Wielkimi krokami zbliża się święto pracowników służby bhp. Wielu behapowców świadczy usługi bhp różnym pracodawcom. Jednak rozpoczęcie takiej współpracy wymaga zawarcia odpowiedniej umowy. Niestety przepisy nie podają ani wzoru umowy, ani wymagań co do jej zawartości. Tak więc, jakiego rodzaju umowę zawrzeć na świadczenie usług z zakresu bhp? Co uwzględnić w takiej umowie? Oto kilka rad eksperta Portalu BHP, które pomogą w sformalizowaniu świadczenia usług z zakresu bhp.
Nie w każdym przypadku obowiązkiem pracodawcy jest tworzenie wyodrębnionej komórki organizacyjnej i zatrudnianie w niej przynajmniej jednego pracownika służby bhp. Gdy pracodawca zatrudnia do 100 pracowników, może powierzyć zadania służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Obowiązujące przepisy nie regulują jednak ani rodzaju umowy, jaka może być zawarta, ani nie podają oficjalnego wzoru takiej umowy. Nie odnoszą się również do zawarcia w niej kluczowych umownych postanowień. Co zatem można i należy zrobić w kwestii zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie bhp? Należy zatem kierować się zasadą swobody umów. Jednak w tym przypadku od tej zasady jest wyjątek. W odniesieniu do umowy o świadczenie usług z zakresu bhp wystąpi ograniczenie ze względu na specyfikę działań specjalisty zewnętrznego oraz katalog zadań służby bhp.
Czytaj także: Kiedy można powierzyć zadania służby bhp firmie zewnętrznej?
Sebastian Kryczka
Informacje zawarte w tym tekście pozwolą Ci:
W prawidłowy sposób zawrzeć umowę na świadczenie usług z zakresu bhp.
W odpowiedni sposób zabezpieczyć swój interes prawny.
Uniknąć ewentualnych uwag PIP w zakresie wykonywania zadań służby bhp jako zewnętrzny specjalista ds. bhp.