Pamiętaj, złóż do GUS „Sprawozdania o warunkach pracy”

Kinga Grodzicka-Lisek
Kinga Grodzicka-Lisek
04.01.2018ARCHIWALNY

Pamiętaj, złóż do GUS „Sprawozdania o warunkach pracy”

Przypominamy, że do 15 stycznia 2018 r. trzeba przekazać do Głównego Urzędu Statystycznego „Sprawozdanie o warunkach pracy” na formularzu Z-10. Należy to zrobić drogą elektroniczną korzystając z Portalu Sprawozdawczości GUS. Jednak ten obowiązek nie dotyczy każdego. Zobacz, kto jest zobowiązany do przekazania sprawozdania, a także jakich informacji dotyczy to sprawozdanie i jakie dane należy zgromadzić aby wypełnić formularz.

Obowiązek przekazywania danych o warunkach pracy wynika z art. 30 pkt. 3 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1068) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 28 lipca 2016 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2017 (Dz.U. z 2016 r. poz. 1426).

Kto ma obowiązek przekazania informacji o warunkach pracy

a)       osoby prawne,

b)      jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej,

c)       osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą – według jednostek lokalnych, w których liczba pracujących wynosi 10 osób i więcej, prowadzące działalność gospodarczą w zakresie:

  • upraw rolnych,
  • chowu i hodowli zwierząt,
  • łowiectwa, włączając działalność usługową (dział 01 – bez łowiectwa i pozyskiwania zwierząt łownych, włączając działalność usługową – grupa 01.7),
  • leśnictwa i pozyskiwania drewna (dział 02),
  • rybactwa (dział 03 bez rybołówstwa w wodach morskich – klasa 03.11),
  • górnictwa i wydobywania (działy 05–09),
  • przetwórstwa przemysłowego (działy 10–33),
  • wytwarzania i zaopatrywania w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych (dział 35), dostaw wody;
  • gospodarowania ściekami i odpadami oraz działalności związanej z rekultywacją (działy 36–39),
  • budownictwa (działy 41–43),
  • handlu hurtowego i detalicznego;
  • naprawy pojazdów samochodowych, włączając motocykle (działy 45– 47),
  • transportu i gospodarki magazynowej (działy 49–53),
  • informacji i komunikacji (sekcja J z wyłączeniem działu 59 – działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych oraz grupy 63.9 – działalność usługowa w zakresie informacji, pozostała),
  • badań naukowych i prac rozwojowych (dział 72),
  • działalności weterynaryjnej (dział 75),
  • wynajmu i dzierżawy (dział 77),
  • działalności organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałej działalności usługowej w zakresie rezerwacji i działalności z nią związanych (dział 79),
  • pozostałego sprzątania (klasa 81.29),
  • szkół wyższych (podklasa 85.42.B),
  • opieki zdrowotnej (dział 86),
  • napraw komputerów i artykułów użytku osobistego i domowego (dział 95).

Badaniu nie podlegają indywidualne gospodarstwa rolne, fundacje, stowarzyszenia, partie polityczne, związki zawodowe, organizacje społeczne, organizacje pracodawców, samorządu gospodarczego i zawodowego, kościół katolicki, inne kościoły i związki wyznaniowe, przedstawicielstwa zagraniczne.

Czego dotyczy „Sprawozdanie o warunkach pracy”?

I. Zagrożeniach czynnikami szkodliwymi i niebezpiecznymi dla zdrowia na stanowiskach pracy, na których zostały przekroczone obowiązujące normy, w tym:

a) zagrożeniach czynnikami związanymi ze środowiskiem pracy, takimi jak:

  • substancje chemiczne,
  • hałas,
  • wibracja (drgania),
  • mikroklimat gorący,
  • mikroklimat zimny,
  • promieniowanie jonizujące,
  • promieniowanie laserowe,
  • promieniowanie nadfioletowe,
  • promieniowanie podczerwone,
  • pola elektromagnetyczne,
  • inne;

b) zagrożeniach związanych z uciążliwością pracy, takimi jak:

  • nadmierne obciążenie fizyczne,
  • niedostateczne oświetlenie stanowisk pracy,
  • inne;

c) zagrożeniach czynnikami mechanicznymi związanymi z maszynami szczególnie niebezpiecznymi;

III. Działaniach profilaktycznych – ocena ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy, polegających na:

a) przeprowadzeniu oceny ryzyka zawodowego,
b) wyeliminowaniu lub ograniczeniu ryzyka zawodowego,
c) zastosowaniu środków do wyeliminowania lub ograniczenia ryzyka

IV. Świadczeniach z tytułu pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych, takich jak:

a) posiłki profilaktyczne
b) napoje
c) inne środki odżywcze
d) dodatki pieniężne
e) skrócony czas pracy
f) dodatkowe urlopy
g) uprawnienia wynikające z pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze

V. Odszkodowaniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Podkreślmy raz jeszcze, że druk Z-10 powinien być przekazywany w drogą elektroniczną. Tylko wyjątkowa sytuacja pozwala na odstępstwo od tej zasady. Wzór formularza, można pobrać, wydrukować i wypełnić w formie papierowej w tylko uzasadnionych przypadkach (wyłącznie braku możliwości skorzystania z formy elektronicznej).

Następnie tak przygotowany druk należy wówczas przesłać pocztą w wymaganym terminie do 15 stycznia na adres wskazany w formularzu Urząd Statystyczny, 80-434 Gdańsk, ul. Danusi 4. Wcześniej jednak taką procedurę należy uzgodnić z jaj odbiorcą. Lista osób do kontaktu ze sprawozdawcami podana jest na stronie Portalu sprawozdawczego GUS.

  • Wzór druku Z-10 (pdf)
Autor: 

Kinga Grodzicka-Lisek

Autor
Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.