Praca zdalna – pomysłów na doprecyzowanie przepisów ciąg dalszy

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
01.06.2020AKTUALNE

Praca zdalna – pomysłów na doprecyzowanie przepisów ciąg dalszy

Odmianą pracy realizowanej na odległość jest praca zdalna wprowadzona ustawą COVID-19. Ponieważ poziom uregulowania pracy zdalnej daleki jest od doskonałości, projektowane są zmiany mające na celu wyjaśnienie pojawiających się wątpliwości. Niestety proponowane uzupełnienia w dalszym ciągu dalekie są od ideału i sprawiają w dużej części wrażenie oderwanych od przepisów i zasad bhp.

W celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna). Z powyższej możliwości przewidzianej ustawą z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych skorzystało szerokie spektrum pracodawców. Problem w tym, że przepis definiujący pracę zdalną, dający jednoczesną możliwość zobowiązania pracowników do wykonywania pracy na odległość, sprawiał wrażenie regulacji żyjącej własnym życiem względem rzeczywistości prawnej obowiązującej w ramach relacji pracodawca – pracownik, opierającej się na konstrukcji stosunku pracy. Przykładem tego są procedury opracowywane przez pracodawców na potrzeby kierowania pracowników do pracy zdalnej, z których wynika, że stroną odpowiedzialnością za sferę bhp, w tym organizację stanowiska pracy w ramach pracy zdalnej jest wyłącznie pracownik.

Zobacz również:

Gdzie możemy spodziewać się doprecyzowania kwestii pracy zdalnej?

Nowy pakiet przepisów, określany potocznie jako „tarcza antykryzysowa 4.0” zawiera regulacje uzupełniające, mające na celu doprecyzowanie wcześniejszego przepisu będącego praktycznie wyłącznie definicją pracy zdalnej. Zgodnie z proponowanymi przepisami, wykonywanie pracy zdalnej może zostać polecone, jeżeli:

  • pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i

  • pozwala na to rodzaj pracy.

W szczególności praca zdalna może być wykonywana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub dotyczyć wykonywania części wytwórczych lub usług materialnych.

Można więc uznać, iż pracą zdalną może być zarówno praca, którą można wykonywać w ramach telepracy, jak również praca na stanowisku robotniczym, skoro jej przedmiotem może być wykonywanie części wytwórczych lub usług materialnych.

Środki pracy i materiały do pracy potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej zapewnia pracodawca.

Od powyższej zasady proponuję się wyjątek. Przy wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać środków pracy niezapewnionych przez pracodawcę pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie oraz ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Uwzględniając powyższy projektowany przepis można przyjąć, że sprzęt na którym wykonywana ma być praca zdalna może być zupełnie dowolny w kontekście rozdziału IV „maszyny i inne urządzenia techniczne” działu X Kodeksu pracy, byle tylko zapewniał ochronę przetwarzanych na nim informacji. Kwestie dotyczące przykładowo porażenia prądem elektrycznym czy zasad ergonomii wydają się być tym samym mało istotne. Szkoda, bo wystarczyło zapożyczyć regulację obowiązującą w ramach telepracy, która odwołuje się do sprzętu stanowiącego własność pracownika spełniającego wymagania określone w rozdziale IV działu X Kodeksu pracy.

Co z kwestiami bhp przy pracy zdalnej?

Zgodnie z projektowaną zmianą, a właściwie uzupełnieniem i doprecyzowaniem przepisów dotyczących pracy zdalnej,

Cytat - „pracodawca odpowiada za bezpieczeństwo i higienę pracy zdalnej oraz za wypadki przy tej pracy tylko w zakresie związanym z zapewnionymi przez siebie środkami pracy lub materiałami do pracy”.

W kontekście przywołanej wyżej regulacji można uznać, iż odpowiedzialność pracodawcy za kwestie bhp względem pracowników zdalnych kończą się na kwestiach związanych bezpośrednio z zapewnionymi środkami pracy lub materiałami do pracy. Rodzi się więc pytanie:

- czy pracodawca nie będzie zatem odpowiadał za takie kwestie związane z bhp, względem pracowników zdalnych, jak: profilaktyczne badania lekarskie, szkolenia bhp, ocena ryzyka zawodowego, obowiązki informacyjne, ocena warunków pracy pracownika wykonującego pracę na stanowisku wyposażonym w monitor ekranowy?

Czas pokaże i warto z końcową oceną wstrzymać się do wersji przepisów, jakie ostatecznie zostaną przyjęte. Na chwilę obecną można odnieść wrażenie, że w przypadku pracowników zdalnych ustawodawca funduje nam konkurencyjny i odrębny reżim prawny, niż ten który dotyczy ogółu pracowników, w tym telepracowników. Problem w tym, że pracownik zdalny to cały czas pracownik, czyli zatrudniony z wykorzystaniem konstrukcji stosunku pracy – ze wszystkimi tego konsekwencjami (jakby się mogło wydawać).

Autor: 

Sebastian Kryczka

Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.