Jak wynika z danych GUS, tylko w I. półroczu 2023 r. zgłoszono 28 400 osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy, czyli o 1,8% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zwiększyła się również liczba poszkodowanych przypadająca na 1000 pracujących z 1,89 do 1,99. W sytuacji zdarzenia wypadkowego, kluczowe znaczenie ma profesjonalne udzielenie pierwszej pomocy, co wymaga odpowiedniego przygotowania zarówno personelu, jak i sprzętu przez pracodawcę.
Zastanawiasz się, jak w praktyce powinna wyglądać prawidłowa realizacja wymagań dotyczących wyznaczenia osób w zakładzie pracy do udzielania pierwszej pomocy? Jakie szkolenie powinny przejść wyznaczone do tego zadania osoby, ile powinno być tych osób w zakładzie? Jak w ogóle zorganizować system pierwszej pomocy w firmie? Oto kilka wskazówek na ten temat, które pomogą Ci w realizacji tych obowiązków.
Halina Góralska Gł. Specjalista ds. bhp wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp.
Z tego tekstu dowiesz się:
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy pracodawca ma obowiązek wyznaczyć w firmie osoby uprawnione do udzielania I pomocy. Kto może przeprowadzić szkolenia z udzielania I pomocy w firmie? Czy taka osoba powinna posiadać kwalifikacje ratownika medycznego?
Lesław Zieliński były główny inżynier zarządzania bezpieczeństwem pracy, rejestrowany audytor pomocniczy SZBP wg ISRS
Zgodnie z przepisami w jednostce macierzystej Firmy -A wyznaczono osoby do udzielania pierwszej pomocy. Natomiast Firma -A w ramach zawartych umów świadczy usługi u klientów zewnętrznych w rożnych zakładach. Kto ma zapewnić osobę do udzielania pierwszej pomocy wobec tych pracowników którzy wykonują pracę w zakładach zewnętrznych? Czy ma to zrobić Firma -A, z osób świadczących te usługi, czy też winien to zrobić klient zewnętrzny, zakład, w którym pracownicy firmy A wykonują pracę?
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone