Podstawowa tematyka szkoleń nauczycieli

Małgorzata Mądra-Janeda
Małgorzata Mądra-Janeda
26.08.2014AKTUALNE

Szkolenia bhp pracowników są dwustopniowe. Szkolenie wstępne (kiedy nauczyciel jest przyjmowany do pracy) – jego charakter jest prewencyjny, ma dać pracownikowi wiedzę o nowym miejscu pracy i jego stanowisku oraz szkolenie okresowe (przeprowadzane po pewnym okresie pracy) – jest dłuższe i ma dać solidne podstawy do kolejnych cyklicznych szkoleń okresowych.

Pracodawca organizujący i prowadzący szkolenie (czyli organizator szkolenia) powinien zapewnić:

  1. programy poszczególnych rodzajów szkolenia opracowane dla określonych grup stanowisk,

  2. wykładowców i instruktorów posiadających zasób wiedzy, doświadczenie zawodowe i przygotowanie dydaktyczne zapewniające właściwą realizację programów szkolenia,

  3. odpowiednie warunki lokalowe do prowadzenia działalności szkoleniowej,

  4. wyposażenie dydaktyczne niezbędne do właściwej realizacji programów szkolenia,

  5. właściwy przebieg szkolenia oraz prowadzenie dokumentacji w postaci programów szkolenia, dzienników zajęć, protokołów przebiegu egzaminów i rejestru wydanych zaświadczeń.

Programy szkolenia

Organizator szkolenia opracowuje programy szkolenia wstępnego oraz szkolenia okresowego określające:

  • szczegółową tematykę,

  • formy realizacji i

  • czas trwania szkolenia dla poszczególnych grup stanowisk

na podstawie ramowych programów szkolenia opublikowanych jako załączniki do rozporządzenia z podstawy prawnej.

Najważniejsza rola organizatora szkolenia polega na dostosowaniu programów szkolenia do rodzajów i warunków prac wykonywanych przez nauczycieli i zadbaniu, żeby ich realizacja zapewniła osiągnięcie zakładanych celów. Programy te powinny być przechowywane przez pracodawcę.

Szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy

Pracodawca ma również obowiązek wyznaczyć osobę odpowiedzialną za udzielanie pierwszej pomocy w szkole oraz zorganizować dla niej szkolenie. Szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy może odbywać się podczas przeprowadzania szkolenia wstępnego i (lub) okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej

Moduł tematyczny zawierający podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej oraz postępowania w razie pożaru znajduje się w ramowym programie szkolenia wstępnego ogólnego. Każdy pracownik po odbyciu szkolenia wstępnego powinien poznać zasady bhp obowiązujące w danej szkole, w tym zasady zachowania się w razie zagrożenia pożarowego (musi wiedzieć m.in., jak postępować w sytuacji awaryjnej, znać zasady ewakuacji). Dobra realizacja tych zadań pozwoli wywiązać się z obowiązku zapewnienia szkolenia pracowników wykonujących działania w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników).

autorka jest specjalistą ds. Karty Nauczyciela, wykładowcą w zakresie wymagań bhp wynikających z dyrektyw UE

Podstawa prawna 

Art. 2091 § 3 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).

§ 3 pkt 3, § 5, § 7 rozporządzenia ministra gospodarki i pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 180, poz. 1860 ze zm.).

Autor: 

Małgorzata Mądra-Janeda

Słowa kluczowe:
szkolenia nauczyciele


Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.