Sklep
Projektowane zmiany przepisów BHP dotyczących temperatury 2025 budzą wiele pytań wśród pracodawców i specjalistów ds. bezpieczeństwa pracy. Nowe regulacje mają uregulować dopuszczalne warunki pracy podczas upałów, jednak ich wdrożenie w praktyce może okazać się sporym wyzwaniem. Sprawdź, jakie konkretnie zmiany zakłada projekt rozporządzenia, z czym muszą się liczyć przedsiębiorcy i jakie problemy mogą pojawić się przy jego realizacji.
Zmiany przepisów BHP dotyczących temperatury 2025 mogą mieć istotny wpływ na organizację pracy w wielu branżach, zwłaszcza w okresie letnim. Projektowane regulacje wprowadzają nowe limity temperatur na stanowiskach pracy oraz określają obowiązki pracodawców w przypadku ich przekroczenia. Celem zmian jest dostosowanie prawa do realiów klimatycznych i ochrona zdrowia pracowników. Jednak już dziś pojawiają się wątpliwości, czy nowe przepisy będą możliwe do wdrożenia w praktyce. Sprawdź, co dokładnie przewiduje projekt rozporządzenia i jakie wyzwania czekają przedsiębiorców w 2026 roku.
Norbert Szymkiewicz
Problematyka temperatur związanych z procesami pracy regulowana jest w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Ułomnością obowiązujących regulacji jest brak określenia górnych granicznych wartości temperatur (maksymalnej temperatury w miejscu pracy), w których praca może się odbywać. Jednak niebawem powinno się to zmienić. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje projekt przepisów zmieniających rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bhp w zakresie własne określenia maksymalnej temperatury w miejscu pracy.
Sebastian KryczkaPrawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) przedstawiło projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, który reguluje zasady dotyczące pracy w wysokich temperaturach. Obecnie dokument znajduje się w fazie konsultacji, a nad jego doskonaleniem pracują eksperci z MRPiPS, Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego (CIOP-PIB), Głównego Inspektoratu Pracy (GIP) oraz Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera (IMP).
Rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów BHP regulują wysokość temperatur minimalnych w pomieszczeniach pracy. Brak jednak określenia temperatur maksymalnych sprzyja refleksji nad wprowadzeniem nowych rozwiązań mających chronić przed upałem. Plany są i, jeżeli ostatecznie zostaną wprowadzone, będzie się to wiązało ze zmianą wspomnianego rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów BHP.
Sebastian Kryczka,
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Zarządzanie zdrowiem i bezpieczeństwem pracowników w miejscu pracy jest jednym z fundamentalnych obowiązków pracodawców, zgodnie z art. 207 § 2 Kodeksu Pracy. Odrębne rozporządzenie reguluje obowiązki firm wobec pracowników w momencie występowania wysokich temperatur. Natomiast w kontekście zmieniających się warunków klimatycznych oraz rosnących temperatur letnich, istnieje paląca potrzeba dostosowania tych regulacji do aktualnych realiów.
W ostatnich tygodniach ogólnopolska dyskusja na temat wyznaczenia najwyższej dopuszczalnej temperatury na stanowiskach pracy zyskała nowy impuls, m.in. dzięki zaangażowaniu naukowców z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego (CIOP-PIB). Instytut ten od ponad 70 lat prowadzi badania, które wspierają pracodawców i pracowników w ograniczaniu skutków nadmiernego obciążenia cieplnego.
Latem do obowiązków pracodawców dochodzą te związane z zadbaniem o bezpieczną pracę podczas upałów, to m.in. zapewnienie zimnych napojów, ale nie tylko. Dobrą praktyką jest także skrócenie czasu pracy, zapewnienie klimatyzatora, czy odpowiednich środków ochrony indywidualnej. Czego jeszcze może lub powinien spodziewać się pracownik?
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone