Program działania PIP na 2010 r.
W 2010 r. Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadzi ok. 90 000 kontroli. Ponadto różnymi działaniami prewencyjnymi objętych zostanie łącznie ok. 36 000 podmiotów, w tym pracodawców i przedsiębiorców.
Państwowa Inspekcja Pracy będzie dążyć do znacznego (o 25%) obniżenia wskaźnika wypadków przy pracy w ciągu najbliższych 3 lat, czyli do 2012 r., i uzyskania wyraźnej oraz trwałej (potwierdzonej rekontrolami) poprawy stanu praworządności w stosunkach pracy.
Cele te PIP ma osiągnąć przede wszystkim przez m.in.:
- umiejętny dobór przez poszczególne okręgowe inspektoraty pracy PIP własnych zadań prewencyjno-kontrolnych, wynikających ze specyfiki lokalnej i potrzeb w sferze ochrony pracy na terenie objętym ich właściwością terytorialną,
- optymalne wykorzystanie wszystkich dostępnych środków prawnych, także w trakcie tzw. kontroli rutynowych,
- konsekwentne rekontrole u pracodawców dopuszczających się naruszeń prawa i niewykazujących się odpowiednimi działaniami na rzecz poprawy poziomu ochrony zdrowia pracowników oraz przestrzegania ich uprawnień.
Podstawowe zadania prewencyjno-kontrolne PIP w zakresie bhp na 2010 r.
W poniższej tabeli przedstawiamy Wam podstawowe zadania prewencyjno-kontrolne PIP w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy na 2010 r.
Tabela 1. Podstawowe zadania prewencyjno-kontrolne PIP w zakresie bhp na 2010 r.
Lp. |
Tematyczny obszar prewencyjno-kontrolny |
Uszczegółowienie zadań prewencyjno-kontrolnych
|
1. |
Energetyka |
Działania kontrolno-nadzorcze PIP w sektorze energetycznym w latach 2001-2005, związane z monitorowaniem procesu przekształceń własnościowych, restrukturyzacji i zmian systemowych w aspekcie problematyki ochrony pracy, nie dotyczyły tzw. energetyki przemysłowej eksploatującej elektrociepłownie i ciepłownie lokalne przekształcone z przedsiębiorstw państwowych w spółki prawa handlowego. Energetyka przemysłowa obejmuje w kraju około 130 elektrociepłowni i ciepłowni będących samodzielnymi podmiotami gospodarczymi, pracującymi m.in. na rzecz przemysłu cukrowniczego, chemicznego, szklarskiego, drzewnego, bawełnianego, metalowego, hutniczego, miedziowego, węgla kamiennego, koksowniczego. Podstawowym celem działań organów inspekcji pracy w tych zakładach będzie rozpoznanie wielkości występujących zagrożeń oraz ich przyczyn i doprowadzenie do poprawy warunków pracy
Procesy dostosowawcze polskiego sektora elektroenergetycznego do polityki energetycznej Unii Europejskiej spowodowały utworzenie w 2007 r. podsektora obrotu wydzielonego z podsektora dystrybucji i opartego na samodzielnych podmiotach gospodarczych - spółkach zajmujących się obrotem energią elektryczną. Z sygnałów, jakie docierają do PIP wynika, że procesowi przekształceń własnościowych towarzyszyły negatywne zjawiska mające wpływ na poziom warunków pracy, w szczególności polegające na niespełnieniu wymogów przepisów odnoszących się do obiektów i pomieszczeń pracy oraz bezpieczeństwa przy eksploatacji urządzeń technicznych. Podstawowy cel planowanych kontroli to rozpoznanie skali występujących zagrożeń i ich przyczyn oraz wyegzekwowanie respektowania prawa pracy
Obserwowany dynamiczny rozwój odnawialnych źródeł energii, mający doprowadzić do uzyskania znaczącego udziału energii pochodzącej z tych źródeł w bilansie energii pierwotnej, przy wykorzystaniu energetyki wiatrowej, wymaga od PIP podjęcia działań kontrolno-nadzorczych. Przesłanką realizacji tematu jest sprawdzenie, czy przy eksploatacji elektrowni wiatrowych są przestrzegane przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kompleksowe rozpoznanie rodzaju i skali występujących zagrożeń. Przedmiotem szczególnej uwagi będą też prace serwisowe, remontowe oraz montaż nowych elektrowni wiatrowych
|
2. |
Zarządzanie bezpieczeństwem pracy w małych firmach (do 50 osób), w których występuje duże nasilenie wypadków przy pracy |
