Wystąpienie inspektora pracy zamiast nakazu administracyjnego – i co dalej?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
03.08.2021AKTUALNE

Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy w sposób jasny reguluje przysługujące inspektorom środki prawne przyporządkowane do konkretnych nieprawidłowości, jakie mogą zostać w czasie kontroli ujawnione. Co jednak w przypadku gdy sprawa z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy zostałaby uregulowana nie w drodze nakazu a wystąpienia – od którego droga odwoławcza nie przysługuje?

Z punktu widzenia osób zajmujących się problematyką bhp działalność państwowego organu kontroli i nadzoru, jakim jest Państwowa Inspekcja Pracy ma znaczenie szczególne. Wynika to z faktu, iż ustawowym zadaniem tego urzędu – a właściwie organu – jest kontrola, nie tylko podmiotów mających status pracodawców, w zakresie zapewniania osobom pracującym bezpiecznych warunków pracy. Bezpieczeństwo i higiena pracy stanowią najważniejsze wyzwanie dla inspektorów pracy – szczególnie tych, z wykształceniem technicznym, którzy z racji swojej „specjalizacji” zajmują się sferą technicznego bezpieczeństwa pracy.

Kontrola realizowana przez inspektorów to proces dwufazowy. W pierwszej fazie inspektor dokonuje ustaleń stanu faktycznego. Inaczej mówiąc realizuje swoje ustawowe obowiązki, w ramach których zbiera informacje niezbędne do oceny kontrolowanych zagadnień.

Przykład:

Inspektor pracy:

  • wizytuje stanowiska pracy w celu sprawdzenia czy sposób ich organizacji jest zgodny z przepisami bhp,

  • sprawdza dokumentację oceny ryzyka zawodowego, aby ustalić czy pracodawca stosuje właściwą profilaktykę,

  • weryfikuje skierowania na badania profilaktyczne, aby zbadać czy zakres prac ustalonych w ich treści jest zgodny z tym, co faktycznie pracownicy wykonują.

Jak już inspektor przebrnie przez etap zbierania informacji, wówczas przystępuje do etapu dokumentowania dokonanych ustaleń.

Na podstawie ustaleń zawartych w protokole kontrolujący powinien wystosować do podmiotu kontrolowanego adekwatne środki prawne. Najpowszechniej stosowane są nakazy oraz wystąpienia.

Ważne

Nie wdając się w szczegółową analizę w zakresie różnic między wspomnianym środkami prawnym należy zapamiętać, że nakaz stosowany jest w celu uregulowania nieprawidłowości związanych z kwestiami bhp, a wystąpienie w pozostałych sprawach.

W żadnym razie inspektor nie powinien stosować nakazu oraz wystąpienia w sposób zamienny.

Wystąpienie inspektora pracy zamiast nakazu administracyjnego – co za różnica?

Co gdy dana kwestia powinna być uregulowana nakazem, a inspektor obowiązek określonego działania w sferze bhp zawarł w wystąpieniu?

Z pozoru można by przyjąć, różnicy nie ma. Jedno i drugie jest na firmowym papierze PIP, ma pieczątki inspektora oraz jego podpis. Jednak od nakazu wydanego w formie pisemnej można się odwołać, a od wystąpienia nie.

Uwaga!

Jeżeli inspektor daną kwestię z zakresu bhp ureguluje w formie wystąpienia, wówczas droga odwoławcza nie przysługuje.

Wystąpienie inspektora pracy – i co dalej?

Analizując ustawę o PIP można dość do wniosku, że wydanie wystąpienia zamyka sprawę w zakresie polemiki z inspektorem – skoro odwołanie od niego nie przysługuje. Jednak nie jest to do końca prawda. W celu ustalenia, co można w sytuacji gdy inspektor zamiast nakazu zastosował wystąpienie należy odwołać się do przepisów zawartych w zarządzeniach GIP-a, a w szczególności Zarządzenia nr 85/18. Nie daje ono możliwość składania odwołań, ale skarg na wystąpienia inspektorów.

Ważne

Jeżeli inspektor pracy kwestię bhp ureguluje w wystąpieniu, należy ustalić w ramach trybu skargowego, co właściwie inspektor miał na myśli.

Zgodnie z przywołanym zarządzeniem, pismo kwestionujące wnioski zawarte w wystąpieniu inspektora pracy podlega rozpatrzeniu i załatwieniu przez okręgowego inspektora pracy, albo wyznaczonego zastępcę okręgowego inspektora pracy.

Nie oznacza to, że inspektor, który wydał wystąpienie, nie będzie miał możliwości odniesienia się do skargi. Kopię pisma kwestionującego wnioski zawarte w wystąpieniu przekazuje się właściwemu inspektorowi pracy celem pisemnego ustosunkowania się.

Uwaga!

Pracodawca, przedsiębiorca po otrzymaniu stanowiska inspektora pracy, a przed rozstrzygnięciem zasadności zarzutów zawartych w piśmie kwestionującym wnioski zawarte w wystąpieniu, zobowiązany jest dokonać analizy:

  • dokumentacji będącej podstawą wydania wniosków

  • obowiązującego stanu prawnego, z uwzględnieniem przyjętych stanowisk Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy,

  • poglądów doktryny oraz aktualnego orzecznictwa sądowego.

O sposobie załatwienia pisma kwestionującego wnioski zawarte w wystąpieniu, okręgowy inspektor pracy albo wyznaczony zastępca okręgowego inspektora pracy informuje na piśmie wnoszącego oraz inspektora pracy, który skierował wystąpienie. W przypadku gdy inspektor pracy:

  • nieprawidłowo sformułował dyspozycję wniosku wystąpienia,

  • lub omyłkowo wskazał błędną podstawę prawną, bądź brak było podstawy prawnej do wydania wniosku,

będzie on pisemnie zmieniony. Wskazana też będzie wadliwa treść wystąpienia lub jego część.

Zarządzenie GIP nie wskazuje jednak trybu postępowania gdy rozstrzygniecie zawarte w wystąpieniu powinno być zawarte w formie decyzji. Wydaje się, że w takim przypadku wniosek wystąpienia dotyczący sfery bhp zostanie uznany za niebyły, a sprawa zostanie ostatecznie uregulowana w formie nakazu administracyjnego. Natomiast od nakazu strona będzie mogła się odwołać w ramach postępowania administracyjnego, obowiązującego przed organami PIP toku instancji.

Autor: 

Sebastian Kryczka,

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.