Projektowane nowe zadania dla Inspektorów ds. Substancji Chemicznych

Kinga Grodzicka-Lisek
Kinga Grodzicka-Lisek
22.12.2014AKTUALNE

Projektowane nowe zadania dla Inspektorów ds. Substancji Chemicznych

Będą zmiany w ustawie o substancjach chemicznych i ich mieszaninach. Rada Ministrów przyjęła projekt zmian przedłożony przez ministra zdrowa w tej sprawie.

  1. dostosowanie przepisów krajowych w zakresie chemikaliów do przepisów unijnych,
  2. poszerzenie katalogu zadań Inspektora do spraw Substancji Chemicznych,
  3. wprowadzenie przepisu wskazującego, by informacje, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, przekazywane były Inspektorowi do spraw Substancji Chemicznych wyłącznie na drodze elektronicznej,
  4. wprowadzenie przepisów umożliwiających wstrzymanie obrotu substancji w przypadku gdy nie został sporządzony raport bezpieczeństwa chemicznego.

Poszerzony katalog obowiązków Inspektora ds. Substancji Chemicznych

Katalog zadań Inspektora ds. Substancji Chemicznych miały zostać poszerzony o zadania w zakresie upowszechniania wiedzy na temat szkodliwego oddziaływania substancji chemicznych i ich mieszanin na zdrowie człowieka i środowisko. Inspektorzy mieliby również w ramach swoich obowiązków szerzyć wiedzę na temat zapobiegania szkodliwemu oddziaływaniu substancji chemicznych i ich mieszanin. Wprowadzenie tych nowych obowiązków wynika z zakresu działalności Biura ds. Substancji Chemicznych, którego z kolei działalność, w dużej merze polega na rozpowszechnianiu informacji na temat chemikaliów.

Ponadto projekt poszerza katalog zadań Inspektora ds. Substancji Chemicznych o brakujące zadania w zakresie funkcjonowania systemu Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Mianowicie o obowiązek corocznego przekazywania Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) informacji dotyczących funkcjonowania systemu Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Te działania wynikają z obowiązku każdego państwa członkowskiego do składania sprawozdania odnoszącego się do stosowania Dobrej Praktyki Laboratoryjnej na swoim terytorium.

Elektroniczny system informacji

Projekt ustawy zmieniającej zakłada również wprowadzenie elektronicznego sposobu informowania Inspektora do spraw Substancji Chemicznych o:

  • wytwarzaniu na terytorium RP mieszaniny niebezpiecznej lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie i
  • wprowadzaniu takiej mieszaniny do obrotu oraz
  • sprowadzaniu takiej mieszaniny na terytorium RP,
  • aktualizacji powyższej informacji o mieszaninach niebezpiecznych bądź stwarzających zagrożenie.

Zmiana ta pozwoli na szybsze przekazywanie danych, ułatwi ich archiwizowanie tak po stronie przedsiębiorców, jak i urzędu odpowiedzialnego za gromadzenie informacji. Umożliwi też w przyszłości natychmiastowy dostęp do danych on-line ośrodkom informacji toksykologicznej.

Dotychczas przedsiębiorcy mieli możliwość przekazywania wymaganej informacji w dowolnej postaci, często była to postać papierowa. Taki sposób korespondencji wymagał następnie jej wprowadzenia do bazy danych przez pracowników Biura. Ponad to w Biurze do spraw Substancji Chemicznych została utworzona i przetestowana baza danych i system gromadzenia i udostępniania zgromadzonych informacji w postaci elektronicznej, do których informacje mogą wprowadzać bezpośrednio podmioty obowiązane do przedstawiania takich informacji.

Zakaz wprowadzania do obrotu lub stosowania substancji chemicznej

Obecnie za brak raportu bezpieczeństwa chemicznego,sporządzanego przez jej wytwórcę lub importera, gdy dalszy użytkownik nie sporządził własnego raportu bezpieczeństwa chemicznego wymaganego przepisami grozi kara grzywny od 2000 zł. W projektowanych zmianach przewiduje się wprowadzenie uprawnienie dla Inspektora ds. Substancji Chemicznych, pozwalającego mu wydać decyzję zakazującą wprowadzania substancji w jej postaci własnej lub jako składnika mieszaniny do obrotu lub stosowania na terytorium RP. Zakaz ten miałby obowiązywać do czasu sporządzenia raportu bezpieczeństwa chemicznego, lub określenia terminu, po którym taka decyzja zostanie wydana, w przypadku gdy wymagany raport bezpieczeństwa chemicznego nie zostanie sporządzony w tym terminie.

Wydłużenie terminów na zgłoszenie wywozu chemikaliów

Oprócz powyższych zmian nowelizacja ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach wdrażając przepisy unijne przewiduje również zmianę w zakresie wydłużenia terminu, w którym zgłosić należy Inspektorowi do spraw Substancji Chemicznych wywóz chemikaliów wymienionych w złączniku I części 1 do rozporządzenia nr 649/2012 z 30 dni do 35 dni przed pierwszym wywozem w danym roku oraz z 15 dni do 35 dni przed pierwszym wywozem w każdym następnym roku kalendarzowym.Nowością proponowaną jest także kara za wywóz chemikaliów bez oficjalnej zgody, gdy jest ona wymagana przepisami unijnymi. Kara będzie wymierzana w postaci:

  • grzywny,
  • ograniczenia wolności albo
  • pozbawienia wolności do lat 2.

Substancje/mieszaniny stwarzające zagrożenie zamiast niebezpieczne

Nowela przewiduje również wprowadzenie terminu „stwarzające zagrożenie” odnoszącego się do substancji/mieszanin w miejsce określenia „niebezpieczne”. Zmian wynika z konieczności dostosowania przepisów do prawa unijnego (dyrektywy 2014/27 /UE) . Wprowadzenie tej zmiany skutkować będzie nowym brzmieniem art. 21 ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz wydaniem nowego aktu wykonawczego w postaci nowego rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie sposobu oznakowania miejsc, rurociągów oraz pojemników zbiorników służących do przechowywania lub zawierających substancje stwarzające zagrożenie lub mieszaniny stwarzające zagrożenie.

Sankcje dla dystrybutora za wprowadzenie do obrotu detergentu bez polskich oznakowani

Zaproponowano ponadto rozszerzenie katalogu osób odpowiedzialnych za wprowadzanie do obrotu detergentu oznakowanego tylko w języku obcym. Obecnie art. 35 ustawy nakłada sankcje jedynie na producentów, gdy przepisy unijne odpowiedzialnością obarczają zarówno producenta, jak i dystrybutora. Stąd konieczność zmian i potrzeba dostosowania przepisów krajowych do przepisów unijnych. Inicjatorem wprowadzenia tej zmiany jest Państwowa Inspekcja Sanitarna, która podnosiła podczas konsultacji z pracownikami Biura do spraw Substancji Chemicznych oraz Inspektorem do spraw Substancji Chemicznych, że brak przedmiotowej regulacji powoduje brak ustawowej sankcji wobec dystrybutorów wprowadzających do obrotu detergent oznakowany tylko w języku obcym.

Karze ma również podlegać wprowadzanie do obrotu detergentów nie spełniających wymogów dotyczących zawartości fosforanów i innych związków fosforu. W tym przypadku będzie wymierzana kara grzywny, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. 

Teraz po przyjęciu projektu przez Radę Ministrów nad zmianami pochylą się posłowie, projekt trafi bowiem do sejmu.

Autor: Kinga Grodzicka-Lisek
prawnik, specjalizujący się w zakresie
prawa pracy oraz bezpieczeństwie i higienie pracy

Autor
Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.

Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.