Poleć znajomemu

Czy opłaca się korzystanie z outsourcingu bhp w zakresie środków ochrony indywidualnej?

Czy opłaca się korzystanie z outsourcingu bhp w zakresie środków ochrony indywidualnej?

Liczba firm korzystających w Polsce z outsourcingu BHP podwaja się z roku na rok. Przedsiębiorcy dostrzegają kluczowe zalety tego rozwiązania: oszczędność, optymalizację zarządzania sprzętem oraz bezpieczeństwo prawne. Sprawdź i Ty, czykorzystanie z outsourcingu bhp może Ci się opłacać.

Konieczność ponoszenia wysokich kosztów związanych z zapewnieniem indywidualnej ochrony pracowników powoduje, że pracodawcy traktują przepisy bhp nazbyt liberalnie. Ma to przełożenie na mniejsze bezpieczeństwo pracy i wzrastające niezadowolenie pracowników. Aby poprawić sytuację, pracodawcy szukają oszczędności i optymalizacji działań. Coraz więcej firm znajduje je w outsourcingu BHP.

Konieczność znalezienia lepszych rozwiązań spowodowała, że w ostatnim czasie rynek bardzo przyspieszył. To wynika także z rosnącej świadomości pracodawców odnoście konieczności właściwego zabezpieczania pracowników. Liczba przedsiębiorstw korzystających z outsourcingu podwaja się z roku na rok.

– Obsługujemy już ponad 40 firm, a ledwie trzy lata temu były tylko dwie – informuje Janusz Surma, prezes spółki Impel Delivery wchodzącej w skład Grupy Impel. – W każdym roku notujemy stuprocentowe wzrosty. W naszym systemie jest kilkadziesiąt tysięcy pracowników – przybliża.

Oszczędność

Coraz więcej pracodawców zdaje sobie sprawę z tego, że nie może oszczędzać na środkach BHP, ponieważ to grozi poważnymi konsekwencjami. Koszty są nieuniknione. Dzięki outsourcingowi można je jednak znacznie zmniejszyć. W pierwszym okresie między 10 a 20%.

– Średniej wielkości firma zatrudniająca ok. tysiąca pracowników wydaje na BHP w granicach miliona złotych rocznie. W pierwszych dwunastu miesiącach może ona oszczędzić do 150 000 zł – twierdzi ekspert.

Oszczędności wynikają z dwóch rzeczy. Po pierwsze outsourcing pozwala znacząco zmniejszyć liczbę osób zaangażowanych w proces zapewniania środków ochrony bhp w danym zakładzie pracy. Ma to związek np. z uproszczoną księgowością faktur za dostawę kasków, kamizelek, rękawic, butów itp. Wykorzystywane w outsourcingu nowoczesne oprogramowanie generuje fakturę zbiorczą wraz z załącznikiem w dowolnym formacie, który odzwierciedla koszty danej firmy. Można ją w prosty sposób wyeksportowa

do systemu księgowego w kilka minut.

– Nie ma potrzeby utrzymywania sztabu ludzi, który zastanawia się, jak przypisać stos faktur otrzymanych od kilku dostawców do konkretnych działów – wyjaśnia prezes. – Ponadto do obsługi w pełni zaopatrzonego i dobrze zorganizowanego magazynu wystarczy jedna osoba. Co więcej, jest to pracownik firmy outsourcingowej – dodaje.

Po drugie oszczędności wynikają ze znacznego uszczelnienia procesu wydawania towarów. W systemie komputerowym wszystko jest przejrzyste i dokładnie oznaczone: imię i nazwisko, stanowisko pracy, elementy wyposażenia przysługujące w danym okresie czasu, terminy ich wydania, zwrotów itd.

– Dzięki temu odzież robocza jest wydawana właściwym osobom, we właściwym czasie i we właściwej ilości. Co ważne, pracownik dostaje odzież o odpowiednich atrybutach. Taką, która go ochroni. Wszystko zgodnie z przepisami i w trosce o optymalizację kosztów – zaznacza Janusz Surma.

Zwykle firmy zatrudniające tysiące pracowników i korzystające z przestarzałych metod mają problem z kontrolowaniem takich rzeczy. Odzież znika z zakładu pracy, jest noszona zbyt długo, wyposażenie ochronne pracowników jest niekompletne. Tymczasem w systemie elektronicznym wszystko jest do sprawdzenia w każdej chwili.

Bezpieczeństwo i prostota

Oszczędność to tylko jedna z głównych zalet outsourcingu BHP. Wśród najważniejszych jest też bezpieczeństwo prawne, które jest zapewniane przez elektroniczne katalogowanie podpisanych oświadczeń, kart produktów i innych dokumentów.

– Kolejnym atutem jest to, że firma może skoncentrować się na sednie swojej działalności, oddając bhp w profesjonalne ręce – wymienia prezes spółki Impel Delivery.

Mocną stroną jest również prostota systemu outsourcingu, który wykorzystuje specjalistyczne oprogramowanie Pro-Serv. Jego częścią jest katalog produktów (stworzony według wymogów danej firmy i dostosowany do warunków pracy) w formie sklepu internetowego. Dzięki oprogramowaniu precyzyjnie wiadomo, że pracownikowi Kowalskiemu przysługują jedne buty na rok, jedna kurtka na dwa lata i gogle do zużycia, a Nowakowi należy się co innego. W systemie widać kiedy, co i komu należy zamówić. Są w nim wszyscy pracownicy: od prezesa po ostatniego pracownika liniowego.

System Pro-Serv stale się rozwija. Ostatnią nowością jest możliwość uwzględniania przyszłych wydatków na sprzęt BHP w budżecie firmy.

- Mając wszystkich pracowników w systemie i wiedząc, jakie towary się kończą w danym roku, jesteśmy w stanie wygenerować raport, który powie pracodawcy, jakie środki zabezpieczyć na wydatki w przyszłym okresie. Wszystko jest pod kontrolą – wyjaśnia prezes.

Outsourcing bhp w zakresie środków ochrony indywidualnej to rozwiązanie dla każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. Największe korzyści odczuwają przedsiębiorstwa przemysłowe zatrudniające ponad tysiąc osób i takie, które mają rozproszone struktury np. w postaci oddziałów w całej Polsce.

   – Tam, gdzie skala działalności jest największa, są największe oszczędności – przyznaje Janusz Surma.

Im więcej różnych zagrożeń wynikających w pracy w danym środowisku, tym więcej firma wydaje na środki ochrony indywidualnej pracowników. Prezes Janusz Surma tłumaczy, że rynek, zmęczony konkurencją cenową dostawców, poprosił o inne rozwiązanie: usługę przynoszącą wymierne oszczędności oraz pomagającą opanować skomplikowany proces zarządzania odzieżą i sprzętem ochronnym.