Sprawdź, jakie usługi z zakresu bhp może świadczyć samodzielnie inspektor ds. bhp

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
12.04.2018AKTUALNE

Sprawdź, jakie usługi z zakresu bhp może świadczyć samodzielnie inspektor ds. bhp

Jesteś początkującym pracownikiem służby bhp a chcesz założyć własną działalność gospodarczą i świadczyć usługi z zakresu bhp? Zastanawiasz się: czy w ramach tej działalności, posiadając kwalifikacje inspektora lub starszego inspektora ds. bhp możesz przeprowadzać szkolenia bhp i wykonywać zadania służby bhp w zakładach pracy, jako zewnętrzna firma? Lektura tego artykułu rozwieje Twoje wątpliwości i wskaże możliwe rozwiązania.

Korzyści 

Z tego artykułu dowiesz się czy jako inspektor, st. inspektor ds. bhp:

  • w ramach działalności gospodarczej w zakresie bhp możesz prowadzić szkolenia bhp?

  • możesz wykonywać zadania służby bhp w zakładach pracy świadcząc usługi bhp?

  • możesz zawrzeć umowę z pracodawcą na obsługę z zakresu bhp?

Osoba spełniająca wymogi kwalifikacyjne w zakresie inspektora lub starszego inspektora ds. bhp nie może samodzielnie pełnić roli specjalisty spoza zakładu pracy (firmy zewnętrznej) zajmującej się zadaniami służby bhp u pracodawców. Z przepisów wynika bowiem, że specjalistą spoza zakładu może być osoba legitymująca się co najmniej wymogami kwalifikacyjnymi specjalisty ds. bhp. Nie ma natomiast problemu z prowadzeniem szkoleń okresowych. Wymogiem jest w tym wypadku posiadanie przez osobę prowadzącą szkolenie właściwego zasobu wiedzy, doświadczenia zawodowego oraz przygotowania dydaktycznego w celu zapewnienia właściwej realizacji programu szkolenia, co ocenia sam organizator szkolenia, którym może być pracodawca.

Uprawnieni do prowadzenia szkoleń okresowych 

Problematyka szkoleń bhp uregulowana jest w rozporządzeniu w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z przepisami przywołanego rozporządzenia, szkolenia z zakresu bhp mogą być prowadzone na zlecenie pracodawców przez jednostki organizacyjne prowadzące działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Rozporządzenie wskazuje podmioty mogące prowadzić taką działalność. Mogą nimi być:

  • placówki kształcenia ustawicznego, praktycznego,

  • ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Ważne

Działalność szkoleniowa może jednak być również prowadzona przez osoby prawne lub fizyczne prowadzące działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej.

Problematyczna działalność oświatowa

Proszę zwrócić uwagę, że zarówno regulacje zawarte w rozporządzeniu w sprawie szkoleń bhp, jak i w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie zawierają definicji pojęcia „działalność oświatowa”. Może to sugerować, że aby taka działalność mogła być legalnie prowadzona w zakresie szkoleń bhp, konieczne jest spełnienie kryteriów wynikających z ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Warto w tym miejscu wskazać, że przepisy rozporządzenia w sprawie szkoleń bhp przed nowelizacją – która miała miejsce w 2007 r. – przewidywały, iż szkolenia w zakresie bhp mogły być organizowane i prowadzone przez jednostki organizacyjne uprawnione do prowadzenia działalności szkoleniowej w dziedzinie bhp na podstawie przepisów o systemie oświaty. Skutkowało to nadzorem merytorycznym ze strony kuratorium oświaty nad jednostkami prowadzącymi szkolenia.