W toku kontroli inspektorzy ocenią przestrzeganie przez pracodawców przepisów i zasad dotyczących oceny ryzyka zawodowego oraz podejmowanie środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko, w aspekcie wypadków przy pracy, które miały miejsce w firmie. Do kontroli wybierane będą zakłady - zatrudniające do 50 pracowników - gdzie miały miejsce wypadki przy pracy. Szczególna uwaga zwracana będzie na firmy, w których zdarzenia wypadkowe wykazują cechy powtarzalności. Dokładnej analizie poddana zostanie zakładowa dokumentacja dotycząca ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz dokumentacja oceny ryzyka zawodowego opracowana dla zadań, przy których doszło do zdarzenia wypadkowego
Program realizowany będzie we współpracy z organizacjami pracodawców (w tym zwłaszcza ze Związkiem Rzemiosła Polskiego) i obejmie następujące działania:
|
3. |
Kontrole zakładów pracy o potencjalnie wysokim ryzyku poważnej awarii przemysłowej, w tym z branży naftowej |
Celem kontroli będzie sprawdzenie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz eliminacja stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień, prowadząca do podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy. Działaniami PIP objęte zostaną zakłady, w których niebezpieczne substancje występują w ilościach mniejszych od wielkości progowych, powodujących zaliczenie zakładu do grupy zwiększonego ryzyka poważnej awarii przemysłowej. W ramach realizacji tematu inspektorzy odwiedzą te przedsiębiorstwa, w których ilości niebezpiecznych substancji są na tyle znaczące, iż w przypadku awarii (np. dużego wycieku) mogą stworzyć poważne zagrożenie dla pracowników zakładu i (lub) wysoki poziom zagrożenia publicznego. W szczególności kontrolom poddane zostaną zakłady stosujące i magazynujące: paliwa płynne, gaz skroplony LPG i inne palne gazy (w tym używane do celów produkcyjnych), amoniak (np. w amoniakalnych instalacjach chłodniczych), chlor (np. przy uzdatnianiu wody) oraz alkohol etylowy (np. w gorzelniach)
|
4. |
Zagrożenia czynnikami chemicznymi i fizycznymi w zakładach branży meblowej oraz produkujących wyroby z włókien poliestrowo-szklanych |
W trakcie kontroli inspektorzy ustalą, czy i jakie działania podejmują pracodawcy w celu eliminowania (ograniczenia) zagrożeń związanych z występowaniem czynników chemicznych i fizycznych w miejscu pracy, oraz ocenią skuteczność tych działań. Efektem powinna być poprawa warunków pracy i uzyskanie właściwego poziomu ochrony zdrowia pracowników. Do kontroli zostaną wytypowane małe (do 49 pracowników) i średnie (50-249 pracowników) zakłady, zarówno nowo powstałe, jak i istniejące od kilku lat, w których występuje narażenie zatrudnionych na czynniki chemiczne i fizyczne, ustalone na podstawie informacji własnych PIP, stacji sanitarno-epidemiologicznych lub innych źródeł (np. analizy stwierdzonych chorób zawodowych lub ich podejrzeń)
Celem programu jest:
Temat realizowany będzie z wykorzystaniem wytycznych i materiałów informacyjnych przygotowanych w ramach europejskiej kampanii dotyczącej oceny ryzyka zawodowego w odniesieniu do zagrożeń chemicznych w sektorze małych oraz średnich przedsiębiorstw |
5. |
Zasadnicze i minimalne wymagania |
Kontrole będą przeprowadzone w zakładach branży metalowej, w których użytkowane są maszyny do obróbki plastycznej metali (produkcja AGD i RTV, pokryć dachowych, przemysł motoryzacyjny, produkcja maszyn rolniczych itp.). Jest to grupa maszyn stwarzających wysokie ryzyko zawodowe
Rękawice ochronne należą do wyrobów, których szczególnie często dotyczą zastrzeżenia zgłaszane przez inspektorów pracy. Dodatkowo wysoki jest w tej grupie odsetek wyrobów importowanych z państw trzecich. Są one chętnie nabywane przez pracodawców, ze względu na konkurencyjną cenę, ale nie zawsze spełniają postanowienia przepisów i norm. Nie są też poddawane odpowiednim badaniom i certyfikacji. W szczególności skontrolowane zostaną rękawice mające chronić przed urazami mechanicznymi (przecięciem, przekłuciem, skaleczeniem) i czynnikami chemicznymi
Główny cel programu to upowszechnianie wśród pracodawców umiejętności oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy związanych z obsługą maszyn i urządzeń technicznych oraz dostosowania ich do zasadniczych i minimalnych wymagań w zakresie bhp |
Kontrole właściwego przygotowania pracowników do pracy
W 2010 r. prowadzone będą kontrole dotyczące właściwego przygotowania pracowników do pracy w zakresie:
- szkolenia w dziedzinie bhp,
- badań lekarskich pracowników,
- informowania pracowników o ryzyku zawodowym.
