienia pracodawcy do samodzielnego wykonywania zadań służby bhp w swoim zakładzie pracy.

Obecnie, w myśl art. 23711 § 1 pkt. 2 Kodeksu pracy, pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli:

1)               zatrudnia do 10 pracowników albo

2)               zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Tak więc, obecna konstrukcja nie pozwala pracodawcy, zatrudniającemu powyżej 20 pracowników samodzielnego wykonywanie zadań służby bhp – nawet wtedy, gdy pracodawca spełnia wymogi kwalifikacyjne dla tej służby, a dla prowadzonej przez niego działalności ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka.

Proponowana zmiana ma podnieść liczbę zatrudnionych u takiego pracodawcy do 50 pracowników.

„2)    zatrudnia do 50 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.”.

Podniesienie progu granicznego do 50 pracowników w tym przypadku miałoby pozwolić na samodzielne wykonywanie zadań służby bhp pracodawcom z sektora mikro i małych przedsiębiorstw.

Resort przedsiębiorczości, przygotowujący projekt, uzasadnia takie zmiany twierdzeniem, że „Kodeks pracy powinien pozostawić w dyspozycji pracodawcy możliwość dokonania wyboru w zakresie wyznaczenia osoby wykonującej zadania służby bhp (tj. wyznaczyć siebie, pracownika lub pod pewnymi warunkami specjalistę spoza zakładu pracy) – mając na uwadze optymalizację organizacji pracy w zakładzie pracy oraz jak najlepsze wykonanie zadań służby bhp.”.

Na dzień dzisiejszy jeszcze nie znamy terminów prac nad projektem jednak, skoro przepisy miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2019 r. należy się spodziewać, że zostanie przyjęty w ciągu trzech najbliższych miesięcy. Jednak czytania tego projektu nie ma na wokandzie najbliższego, 69 posiedzenia Sejmu zaplanowanego na początek października br..Pozostały zatem jeszcze 4 planowe posiedzenia Sejmu, na których może być procedowany.

Autor: 

Kinga Grodzicka-Lisek

prawnik specjalizujący się w prawie pracy i bhp

Autor
Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.