Wykonywanie zwykłych czynności nie może być uznane za zewnętrzną przyczynę wypadku przy pracy. Tylko w razie wyjątkowo dużego nawarstwienia się niekorzystnych dla poszkodowanego okoliczności, przekraczających przeciętne normy wrażliwości psychicznej człowieka i wywołujących silne, negatywne emocje, można upatrywać w tych zjawiskach zewnętrznej przyczyny zdarzenia – orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z21 czerwca 2016 r., sygn. akt I UK 236/15
Aneta Mościcka
Według GfK stres to zjawisko, którego doświadcza aż 98% Polaków. Jednym z głównych czynników stresogennych jest praca. Z badania przeprowadzonego na zlecenie ADP Polska wynika, że jesteśmy najbardziej zestresowaną nacją w Europie. Czy jesteśmy zatem skazani na funkcjonowanie w ciągłym napięciu, które negatywnie wpływa na zdrowie i obniża produktywność? Niekoniecznie. Wystarczy sięgnąć po sprawdzone na zachodzie sposoby „walki” ze stresem, np. smart working, czy najnowsze employer-friendly trendy w aranżacji przestrzeni biurowych.
Dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące wypadków przy pracy pokazują, że przyczyną większości z nich jest nieodpowiednie zachowanie samych zatrudnionych. Jednak aż 72 % pracowników odczuwa stres w pracy, który uniemożliwia skupienie, a także powoduje zmęczenie, pogorszenie stanu zdrowia i absencję chorobową. Problem ten dotyczy 64 % pracowników fizycznych i aż 80 % pracowników umysłowo-fizycznych.
Obecnie stres jest jednym z najczęściej występujących zagrożeń na stanowiskach pracy. Jak zatem można pomóc pracownikom w radzeniu sobie ze stresem? Co można zrobić w przypadkach silnego, wręcz paraliżującego lęku czy zalewającej złości? Jaką profilaktykę zastosować w przypadku stresu? Przedstawiamy praktyczne wskazówki dotyczące radzenia sobie ze stresem – tak dla pracowników, jak i służby bhp.
Małgorzata Pietrzyk specjalista psychologii klinicznej
W tym artykule znajdziesz
Krajowy Sekretariat Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność postuluje do Minister Pracy Elżbiety Rafalskiej o umieszczenie w Kodeksie pracy zapisów dotyczących ochrony wszystkich pracowników przed skutkami stresu w pracy i wyraźnego obowiązku pracodawcy przeciwdziałania stresowi. Dzięki takim uregulowaniom pracownicy mogliby łatwiej dochodzenie swoich roszczeń w związku ze stresem w pracy.
Koniec urlopu. Piękna opalenizna, wiele wspomnień… i stres. Powrót do pracy często nie należy do najprzyjemniejszych. Zjawisko to dorobiło się nawet własnego określenia. „Back to work blues”, czyli zespół napięcia powakacyjnego. Sprawa jest poważna. Z badań wynika, że aż 40% pracowników jest bardziej zestresowana po urlopie niż przed nim. Czy to oznacza, że wypoczynek przynosi nam więcej szkód niż pożytku?
Dziś już wiemy że stres w pracy dotyka niemal każdego pracownika. Zdajemy sobie również sprawę, że zestresowani pracownicy to niższa efektywność w pracy oraz dodatkowe koszty dla pracodawcy. Stres to także wypadki w pracy. Trzeba zatem reagować zanim będzie za późno. Oto kilka wskazówek, które pomogą Wam zidentyfikować źródła stresu w Waszej firmie oraz podjąć skuteczne działania prewencyjne.
Anna Kucharska psycholog
Dzięki informacjom zawartym w tym artykule:
Zminimalizujesz niepożądane skutki stresu w firmie
Dowiesz się co może powodować stres u pracowników
Poznasz sposoby prawidłowej reakcji w przypadku wystąpienia stresu
Niedawny raport Monitora Rynku Pracy pokazuje, że większość z nas nie potrafi odpoczywać. Okazuje się, że tylko 64 proc. Polaków zapomina o pracy podczas urlopu. Mamy duży problem z utrzymaniem zdrowej równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym. Czy można pracować mniej i jednocześnie lepiej? Jak poprawić jakość pracy i wydajność pracowników oraz zadbać o ich stan psychofizyczny?
Dobra atmosfera w pracy wpływa na warunki w pracy. Pracownik służby bhp może sam zaangażować się w wyjaśnienie powodów złych stosunków w pracy, nie zawsze jednak ma na to czas. Dlatego w praktyce sprawdza się zatrudnienie psychologa. Rozładowanie napięć w miejscu pracy oznacza organicznie stresu, poprawę atmosfery w pracy i wpływa na zdrowie pracowników oraz ich bezpieczeństwo.
Magdalena Pokrzycka-Walczak
Gdzie jest granica rażącego i umyślnego niedbalstwa? Jak interpretować niedbalstwo, a jak rażące niedbalstwo?
Bohdan Michalskispecjalista w zakresie prawa pracy,biegły sądowy w dziedzinie bhpprzy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Wypadkiem przy pracy jest także zdarzenie, do którego doszło na skutek zadziałania czynnika zewnętrznego na niesprawny organizm pracownika, który może być przyczyną współistniejącą z jego wewnętrznymi schorzeniami. Stres, połączony z chorobą kardiologiczną, może być współprzyczyną zewnętrzną zawału serca – orzekł Sąd Apelacyjny w Poznaniu w wyroku z 23 maja 2013 r., sygn. akt III AUa
Z punktu widzenia kwalifikacji wypadku przy pracy nie można traktować stresu jako jego wyłącznej przyczyny zewnętrznej. Stres związany z wykonywaniem obowiązków pracowniczych jest cechą tych obowiązków i jako taki nie może być uznany za zewnętrzną przyczynę wypadku, chyba że jego gwałtowny charakter jest wynikiem nietypowych warunków pracy – orzekł Sąd Najwyższy.
Państwowa Inspekcja Pracy na konferencji, „Czynniki ryzyka psychospołecznego w miejscu pracy” podsumowała swoje działania podejmowane w celu ograniczenia stresu w miejscu pracy. Uczestnicy konferencji rozmawiali także o dobrych praktykach w zakresie walki ze stresem na przykładach kilku pracodawców. Poznaj zatem działania podejmowane przez PIP, z których możesz skorzystać.
Jak pokazują badania stres w miejscu pracy jest drugim najczęstszym problemem zdrowotnym związanym z pracą w Europie. 3 listopada 2015 r. Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) zakończyła swoją 2-letnią kampanię „Stres w pracy? Nie, dziękuję!”. Zobacz, jak wypadło podsumowanie tej kampanii i jakie są jej wyniki.
Jak pokazują badania 51% pracowników twierdzi, że przypadki stresu związanego z pracą są częste w ich miejscu pracy. Natomiast około 4 na 10 pracowników uważa, że w ich firmach nie reaguje się odpowiednio na stres związany z pracą. Jak zatem pomóc pracownikom? Jak zareagować? Służba bhp powinna być pierwszą linią obrony pracowników przed stresem. Oto kilka wskazówek, jak pomóc zestresowanym pracownikom.
Małgorzata Pietrzykspecjalista psychologii klinicznej
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone