Czy wykonując działania związane z własną działalnością gospodarczą polegające na doradztwie dla firm, w tym m.in na wykonywaniu dokumentacji ocen ryzyka zawodowego i dokumentów z zakresu poprawy bezpieczeństwa pracy, które po weryfikacji akceptowała inna osoba z uprawnieniami BHP – można potraktować jako staż w służbie BHP? Firma dla której praca ta była wykonywana wystawiłaby stosowne zaświadczenie o odbyciu stażu. Czy takie zaświadczenie będzie wystarczające, by mając dyplom studiów podyplomowych w bhp samemu autoryzować swoją pracę?
Jan Pióro specjalista w zakresie prawa pracy,biegły sądowy w dziedzinie bhp przy Sądzie Okręgowym w Warszawie
W większości przypadków piastowanie określonych stanowisk w służbie bhp wiąże się nie tylko z koniecznością posiadania formalnego kierunkowego wykształcenia, ale również z wymaganym przepisami stażem w służbie bhp. Problemu z ustaleniem takiego stażu nie ma w przypadku zatrudnienia w komórce bhp w zakładzie gdzie pracodawca ma obowiązek powołania takiej komórki służby bhp. Kłopot w zakresie stażu pracy w służbie bhp może powstać w przypadku mniejszych pracodawców, którzy formalnie nie mają obowiązku tworzenia służby, jednak zdecydowali się na jej utworzenie. Zastanówmy się więc, czy okres pracy w komórce bhp utworzonej przez pracodawcę, który nie ma ustawowego obowiązku jej tworzenia będzie zaliczany do stażu pracy w służbie bhp?
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Pracodawca budując swoją strukturę organizacyjną ma duży margines swobody w zakresie obsadzania poszczególnych stanowisk pracy. Jednak zadania z zakresu służby bhp nie mogą być powierzane osobom przypadkowym, co wynika z rangi problematyki technicznego bezpieczeństwa pracy. W komórkach bhp mogą świadczyć pracę osoby spełniające wymogi kwalifikacyjne wynikające z przepisów. Fakt spełnienia właściwych wymagań nie zawsze jednak musi mieć przełożenie na konkretne stanowisko w służbie bhp.
Czy pracownik posiadający ukończone studia w dziedzinie BHP- licencjat, zatrudniony w firmie zatrudniającej 30 osób od 2010 r. na stanowisku kierownik hali oraz inspektor ds. bhp, od 2011 r. na stanowisku kierownik hali, oraz st. inspektor ds. bhp, od 2012 r. na stanowisku kierownik hali oraz specjalista ds. bhp, od 2013r. na stanowisku kierownik hali oraz st. specjalista ds. bhp, nabywa już po 5 latach pracy prawa do tytułu głównego specjalisty ds. bhp? Czy ta ścieżka (drabina) zawodowa liczy się tylko przy zatrudnieniu w dużej firmie zatrudniającej min 100 osób i tylko na jednym stanowisku?
Lesław Zielińskibyły główny inżynier zarządzaniabezpieczeństwem pracy, rejestrowanyaudytor pomocniczy SZBP wg ISRS
W spółce 4 osobowej, jeden z współwłaścicieli pełni zadania służby bhp. Czy okres w którym wykonuje takie obowiązki zalicza się do stażu pracy w służbie bhp?
Tomasz Zwolakprawnik, specjalista w zakresieprawa pracy
Osoba pracowała na umowie o pracę na 1/4 etatu w firmie pow. 300 osób na stanowisku inspektora. Po dwóch miesiącach do umowy dopisano 3/4 etatu kierownika kontroli jakości - aneksem do umowy. Pracownik przepracował w sumie rok. Czy w można liczyć w sumie rok stażu?
Pracodawca powierzył pracownikowi zadania służby bhp - wypłaca mu za to dodatek funkcyjny. Pracownik posiada ukończone studia podyplomowe z zakresu bhp, a wcześniej posiadał kursy kwalifikacyjne. Czy skoro w ramach umowy o pracę pobiera dodatek za wykonywanie zadań służby bhp, to okres ten uznaje się za czas wymagany jako staż pracy w służbie bhp, zgodnie z kwalifikacjami dla tytułu specjalisty?
Tomasz Zwolakprawnik, specjalistaz zakresu prawa pracy
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone