Zakaz używania telefonów komórkowych w pracy może poprawić bezpieczeństwo pracy – zobacz jak go zrealizować

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
12.07.2018AKTUALNE

Zakaz używania telefonów komórkowych w pracy może poprawić bezpieczeństwo pracy – zobacz jak go zrealizować

Jak wiemy korzystanie z telefonu podczas prowadzenia samochodu, bez zestawu głośnomówiącego, jest zabronione. Wpływa to bowiem na bezpieczeństwo jazdy. W mając na uwadze te same przesłanki, czy pracodawca może zabronić pracownikom używania prywatnych telefonów, tabletów, smartfonów na terenie zakładu pracy w halach produkcyjnych? Jeżeli tak, to jakie zapisy i w jakich dokumentach powinny to potwierdzać? Oto wskazówki, które pozwolą Ci na zwiększenie bezpieczeństwa pracy.

Korzyści 

Informacje zawarte w tym tekście:

  • Pozwolą Ci zwiększyć bezpieczeństwo pracy
  • Wskazać nowe działania profilaktyczne zapobiegające wypadkom przy pracy
  • Poprawić organizację pracy oraz efektywność pracowników

Pracodawca ma prawo zobowiązać pracowników do nieużywania w czasie pracy na terenie hali produkcyjnej prywatnego sprzętu takiego jak telefony prywatne (niezależnie od postaci), tabletów czy komputerów przenośnych. Takie ograniczenie jest jak najbardziej dopuszczalne ze względów bezpieczeństwa oraz prawidłowej organizacji procesu pracy. Ograniczenie w powyższym zakresie nie powinno dotyczyć czasu regulaminowej przerwy w pracy. W celu uniknięcia nieporozumień stosowne zapisy powinny zostać umieszczone w przepisach zakładowych – regulaminie pracy lub układzie zbiorowym pracy.

Bezpieczeństwo i czas pracy zgodnie z przeznaczeniem

Jest rzeczą naturalną, że praktycznie każdy pracownik posiada dziś telefon komórkowy – w tradycyjnej formie lub jako smartfon. Podobnie nie dziwią nikogo urządzenia mobilne takie jak tablety, czy przenośne komputery – laptopy, czy notebooki. Urządzenia tego typu będące własnością pracowników są często wnoszone na teren zakładu pracy, co w przypadku telefonów jest zjawiskiem nie wymagającym szerszego komentarza.

Kłopot się zaczyna wówczas, gdy udział czasu spędzanego przed telefonem czy tabletem zaczyna być znaczny i wykraczać poza czas wolny od pracy – wliczany jednak do czasu pracy, np. przerwa śniadaniowa. Jeszcze większy problem jest, gdy używanie telefonu czy innych mobilnych urządzeń może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa procesu pracy – pracowników, współpracowników oraz jakości i ilości wykonanej pracy.

Powyższe przesłanki mogą być powodem wprowadzenia przez pracodawców ograniczeń czy wręcz zakazów korzystania z urządzeń mobilnych podczas pracy. Zgodnie z art. 22 Kodeksu pracy pracownik jest obowiązany wykonywać pracę w miejscu i czasie wskazanym przez pracodawcę. Natomiast art.. 100 Kodeksu pracy zobowiązuje pracowników do wykonywania pracy w sposób staranny i sumienny. Rolą pracownika jest przestrzeganie obowiązującego w zakładzie pracy czasu pracy oraz regulaminu i porządku. Do podstawowych obowiązków pracownika należy ponadto przestrzeganie przepisów i zasad bhp. Wykorzystywanie telefonu prywatnego na terenie hali produkcyjnej, o ile nie pozostaje w bezpośrednim związku z wykonywaną pracą, stanowi więc naruszenie wyżej przywołanych przepisów. Zatem na tej podstawie pracodawca, posiłkują się zasadami bezpieczeństwa pracy, ma prawo ograniczyć lub zakazać używania telefonów prywatnych w czasie i miejscu pracy.

Ważne

Ograniczenia w zakresie możliwości korzystania z prywatnego telefonu nie powinny dotyczyć 15 minutowej przerwy wliczanej do czasu pracy.

Ograniczenia zwyczajowe lub wynikające z zapisów prawa zakładowego

Zasady związane z ograniczeniem lub zakazem korzystania z prywatnych urządzeń mobilnych pracowników mogą wynikać z niepisanego zwyczaju zakładowego – który jako taki jest obowiązującym prawem zakładowym. Jeżeli w zakładzie, w halach produkcyjnych funkcjonuje praktyka nieużywania telefonów w czasie pracy, wówczas pracownicy, w tym nowo zatrudniane osoby powinny taki zwyczaj respektować.

Znacznie bardziej bezpieczniejszą dla pracodawcy opcją jest uregulowanie ograniczeń czy zakazów dotyczących stosowania prywatnych urządzeń mobilnych przez pracowników podczas pracy w przepisach zakładowych – regulaminie pracy lub układzie zbiorowym pracy. Wówczas w przypadku łamania przez pracownika zakazu, wynikający z pisanego prawa zakładowego, pracodawca będzie miał możliwość bezproblemowego zastosowania przepisów o pracowniczej odpowiedzialności porządkowej.

Ważne

Zapisy w przepisach zakładowych ograniczające możliwość używania sprzętów mobilnych pracowników powinny być maksymalnie precyzyjne. Powinny określać kiedy i gdzie pracownicy mają możliwość korzystania z prywatnego sprzętu, w tym telefonów. Przepisy zakładowe w swych ograniczeniach powinny odwoływać się do wcześniej wskazanych regulacji dotyczących podstawowych obowiązków pracowniczych oraz do potrzeby zapewnienia właściwej organizacji pracy i bezpieczeństwa pracowników.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.