Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok lub szkła kontaktowe, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Natomiast sposób realizacji tego obowiązku, czyli zapewnienie okularów lub szkieł – określają zasad wewnątrzzakładowe. Pracodawca może przykładowo posłużyć się zapisami o treści przygotowanej we wzorze, opracowanym przez eksperta Portalu BHP.
Pracownicy biura obsługi klienta w firmie pracują rotacyjnie na kilku stanowiskach. W ciągu tygodnia przez kilka dni (2,3 czasem 4, a nawet 5) pracują przy komputerze w wymiarze przekraczającym połowę dobowego wymiaru czasu pracy (często przez całą – 10-godzinną zmianę). W pozostałe godziny, które zostają im do przepracowania w ciągu danego dnia wykonują inne czynności, nie wymagające pracy przy komputerze w ogóle. Zdarzają się także dni, kiedy pracownicy nie wykonują pracy przed monitorem w wymiarze godzin przekraczającym połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Jak przy takim przydziale obowiązków interpretować przepis o obowiązku pracodawcy polegającym na zapewnieniu okularów korygujących wzrok w przypadku, gdy zaleci je lekarz przeprowadzający badania okulistyczne w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej?
W naszej firmie zwrot kosztów za okulary korekcyjne przysługuje pracownikowi raz na 2 lata. Czy firma musi zwrócić koszt okularów korekcyjnych pracownikowi w przypadku, gdy okulista stwierdzi pogorszenie się wzroku pracownika a powiększenie się wady nastąpi przed upływem założonego przepisami wewnętrznymi okresu? Na jakiej podstawie powinno określać się wysokość zwrotu? Jak stwierdzić, że kwota jest wystarczająca lub nie?
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone