Jest projekt nowego rozporządzenie w spr. bhp przy eliminowaniu przedmiotów niebezpiecznych ze złomu metali

Kinga Grodzicka-Lisek
Kinga Grodzicka-Lisek
05.06.2017AKTUALNE

Jest projekt nowego rozporządzenie w spr. bhp przy eliminowaniu przedmiotów niebezpiecznych ze złomu metali

Będzie nowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy eliminowaniu przedmiotów niebezpiecznych, w tym wybuchowych, ze złomu metali. Wydanie nowego rozporządzenia to następstwo ujawnionej, w trakcie kontroli PIP, konieczność dostosowania przepisów do nowoczesnej technologii. Projekt nowego rozporządzenia trafił już do konsultacji publicznych. Zobacz, czym nowe rozporządzenie będzie różnić się od dotychczasowego.   

Jak się okazuje po przeprowadzanych przez inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy kontrolach w zakładach odlewniczych, konieczne jest zastąpienie aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Gospodarki z 30 grudnia 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy eliminowaniu przedmiotów niebezpiecznych, w tym wybuchowych, ze złomu metali (Dz. U. z 2000 r. poz. 36; dalej: rozporządzenie w spr. bhp przy eliminowaniu przedmiotów niebezpiecznych ze złomu metali). Przepisy tego rozporządzenie niestety nie nadążają za rozwojem technologicznym i nie uwzględniają nowoczesnych technologii stosowanych obecnie. Dlatego też, zgodnie z sugestią PIP zawartą w sprawozdaniu z działalności PIP w 2016 r., resort rozwoju przygotował nową wersję tegoż rozporządzenia. 

Nowo projektowane rozporządzenie ma wprowadzić korekty i uzupełnia względem obecnego rozporządzenia, co ma wpłynąć na poprawę i ochronę warunków pracy przy dystrybucji złomu.

Jakie różnice znajdziemy między obecnym a projektowanym rozporządzeniem?

Dotychczasowy zapis § 1 ust. 1 pkt 2 zostanie zmodyfikowany przez zastąpienie go nowym. Obecnie § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w spr. bhp przy eliminowaniu przedmiotów niebezpiecznych ze złomu metali ma treść: „rozporządzenie w szczególności dotyczy postępowania przy eliminowaniu przedmiotów niebezpiecznych ze złomu metali”. Nowe brzmienie to: „rozporządzenie w szczególności dotyczy podejmowania działań zabezpieczających w przypadku stwierdzenia obecności przedmiotów niebezpiecznych w złomie”. Nowa projektowana treść przepisu, ma na uwadze, że przepisy niniejszej regulacji nie dotyczą postępowania przy eliminowaniu przedmiotów niebezpiecznych ze złomu, ale przede wszystkim nakładają obowiązek przeprowadzania systematycznej kontroli złomu oraz określają tryb postępowania w razie znalezienia takich przedmiotów, które mogą być uznane za niebezpieczne.

Ponadto w § 1 ust. 2 pkt 2 i 3 projekt nowego rozporządzenia w spr. bhp przy eliminowaniu przedmiotów niebezpiecznych ze złomu metali zakłada rozszerzenie kręgu podmiotów, do których odnoszą się przepisy tegoż rozporządzenia, dodatkowo o:

  • pracodawców zajmujących się zbieraniem, transportem, sortowaniem złomu metali oraz
  • pracowników wykonujących prace wymienione w pkt. 1 i 2 niniejszego § 1.

Natomiast do § 3 proponuje się wprowadzenie nowego ust. 3 zalecającego każdorazową kontrolę nowo dostarczanego złomu, niezależnie od jego ilości, przez wyznaczonych przez pracodawcę pracowników wyszkolonych w zakresie „bhp” przy wykonywaniu tego rodzaju pracy.

Jasne określenie obowiązku każdorazowej kontroli złomu wynika z nałożonego na pracodawcę bezwzględnego obowiązku zapewnienia swoim pracownikom bezpiecznych warunków pracy poprzez systematyczną organizację kontroli złomu. Patrząc na dotychczasowy przepis można by wyciągnąć mylny wniosek, że wystarczy przeprowadzać kontrole złomu sporadycznie. Jednak taka interpretacja stanowi poważne naruszenie zasad bhp.

W projektowanym rozporządzeniu proponuje się doprecyzowanie również pojęcia „specjalistów spoza zakładu”, poprzez dodanie określenia „reprezentujących różne dziedziny nauki i gałęzie przemysłu” (§ 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenie w spr. bhp przy eliminowaniu przedmiotów niebezpiecznych ze złomu metali). Wszystko po to aby ułatwić bezpośrednią identyfikację poszczególnych elementów złomowych, w tym precyzyjne określenie ich pochodzenia czy pierwotnego ich przeznaczenia. Ma to szczególne znaczenie biorąc pod uwagę niekiedy złożony skład chemiczny i właściwości fizyczne substancji mogących stanowić wypełnienie tych przedmiotów niebezpiecznych.

Niewystarczający wydaje się również obecny zapis § 7 ust. 3 dotyczący ewakuacji pracowników: „ Z terenu, na którym znajduje się przedmiot niebezpieczny, usuwa się pracowników lub osoby postronne, pozostawiając w bezpiecznej odległości pracownika strzegącego dostępu do tego przedmiotu.” Skąd przy takim zapisie pracodawca ma wiedzieć jaka to jest ta „bezpieczna odległość”? Do jej określenia często potrzebna jest fachowa wiedza lub konsultacja z przedstawicielem właściwego organu (tj. wojska i Policji, Państwowej Straży Pożarnej, państwowego dozoru jądrowego i ochrony radiologicznej oraz w razie konieczności również Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Stąd też propozycja nowego brzmienia tego przepisu: „ Z terenu, na którym znajduje się przedmiot niebezpieczny, usuwa się pracowników lub osoby postronne, jednocześnie zapewniając środki uniemożliwiające dostęp do tego przedmiotu osób nieuprawnionych”.

Proponuje się również w nowym rozporządzeniu zmianę § 7 ust. 5, w kontekście potrzeby doprecyzowania warunków przemieszczania już znalezionego przedmiotu niebezpiecznego. W tej sytuacji przedmiot taki musi być przemieszczony przez właściwe ze względu na jego specyfikę i stopień stwarzanego zagrożenia organy do uprzednio wydzielonego na stałe pomieszczenia lub innego wyodrębnionego i oznakowanego znakami bezpieczeństwa miejsca, niedostępnego dla pracowników i osób postronnych.

Jeżeli zatem projektowane rozporządzenie pomyślnie przejdzie przez proces legislacyjny (konsultacje i opinie) zastąpi dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Gospodarki z 30 grudnia 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy eliminowaniu przedmiotów niebezpiecznych, w tym wybuchowych, ze złomu metali (Dz. U. z 2000 r. poz. 36).

Autor: 

Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy, w tym bhp

Autor
Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.

Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.