System zarządzania bezpieczeństwem (SZBHP)
Na jakich elementach powinien opierać się system zarządzania bezpieczeństwem w firmie i które polskie normy wykorzystać?
System zarządzania bezpieczeństwem (SZBHP) powinien opierać się na tych samych podstawach, co inne systemy zarządzania i zawierać cztery podstawowe elementy zarządzania:
- planowanie,
- realizację,
- monitoring i
- ocenę.
System powinien opierać się na polskiej normie PN-N-18001:2004 „Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy Wymagania.”. Należy wykorzystać również normy PN-N-18002:2002 „ Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy – Ogólne wytyczne do ocena ryzyka zawodowego” oraz PN-N-18004:2001 „Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy - Wytyczne”.
Wymagania postawione w normie dotyczącej systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy dają pracodawcy możliwość wdrożenia takiego systemu niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności i struktury organizacyjnej zakładu.
Sposób wdrażania SZBHP
Aby wdrożyć SZBHP konieczne jest:
- zaangażowanie kierownictwa zakładu;
- przyjęcie polityki bezpieczeństwa i higieny dla danego zakładu;
- określenie celu głównego oraz celów pośrednich (szczegółowych):
- zapobieganie wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym,
- doskonalenie działań w zakresie bhp,
- zapobieganie zagrożeniom;
- określenie środków do wdrażania przyjętego systemu;
- przekazanie właściwych informacji pracownikom.
PN-N-18001:2004 „Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy Wymagania.”
PN-N-18002:2002 „ Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy – Ogólne wytyczne do ocena ryzyka zawodowego” oraz PN-N-18004:2001 „Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy - Wytyczne”
Adam Krawczyński
specjalista ds. szkoleń z zakresu
bhp w firmie SEKA SA
Inne artykuły w kategorii Warunki pracy
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.