Ocena warunków pracy pracowników biurowych

Zygmunt Wieczorek
24.07.2014AKTUALNE

Praca biurowa powszechnie postrzegana jest jako lekka, pozbawiona w zasadzie czynników narażających osoby, które ją wykonują, na uciążliwości czy nawet zagrożenia dla ich życia i zdrowia. Opinia ta może pokrywać się z rzeczywistością, ale wyłącznie wtedy, gdy stanowiska pracy biurowej zorganizowane są nie tylko zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa, ale również zasadami ergonomii.

Podstawowe etapy postępowania przy dokonywaniu oceny warunków pracy pracowników biurowych to:

  • przegląd wszystkich miejsc, w których przebywają pracownicy – przeglądem objąć należy pomieszczenia biurowe, higienicznosanitarne, magazynowe, ciągi komunikacyjne itp. Szczególna uwaga powinna być zwrócona na wejścia i wyjścia, przejścia komunikacyjne (progi, schody, drzwi). Należy sprawdzić stan oświetlenia, ogrzewania i wentylacji, skontrolować stan używanych maszyn, urządzeń i narzędzi (szczególnie osłon i ochron zabezpieczających przed urazami mechanicznymi, porażeniem prądem elektrycznym, oddziaływaniem chemicznych i fizycznych czynników szkodliwych dla zdrowia);

  • obserwacja pracowników podczas pracy – patrzeć, co i jak wykonują, czy przestrzegają przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

  • rozmowa pracodawcy i osób zajmujących stanowiska kierownicze z pracownikami pozwoli dowiedzieć się, czy pracownicy uważają, że wykonywana praca wpływa ujemnie na ich zdrowie. Nawet pozornie nieistotne narzekania mogą przerodzić się w znaczące problemy;

  • analiza wyników badań lekarskich profilaktycznych i absencji chorobowej – szczególną uwagę zaleca się zwrócić na te, które dotyczą pracowników narażonych na czynniki szkodliwe dla zdrowia (np. pracujących przy komputerach, obsługujących kserokopiarki i inne urządzenia techniki biurowej);

  • wykorzystanie poradników, prasy fachowej i przewodników ochrony pracy bywa pomocne i jest zalecane. Nie wszystkie zagrożenia dla życia lub zdrowia oraz szkodliwości i uciążliwości pracy są oczywiste i łatwe do wychwycenia.

Należy również zastanowić się, które z zaobserwowanych zagrożeń i nieprawidłowości mogą doprowadzić do znacznego niebezpieczeństwa i w jaki sposób. Następnie trzeba zdecydować, czy istniejące zabezpieczenia i środki ostrożności są wystarczające. W razie potrzeby określić, jakie działania powinny być podjęte w celu usunięcia zagrożeń i nieprawidłowości oraz podjąć decyzję, które zagrożenia i nieprawidłowości powinny być zlikwidowane lub przynajmniej ograniczone w pierwszej kolejności.

Konieczne jest także sprawdzenie, czy działania podjęte w celu ograniczenia ryzyka i zagrożeń przyniosły efekty, zwłaszcza przez:

  • wykonanie pomiarów kontrolnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia, temperatury, ogrzewania i oświetlenia,

  • sprawdzenie stanu ochrony przeciwpożarowej i przeciwporażeniowej prądem elektrycznym,

  • skontrolowanie ponownie stanu maszyn, urządzeń i narzędzi.

Autor: 

Zygmunt Wieczorek

specjalista ds. analiz i prewencji

zagrożeń zawodowych

Autor
Specjalista ds. analiz i prewencji zagrożeń zawodowych