odwołanie od decyzji inspektora PIP

Jak odwołać się od nakazu inspektora pracy w zakresie oceny ryzyka zawodowego?

W jaki sposób przygotować się do odwołania od nakazu inspektora PIP w zakresie oceny ryzyka zawodowego?

Jeżeli inspektor PIP podczas kontroli stwierdzi nieprawidłowości związane z wypełnianiem przez pracodawców obowiązków związanych z oceną ryzyka wyda nakaz ich usunięcia. Jednak pracodawca, który nie zgadza się z decyzją inspektora pracy, może odwołać się do organu II instancji. Daje to szansę na zmianę lub uchylenie decyzji inspektora. Na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę, przygotowując takie odwołanie w imieniu pracodawcy?

Praktycznie każda kontrola inspektora pracy, która jest realizowana w obszarze technicznego bezpieczeństwa pracy, dotyczy w mniejszym lub większym stopniu problematyki związanej z oceną ryzyka zawodowego. Ocena ryzyka i obowiązki z nią związane są zatem badane zarówno w ramach kontroli kompleksowych, podczas których analizowane jest pełne spektrum problematyki bhp, jak również kontroli problemowych, o ograniczonym zasięgu przedmiotowym. Dotyczy to również kontroli inicjowanych przez skargi pracownicze oraz organizacji związkowych.

Autor: 

Sebastian Kryczka

Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Korzyści 

Dzięki informacjom zawartym w tym artykule:

  • W prawidłowy sposób przygotujesz się do wniesienia odwołania od nakazu inspektora PIP.

  • Poznasz kilka trików na skuteczne odwołanie się od nakazu inspektora PIP.

  • Oszczędzisz sobie nerwów i czasu na bezskuteczne działania odwoławcze w zakresie oceny ryzyka zawodowego.

Czytaj także: Od jakich decyzji inspektów pracy można wnieść odwołanie do Głównego Inspektora Pracy? >>>

Co powinien uwzględniać nakaz zapewnienia pomieszczeń higieniczno-sanitarnych?

Kiedy pracodawca musi zrealizować obowiązek zapewnienia pomieszczeń higieniczno-sanitarnych pracownikom?

Pracodawca nie jest zwolniony z obowiązku stosowania wobec zatrudnionych pracowników zasad bhp, w tym zapewnienia im pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych w zakresie odpowiednim do rodzaju wykonywanej pracy. Nałożenie obowiązków w tym zakresie powinno być jednak poprzedzone rzetelną oceną i wyważone ze względu na rodzaj i warunki wykonywanej pracy – orzekł WSA w Szczecinie.

Istota sporu w rozpoznawanej sprawie sprowadzała się do oceny zgodności z prawem nakazu nałożonego na pracodawcę, w wyniku przeprowadzonej przez inspektora pracy kontroli w Wodnym Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym (dalej skrócie WOPR), w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. W nakazie organ inspekcji pracy stwierdził, że z przepisów prawa wynikał obowiązek pracodawcy WOPR odnośnie zapewnienia ratownikom świadczącym pracę na kąpieliskach pomieszczeń higieniczno-sanitarnych obejmujących:

  • szatnię,

  • umywalnię,

  • toaletę i

  • natryski z ciepłą wodą do mycia.

Pracownicy zatrudnieni na kąpieliskach w oparciu o umowy cywilnoprawne, wobec których pracodawca zgodnie z art. 304 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: Kp.) był obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy, o których mowa w art. 207 § 1 Kp., tak jak pracownikom w ramach stosunku pracy zawartego na podstawie kp. Jednak po kontroli przez organ sądowy w sprawie, stwierdzono naruszenia proceduralne obu organów prowadzących sprawę, wobec czego decyzja została wydana z naruszeniem przepisów prawa. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (dalej: WSA) ostatecznie uchylił wadliwą decyzję. Należy zwrócić uwagę, że zaskarżona decyzja w sposób obiektywny nie mogła być przez WOPR wykonania, a nałożony obowiązek przekraczał możliwości faktyczno-prawne jego realizacji. Teren kąpielisk należał bowiem do Zakładu Usług Komunalnych. Oznacza to, że decyzja była niewykonalna w dniu jej wydania, a pracodawca nie miła możliwości realizacji obowiązków wynikających z Kp.

Autor: 

Anna Słowińska

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo

Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone

wiper-pixel