Czy pracodawca ma obowiązek organizowania pomiarów oświetlenia na stanowisku wykonywania pracy zdalnej znajdującym się w prywatnym mieszkaniu pracownika?
Joanna Żurkiewicz
Czy pracodawca musi wyposażyć pracownika zdalnego w krzesło obrotowe, mając na uwadze nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej wprowadzane do Kodeksu pracy? Czy należy poprzestać na oświadczeniu pracownika, że posiada warunki lokalowe i techniczne spełniające wymogi BHP? Co w przypadku, jeśli pracownik oświadcza, że nie posiada krzesła obrotowego, czy należy mu dostarczyć jego krzesło z zakładu pracy, czy nie można wobec tego udzielić zgody na pracę zdalną?
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Pracodawca umożliwiający pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej, co do zasady, powinien zapewnić mu sprzęt niezbędny do pracy. Czy w sytuacji, gdy pracownik posiada bardziej ergonomiczne rozwiązania może je stosować, zamiast korzystać z tych zapewnianych przez pracodawcę? Czy w takiej w sytuacji pracodawca zapewniający sprzęt może jednoznacznie stwierdzić, że nie będzie pokrywał kosztów używania prywatnego sprzętu przez pracownika?
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Praca przy komputerze wbrew pozorom wymaga wielu przygotowań. Pracodawca musi pomyśleć przede wszystkim o odpowiednich warunkach w miejscu pracy, ponieważ zaniedbanie może skutkować nieprzyjemnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Dodatkowo do tego rodzaju pracy potrzebny jest sprzęt. Czy zleceniodawca musi zapewnić swoim pracownikom dostęp do komputera?
Artykuł partnera
Zgodnie z przepisami po każdej przepracowanej godzinie przy komputerze pracownik może skorzystać z 5-minutowej przerwy wliczanej do czasu pracy. Czy jest to przerwa, w trakcie której pracownik nie wykonuje żadnej pracy, czy po prostu nie wykonuje pracy przy komputerze?
Halina Góralska
W skład podstawowego wyposażenia stanowiska komputerowego wchodzi klawiatura. Pracodawca nie ma możliwości dostarczenia klawiatury dowolnej – powinna ona spełniać wymagania określone w rozporządzeniu w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Na rynku oferowane są rozmaite konstrukcje, w tym tzw. klawiatury ergonomiczne. Czy pracodawca może wyposażyć pracowników w tego typu rozwiązania bez ryzyka, że zakwestionuje to inspektor pracy?
Czy pracodawca zlecając w związku z koronawirusem pracę zdalną pracownikowi administracyjno-biurowemu (praca z komputerem powyżej 4h) ma obowiązek zapewnienia pracownikowi nie tylko komputera ale i monitora, klawiatury oraz myszki w domu? Czy pracodawca może wprowadzić korzystanie tylko ze służbowego laptopa i nie będzie wtedy obowiązku wyposażenia domowego stanowiska pracy w monitor, klawiaturę i myszkę? Jakie przepisy regulują pracę z laptopem?
Jaka odległość musi być zachowana pomiędzy pracownikami, którzy przy jednym biurku mają mieć dwa stanowiska komputerowe? Czy wiążącym jest zasada ergonomii stanowiska praca: odległość między pracownikiem, a tyłem sąsiedniego monitora powinna wynosić 80 cm? Czy są jakieś przepisy, które regulują np. jaka powierzchnia biurka ma być zapewniona dla jednego pracownika?
Lesław Zielińskibyły główny inżynier zarządzaniabezpieczeństwem pracy, rejestrowanyaudytor pomocniczy SZBP wg ISRS
Jakie powinno być zapewnione minimalne przejście pomiędzy stanowiskami komputerowymi jeśli pracownicy pracują plecami do siebie?
Jan M. Piórospecjalista w zakresie prawa pracy,biegły sądowy w dziedzinie bhpprzy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Monitory ekranowe nieustannie ewoluują – czego nie można powiedzieć o przepisach rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Wprowadzono je gdy na rynku dominowały monitory kineskopowe. Obecnie dominują płaskie ekrany LCD. Stosunkowo nowym „wynalazkiem” jest monitor wklęsły. Rodzi się pytanie, czy taki ekran może być narzędziem pracy, czy nie zostanie zakwestionowany przez inspektora PIP w czasie kontroli?
Jakie wymagania musi spełniać stanowisko pracy stojącej, a dokładnie stolik, na którym znajduje się komputer do którego pracownicy zatrudnieni na produkcji podchodzą, aby wprowadzić dane dotyczące produkcji?
Halina Góralska Gł. Specjalista ds. bhp wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp
Jak się mają przepisy BHP do pracy przy laptopach? Jeżeli zatrudniamy pracowników administracyjno-biurowych, i wyposażymy go w laptop do wykonywania codziennej pracy to czy jest to zgodne z przepisami bhp?
Mariusz ForemniakGł. specjalista ds. BHP
Przeciętny człowiek, zatrudniony na pełen etat, spędza w pracy ok. 2000 godzin, co stanowi blisko 1/4 jego czasu w roku. Dlatego też organizacja miejsca pracy i samo miejsce w pracy powinno być dla nas szczególnie ważne. Jednak z przeprowadzonego Ergotestu wynika, że zasady ergonomii nie są znane albo są bagatelizowane przez pracodawców. Również pracownicy nie mają świadomości wymogów ergonomii.
Jak ustawić, zorganizować stanowisko pracy z monitorem ekranowym?
Jakie przepisy określają umiejscowienie rozdzielni elektrycznej na 380 V względem stanowisk pracy? Jak określić odległości od rozdzielni do stanowisk? Posiadam pomieszczenie z taką rozdzielnią, z puszkami żeliwnymi. Pracodawca zamierza w tym pomieszczeniu umiejscowić stanowiska komputerowe oraz kilka urządzeń poligraficznych.
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone