Od 1 lutego 2022 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia. Sprawdź, co jest powodem zmiany rozporządzenia i czy zmieniają się załącznik – Karta wypadku.
Aby wyjaśnić dlaczego wydane zostało nowe rozporządzenie w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia (dalej: nowe rozporządzenie w sprawie trybu uznawania zdarzenia za wypadek przy pracy) trzeba wrócić do 1 listopada 2021 r.. Wówczas weszły w życie przepisy ustawy z 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw.
Kinga Grodzicka-Lisek
Kartę wypadku wypełniamy do zdarzeń wymienionych w art. 3 ust. 3 i art. 3a ustawy z 30 października 2002 r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, które nastąpiły
w okresie ubezpieczenia wypadkowego osób niebędących pracownikami.
Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku – nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku – podmioty wymienione w art. 5 ust. 1 i 1a ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych sporządzają kartę wypadku.
Kartę wypadku sporządza się w 3 egzemplarzach, dla: