Będzie nowe rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego dla niektórych urządzeń ciśnieniowych

14.07.2020AKTUALNE

Będzie nowe rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego dla niektórych urządzeń ciśnieniowych

Do konsultacji trafił właśnie projekt nowego rozrządzenia w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego dla niektórych urządzeń ciśnieniowych podlegających dozorowi technicznemu. Zobacz, co jest genezą projektowanych zmian. Dowiedź się jakie nowe przepisy miałoby wprowadzić przygotowywane przez resort rozwoju rozporządzenie.

Ministerstwo Rozwoju przygotowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego dla niektórych urządzeń ciśnieniowych podlegających dozorowi technicznemu. Miałoby ono zastąpić rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 9 lipca 2003 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń ciśnieniowych (Dz. U. poz. 1269, dalej: rozporządzenie obowiązujące).

Co jest przyczyna opracowania nowego rozporządzenia?

Aktualnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 9 lipca 2003 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń ciśnieniowych weszło w życie w 2003 r., tj. przed przystąpieniem Polski do UE, i obowiązuje w niezmienionym kształcie aż do teraz. Pomimo wielu podobieństw jakie są pomiędzy rozporządzeniem aktualnie obowiązującym a projektem, należało wydać nowe rozporządzenie ze względu na ilość zmian, których należało dokonać w obowiązujących przepisach oraz wprowadzenie nowych instytucji i rozwiązań.

Co nowego znajdzie się w projektowanym rozporządzeniu?

Projektowane rozporządzenie wprowadza regulacje dotyczące urządzeń, które nie są objęte dotychczas obowiązującym rozporządzeniem, i których eksploatacja prowadzona była dotychczas na podstawie warunków wydawanych przez UDT, tj.:

  • zbiorników przenośnych,
  • rurociągów technologicznych i
  • rurociągów pary łączących kocioł z turbogeneratorem.

Projekt wprowadza też nowatorskie badania dedykowane określonym urządzeniom, np.:

  • program badań eksploatacyjnych,
  • analizę bezpieczeństwa eksploatacji urządzenia

oraz statuuje rozwiązania, które funkcjonują w praktyce dozorowej.

Biorąc pod uwagę wieloletnie doświadczenie w badaniach kotłów, rozwiązania obowiązujące w innych ustawodawstwach np. amerykańskim oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, w stosunku do obowiązujących przepisów, wprowadzona została możliwość opracowania programów badań eksploatacyjnych dla urządzeń w przemyśle petrochemicznym i rafineryjnym oraz obowiązek opracowania programu badań diagnostycznych w przypadku kotłów energetycznych o wydajności powyżej 100 t/h.

Program badań eksploatacyjnych jest narzędziem o charakterze fakultatywnym, przeznaczonym wyłącznie na potrzeby przemysłu petrochemicznego i rafineryjnego.

Obligatoryjny natomiast jest obowiązek opracowania programu badań diagnostycznych dla kotłów energetycznych o wydajności powyżej 100 t/h. Celem jego wprowadzenia jest zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa kotłów, przez objęcie szczególnym badaniem co najmniej elementów pracujących w warunkach pełzania i elementów, dla których dominującym mechanizmem degradacji jest zmęczenie materiału konstrukcyjnego.

Ważne

Ponadto, nowe rozporządzenie wydłuża, zgodnie z oczekiwaniami przedsiębiorców, okres pomiędzy kolejnymi terminami badań, nie rezygnując jednak ze standardów, które jak dotąd, gwarantują bezpieczne eksploatowanie urządzeń ciśnieniowych przez przedsiębiorców.

Wprowadzenie nowych przepisów podyktowane jest doświadczeniem i praktyką dozorową, które zadecydowały o wydłużeniu terminów badań niektórych urządzeń ciśnieniowych, czy też badań zaworów. Także te rozwiązania stanowią odpowiedź na oczekiwania przedsiębiorców.

Projektowane rozporządzenie prowadzi również do uproszczenia procedur administracyjnych poprzez wprowadzenie możliwości elektronicznej formy zgłoszenia urządzenia ciśnieniowego do eksploatacji i przesyłania dokumentów urządzenia oraz dokumentów administracyjnych, jako alternatywy papierowego przekazywania tych dokumentów. Zmiany te wywołane zostały upowszechnieniem stosowania narzędzi informatycznych i wprowadzeniem ich do systemu dozoru technicznego poprzez zmianę ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (dalej: u.o.d.t., ustawa dozorowa). Zmiany te weszły w życie w 2019 r. (m.in. możliwość komunikacji elektronicznej z Urzędem Dozoru Technicznego) i stanowiły dodatkowy impuls do pracy nad przepisami rozporządzenia.

W porównaniu zatem do obowiązującego stanu prawnego projekt rozporządzenia, oprócz warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, obejmuje także warunki dozoru w zakresie: projektowania materiałów i elementów stosowanych do wytwarzania, naprawy lub modernizacji, jak również warunki techniczne wytwarzania, naprawy i modernizacji urządzeń ciśnieniowych, co jest zgodne z zakresem upoważnienia określonym we wspomnianym art. 8 ust. 4 u.o.d.t.

W projektowanym rozporządzeniu planuje się pogrupowanie paragrafów w 7 działów. Najobszerniejszym działem ma być dział V, dotyczący eksploatacji urządzeń ciśnieniowych. Składa się na niego 9 rozdziałów, z których:

  • pierwszy stanowi o wymaganiach ogólnych,
  • drugi dotyczy badania urządzeń ciśnieniowych,

natomiast kolejne stanowią przepisy szczególne dla określonych grup urządzeń ciśnieniowych. Ostatni dział VII zawiera przepisy przejściowe i końcowe.

Z uwagi zatem na wielość zmian, jakich należało dokonać w obowiązujących przepisach oraz wprowadzenie nowych instytucji i rozwiązań, korzystne jest zastąpienie w całości aktualnego rozporządzenia, rozporządzeniem projektowanym, co pozwoli na zachowanie spójności, spoistości oraz  przejrzystości aktu wykonawczego.

Źródło: uzasadnienie do projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego dla niektórych urządzeń ciśnieniowych podlegających dozorowi technicznemu.