Obecne przepisy nie wskazują na wymóg, aby jednostki organizacyjne działające w obszarze szkoleń bhp musiały funkcjonować w ramach takich regulacji. Wynika to z jasnego obecnego brzmienia przepisu § 4 rozporządzenia w sprawie szkoleń bhp, zgodnie z którym szkolenie osób będących:

  • pracodawcami,

  • pracowników służby bhp oraz

  • instruktorów i wykładowców tematyki bezpieczeństwa i higieny pracy

prowadzą jednostki organizacyjne prowadzące działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ważne

Biorąc pod uwagę brak zdefiniowania działalności oświatowej na gruncie przepisów rozporządzenia w sprawie szkoleń bhp można stwierdzić, że każda osoba prawna lub fizyczna, która ma zamiar prowadzić szkolenia w dziedzinie bhp powinna dopełnić jedynie obowiązek zarejestrowania działalności gospodarczej oraz spełniać wymogi wynikające z § 5 rozporządzenia w sprawie służby bhp takie jak:

  • zasób wiedzy,

  • doświadczenie oraz

  • przygotowanie dydaktyczne.

Powyższe wyjaśnienia dotyczą prowadzenia szkoleń okresowych bhp.

Uprawnieni do prowadzenia szkoleń wstępnych

Inaczej sytuacja przedstawia się odnośnie szkoleń wstępnych bhp.

Instruktaż ogólny (szkolenie wstępne ogólne) prowadzi:

  • pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • osoba wykonująca u pracodawcy zadania tej służby albo

  • pracodawca, który sam wykonuje takie zadania, lub

  • pracownik wyznaczony przez pracodawcę posiadający zasób wiedzy i umiejętności zapewniający właściwą realizację programu instruktażu, mający aktualne zaświadczenie o ukończeniu wymaganego szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Natomiast instruktaż stanowiskowy przeprowadza:

  • wyznaczona przez pracodawcę osoba kierująca pracownikami lub

  • pracodawca,

jeżeli osoby te posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe oraz są przeszkolone w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego.

Jak widać osoba prowadząca własną działalność gospodarczą i spełniająca wymogi kwalifikacyjne wyłącznie na poziomie inspektora lub starszego inspektora ds. bhp nie jest uprawniona do prowadzenia szkoleń wstępnych z zakresu bhp, z uwagi na brak podstaw prawnych dających taką możliwość.

Zadania z zakresu służby bhp

Pracodawca zatrudniających do 100 pracowników – w przypadku braku kompetentnych pracowników – może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Specjalista spoza zakładu pracy powinien jednak spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby.

Specjalista spoza zakładu musi legitymować się przynajmniej wymaganiami kwalifikacyjnymi specjalisty do spraw bhp. W przypadku, gdy wymogi te nie są spełnione, pracodawca nie ma legalnej możliwości faktycznego powierzenia zadań służby bhp osobie prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą (firmie zewnętrznej), która przywołanych wymogów nie spełnia.

Ważne

Wymogi kwalifikacyjne inspektora czy starszego inspektora ds. bhp pozwalają na wykonywanie zadań służby bhp – w ramach pracowniczego zatrudnienia w jej strukturach w komórce bhp. Jednak kwalifikacje te nie są wystarczające do pełnienia roli „firmy dochodzącej” zajmującej się problematyką bhp.

Podwykonawstwo w ramach obsługi bhp

W przypadku zaistniałej sytuacji dopuszczalnym rozwiązaniem wydaje się być opcja, gdzie osoba o kwalifikacjach inspektora, starszego inspektora ds. bhp prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą podpisze umowę z pracodawcą na obsługę z zakresu bhp, która to umowa będzie wskazywała inną osobę (o kwalifikacjach specjalisty ds. bhp), faktycznie pełniącą obowiązki właściwe dla służby bhp w zakładzie pracy.

Przykład
Osoba Jan Kowalski (o kwalifikacjach inspektora, starszego inspektora ds. bhp prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą) podpisuje umowę na świadczenie usług z zakresu bhp w firmie, w której będzie zapisane, że wszelkie zadania służby bhp faktycznie będą realizowane, wykonywane przez Tomasza Nowaka specjalistę ds. bhp.

Uwaga!

Kluczowe jest to, aby faktyczne powierzenie obowiązków z zakresu bhp dotyczyło osoby, która posiada właściwe kwalifikacje.

Formalne powierzenie zadań specjalistom z poza zakładu

Przepisy regulujące problematykę funkcjonowania służby bhp nie normują szczegółowo kwestii proceduralnych związanych z powierzeniem zadań służby specjalistom z poza zakładu pracy. Mimo braku bezpośrednich wskazań wynikających z przepisów kodeksowych, w interesie pracodawcy jest zadbanie, aby powierzenie zadań służby bhp specjalistom z poza zakładu pracy miało formalnych charakter i dało się udowodnić – nie tylko przez pryzmat faktu realizacji poszczególnych zadań służby bhp.

Podstawą powierzenia zadań służby bhp specjalistom z poza zakładu pracy jest umowa cywilnoprawna. Powinna mieć ona dla celów dowodowych oraz dla precyzji dokonywanych między stronami ustaleń formę pisemną.

Ważne

Jest to szczególnie istotne w kontekście możliwych kontroli ze strony PIP. Brak pisemnej umowy może stwarzać nie tylko trudności w zakresie wypełnienia przez pracodawcę obowiązku powierzenia zadań służby bhp specjaliście z poza zakładu pracy ale może też być zakwestionowane przez inspektora pracy.

W braku szczególnych wskazań można przyjąć, że umowa będąca podstawą powierzenia zadań z zakresu obsługi bhp może być zawarta z osobą fizyczną prowadzącą działalność w zakresie kompleksowej obsługi z zakresu bhp, jak również z firmą która współpracuje z osobami o odpowiednich wymaganiach kwalifikacyjnych.

Warto dla jasności sytuacji zadbać, aby umowa zawierała wskazanie konkretnej osoby która będzie wypełniała zadania służby bhp u pracodawcy, oraz osoby która będzie ją zastępowała w razie mniej lub bardziej nieprzewidzianych sytuacji.

Reasumując przepisy wymagają aby osoba, która ma realizować zadania służby bhp z zewnątrz miała określone wymogi kwalifikacyjne. Osoba, która nie będzie realizowała zadań służby bhp – takich wymogów spełniać nie musi. Tym samym należy przyjąć, że dopuszczalną sytuacją będzie zawarcie przez inspektora, st. inspektora ds. bhp prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług bhp umowy z pracodawcą, której przedmiotem będzie wykonywanie zadań służby bhp przez wskazaną i uzgodnioną przez strony osobę z kwalifikacjami specjalisty ds. bhp.

Elastyczność w tym obszarze wynika z poziomu uregulowania – a raczej niedoregulowania omawianej kwestii. Z tych względów prezentowane rozwiązanie jest nie do podważenia przez organy kontroli i nadzoru – pod warunkiem, że osoba faktycznie wykonująca zadania służby bhp z zewnątrz legitymuje się właściwym poziomem kwalifikacji, a jej udział w problemach bhp w zakładzie pracy nie będzie ograniczał się wyłącznie do wypadków zbiorowych ze skutkiem śmiertelnym.

Ważne

Osoba która nie posiada wystarczających kwalifikacji dla pełnienia zadań służby bhp jako specjalista spoza zakładu pracy nie powinna firmować swoim imieniem i nazwiskiem czynności z zakresu bhp, które będą faktycznie realizowane przez osobę z wymaganym poziomem kwalifikacji.

Działalność specjalistów zewnętrznych pod kontrolą PIP

W praktyce nie można wykluczyć przypadku kiedy to pracodawca zawrze umowę na prowadzenie spraw bhp z firmą prowadzoną przez osobę, która nie spełnia wymogów kwalifikacyjnych – a która ma kwalifikacje korespondujące z funkcją inspektora ds. bhp. Problem w tym, że działalność służby bhp, w tym firm zewnętrznych wykonujących zadania tej służby znajduje się pod stałym nadzorem PIP. W przypadku, gdy pracodawca zdecydowałby się na powierzenie spraw bhp firmie zewnętrznej, prowadzonej w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, której właściciel nie legitymowałby się właściwym poziomem wymagań kwalifikacyjnych, a mimo to samodzielnie wykonywałby czynności z zakresu bhp, wówczas pracodawca naraża się na sankcje w tym możliwą odpowiedzialność wykroczeniową.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.

Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.