Kontrole problematyki prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze
Ponadto, w związku z nowymi zadaniami PIP wynikającymi z ustawy z 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz.U. nr 237, poz. 1656), prowadzone będą także kontrole związane z problematyką prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Uwaga!
Obecnie organy PIP mogą nakazać pracodawcy umieszczenie pracownika w ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Ograniczenie liczby wypadków przy pracy
Dotychczasowa analiza wyników działalności kontrolnej PIP, stanu wypadkowości oraz założeń Krajowej strategii na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2008-2012 wskazuje na konieczność zastosowania w działaniach kontrolno-nadzorczych PIP praktycznych instrumentów zapewniających realizację jednego z podstawowych celów, jakim jest znaczące ograniczenie liczby wypadków przy pracy.
Dotychczasowe, niepokojące obserwacje dotyczące nietrwałości poprawy warunków pracy (zwłaszcza w budownictwie, przez powtarzające się nieprawidłowości na przykład na różnych kondygnacjach wznoszonych obiektów lub przy pracach powtarzalnych), zmuszają PIP do przyjęcia innych metod działania.
Tymi innymi metodami działania PIP będą przede wszystkim krótkotrwałe kontrole, skoncentrowane na nieprawidłowościach stwarzających bezpośrednie zagrożenia życia lub zdrowia i - zależnie od potrzeb - powtarzane u tego samego pracodawcy w następnych dniach bądź tygodniach, w celu wyegzekwowania likwidacji zagrożeń.
Tematy realizowane przez PIP w ramach rutynowej działalności w 2010 r.
Tabela 2. Tematy realizowane przez PIP w ramach rutynowej działalności w 2010 r.
Lp. |
Tematy |
1. |
Realizacja zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy
|
2. |
Kontrole przestrzegania przepisów bhp podczas usuwania wyrobów zawierających azbest z obiektów budowlanych i przemysłowych
|
3. |
Kontrole związane z zajmowaniem stanowisk dotyczące obiektów budowlanych zgłaszanych przez inwestorów oraz kontrole dotyczące wniosków w sprawie tzw. odstępstw od wymogów odpowiednich przepisów:
|
4. |
Kontrole nowych maszyn, urządzeń oraz środków ochrony indywidualnej w zakresie oceny ich zgodności z wymaganiami zasadniczymi - działania realizowane w ramach nadzoru rynku w trakcie:
|
5. |
Szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy:
|
6. |
Przestrzeganie przepisów dotyczących zatrudniania osób niepełnosprawnych:
|
7. |
Ocena ryzyka zawodowego
|
8. |
Kontrole robót wykonywanych w miejscach ogólnodostępnych (zagrożenia o charakterze publicznym)
|
9. |
Analizowanie okoliczności i przyczyn:
|
10. |
Przestrzeganie uprawnień pracowniczych związanych z rodzicielstwem
|
11. |
Przestrzeganie przepisów prawa pracy dotyczących zatrudniania młodocianych
|
12. |
Kontrola legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej
|
13. |
Kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej i wykonywania pracy przez cudzoziemców
|
14. |
Przestrzeganie przez agencje zatrudnienia przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
|
15. |
Realizowanie zadań instytucji łącznikowej
|
16. |
Kontrole zakładów:
|
17. |
Przestrzeganie przepisów o urlopach wypoczynkowych
|
18. |
Kontrole przestrzegania przepisów ustawy z 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (Dz.U. z 2007 r. nr 39, poz. 252 z późn. zm.)
|
19. |
Kontrole przestrzegania wymagań związanych z bezpieczeństwem przewozu drogowego towarów niebezpiecznych
|
20. |
Kontrole dotyczące problematyki REACH (z ang. Registration, Evaluation and Authorization of Chemicals), czyli rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów
|
21. |
Kontrole dotyczące problematyki CLP (z ang. Classification, Labelling and Packaging), czyli klasyfikacji oznakowania i pakowania substancji oraz mieszanin chemicznych
|
22. |
Kontrole dotyczące GMO (z ang. Genetically Modified Organisms), czyli organizmów zmodyfikowanych genetycznie
|
23. |
Sprawdzanie poprawności informacji składanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przez pracodawców, zawierających dane do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe (formularz ZUS IWA)
|
24. |
Kontrole związane z wnioskowaniem do ZUS o podwyższenie składki na ubezpieczenie wypadkowe
|
25. |
Kontrole placówek handlowych:
|
26. |
Kontrole związane z badaniem skarg:
|
Źródło:www.pip.gov.pl
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.