Co nie zostało zmienione nowym rozporządzeniem w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych?

Kinga Grodzicka-Lisek
Kinga Grodzicka-Lisek
01.03.2011AKTUALNE


Mimo, że od 3 marca 2011 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Zdrowia z 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. nr 33 poz.166) nie wszystko w nim jest faktyczną nowością. Niektóre zawarte w nim regulacje prawne zostały „zaciągnięte” z rozporządzenia Ministra Zdrowia z 20 kwietnia 2005 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. nr 73 poz. 645 ze zm.). Czyli występuje ciągłość w niektórych rozwiązaniach prawnych regulujących problematykę badań i pomiarów czynników szkodliwych. Oto, jakie kwestie kontynułuje nowe rozporządzenie.


Nowe rozporządzenie utrzymuje w mocy terminy badań i pomiarów występujących w środowisku pracy czynników szkodliwych dla zdrowia takich jak:

  • czynniki chemiczne lub pyły,
  • czynniki o działaniu rakotwórczym lub mutagennym.

Nadal badania i pomiary dla czynnika chemicznego lub pyłu, z wyjątkiem czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym wykonuje się:
  • co najmniej raz na dwa lata - jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono stężenie czynnika szkodliwego dla zdrowia powyżej 0,1 do 0,5 wartości najwyższego dopuszczalnego stężenia (NDS);
  • co najmniej raz w roku - jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono stężenie czynnika szkodliwego dla zdrowia powyżej 0,5 wartości NDS.

Natomiast w przypadku występowania szkodliwego dla zdrowia czynnika chemicznego, dla którego została ustalona wartość najwyższego dopuszczalnego stężenia pułapowego (NDSP), pracodawca wykonuje we własnym zakresie pomiary ciągłe stężenia tego czynnika za pomocą urządzeń lub z uwzględnieniem procedur spełniających wymagania określone w Polskiej Normie.


Także badania i pomiary czynników o działaniu rakotwórczym lub mutagennym wykonuje się nadal:

  • co najmniej raz na sześć miesięcy - jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono stężenie czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym powyżej 0,1 do 0,5 wartości NDS;
  • co najmniej raz na trzy miesiące - jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono stężenie czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym powyżej 0,5 wartości NDS.

Także nadal ustawodawca przewidział możliwość odstąpienia od wykonywania powyższych badań. I tak, jeżeli wyniki dwóch ostatnich badań i pomiarów szkodliwych dla zdrowia czynników:
  • chemicznych lub pyłów - wykonanych w odstępie co najmniej dwóch lat,
  • działaniu rakotwórczym lub mutagennym - wykonywanych w odstępie co najmniej sześciu miesięcy
nie przekroczyły 0,1 wartości NDS, pracodawca może odstąpić od wykonywania badań i pomiarów.


Jednakowoż nadal pracodawca ma obowiązek wykonać nadania i pomiary chemicznych i fizycznych czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy każdorazowo, jeżeli nastąpiły zmiany w:

  • wyposażeniu technicznym,
  • procesie technologicznym lub
  • warunkach wykonywania pracy,
które mogły mieć wpływ na zmianę poziomu emisji, poziomu narażenia albo wystąpiły okoliczności, które uzasadniają ich ponowne wykonanie.


Do obowiązków pracodawcy należy ciągle wykonanie badań i pomiarów czynnika szkodliwego dla zdrowia w środowisku pracy, nie później niż w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności.


W dalszym ciągu również pracodawca ma obowiązek przechowywać wyniki badań i pomiarów przez okres 3 lat, licząc od daty ich wykonania. Musi także nadal niezwłocznie informować pracowników, narażonych na oddziaływanie czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, o aktualnych wynikach badań i pomiarów oraz udostępniać im te wyniki i wyjaśniać ich znaczenie.


Do obowiązków pracodawcy należy wiąż prowadzenie na bieżąco rejestru czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowisku pracy. Pracodawca nadal musi wpisywać na bieżąco wyniki badań i pomiarów czynnika szkodliwego dla zdrowia do karty badań i pomiarów. Natomiast w przypadku likwidacji zakładu pracy, pracodawca wciąż musi niezwłocznie przekazać rejestr oraz kartę właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu, a w odniesieniu do jednostek, o których mowa w art. 20 ust. 1 i art. 20a ust. 1 ustawy z 4 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 2006 r. nr 122, poz. 851, z późn. zm.) - odpowiednio właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji albo właściwemu komendantowi wojskowego ośrodka medycyny prewencyjnej. Także nadal istnieje obowiązek przechowywania rejestru i kart (przez pracodawcę i podmiot, o którym mowa wyżej) przez okres 40 lat, licząc od daty ostatniego wpisu.

Podstawa prawna 


§4, § 5, § 6 ust. 1, § 7, § 14, § 17, § 18, § 19 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. nr 33, poz. 166).

Autor: 


Kinga Grodzicka-Lisek
prawnik, specjalista z zakresu
prawa pracy i bhp

Autor
Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.